وب سایت نمناک از برترین وب سایت های ایرانی در حوزه سرگرمی و سبک زندگی است که با دامنه https://namnak.com فعالیت می کند. این وب سایت از سال 1392 تاسیس شده و در ابتدای مسیر، تنها به بازنشر مطالب موجود در وب سایت های فارسی زبان دیگر می پرداخته است.

نمناک نزدیک به 4 سال با همین استراتژی حرکت کرده و در سال چهارم تاسیس خود، تالیف مقالات از منابع انگلیسی را هم در دستور کار خود قرار داده است. در حال حاضر این وب سایت بخش های مختلفی دارد و روزانه مطالبی از دنیاهای مختلف از اخبار و دنیای مد گرفته تا تکنولوژی و آشپزی را پوشش می دهد. جالب است بدانید که نمناک جزو 10 وب سایت برتر ایرانی است و از راه تبلیغات و نشر رپورتاژ درآمدزایی می کند.
در این بخش می خواهیم عوامل موفقیت این وب سایت را بررسی کنیم. اگر در فکر تاسیس یک پایگاه خبری و سرگرمی هستید، این بخش برای شما مفید خواهد بود.

بررسی وب سایت نمناک به کمک ابزارهای سئو

برای این که عوامل موفقیت این وب سایت را بررسی کنیم، آن را به کمک دو ابزار آنالیز سئو یعنی الکسا و Details بررسی کرده ایم.
همان طور که پیش تر هم اشاره ای داشتیم، نمناک از میان وب سایت های فارسی زبان در 10 تای اول و در جایگاه 8 قرار گرفته است که قله آمال بسیاری از وب سایت های ایرانی است. علاوه بر این مطابق آمارهای الکسا، از میان وب سایت های جهانی نیز این سایت رتبه سه رقمی 257 را دارد که نسبت به 90 روز گذشته کمی افت کرده و از رتبه 244 به این جایگاه افول کرده است. همان طور که می دانید این جایگاه های فوق العاده به لطف تولید محتوای سئو محور این سایت، امکان پذیر شده اند.
از میان بازدیدکنندگان نمناک، نزدیک به 80 درصد آنها از طریق ip ایران وارد سایت می شوند. 9 درصد بازدیدها با ip ایالات متحده و نزدیک به 2 درصد هم متعلق به افغانستان است.
اگر نگاهی به فعالیت بازدیدکنندگان وب سایت نمناک داشته باشیم باید بگوییم که به طور میانگین هر فرد نزدیک به 2:17 دقیقه در سایت می ماند و به طور میانگین 1.55 صفحه از سایت را پیمایش می کند. اما یکی از نقاط ضعف جدی نمناک را باید مربوط به Bounce rate یا نرخ پرش آن دانست که نزدیک به 74.4 درصد است. به این معنی که 74.4 درصد از بازدیدکنندگان سایت فقط روی یکی از صفحات نمناک باقی می مانند و به سراغ رصد مابقی اطلاعات سایت نمی روند. این موضوع می تواند به دلیل عدم لینک سازی های داخلی مناسب باشد.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت مجدد ستاد ساماندهی سایت های اینترنتی

از طرفی با توجه به جایگاهی که این وب سایت دارد و محتوایی که بیشتر آنها را مقالات تشکیل می دهند، میزان لینک های خارجی سایت نیز دور از انتظار است. مجموع لینک سازی های خارجی این سایت نزدیک به 8600 است که برای نمناک مقدار پایینی محسوب می شود.

بررسی پارامترهای مهم در سئو داخلی و خارجی نمناک

وب سایت نمناک برای بیش از 130 هزار کلمه کلیدی بهینه شده که با توجه به مقالات موجود در این پایگاه، طبیعی است. اما نزدیک به 95 هزار از این کلمات، Keyword Gaps محسوب می شود. به این معنی که بازدیدکننده ها با جستجوی این کلمات به سمت وب سایت های رقیب به جای نمناک، کشیده می شوند. اما نمناک با برندسازی و تولید محتوای روزانه توانسته بیش از 88 درصد جستجوها را به ترافیک سایت خود تبدیل کند. این در حالی است که میانگین ترافیک ورودی وب سایت های مشابه نمناک 73 درصد است. اما نرخ پرش وب سایت های رقیب 61 درصد بوده و نرخ پرش بالای نمناک می تواند مشکلاتی برای آن ایجاد کند.
از میان ترافیک ورودی به نمناک 66 درصد آنها از گوگل راهی این وب سایت می شوند. وب سایت های دیگری مثل ویکی پدیا، بیتوته و موارد مشابه دیگر هم به ترافیک نمناک کمک می کنند.

کلماتی نظیر «فال حافظ»، «فال روزانه»، «نمناک»، «اینستاگرام» و «زیارت عاشورا» بیشترین سهم ترافیک ورودی به نمناک را دارند. از میان رقبای این وب سایت هم باید به بیتوته، چطور، ایسنا و آپارات اشاره کنیم که مخاطبان هدف یکسانی دارند. البته جدی ترین رقیب وب سایت نمناک، بیتوته است که در میان وب فارسی جایگاه دو رقمی دارد.

بیشتر بخوانید
بررسی سئو نی نی سایت + نقاط منفی و مثبت آن

آنالیز تگ های مهم سئو در نمناک

هر چند نمناک در میان 10 وب فارسی برتر است، با این حال توجهی به برخی از تگ های مهم سئو نداشته است. به عنوان مثال تگ تایتل که یکی از مهم ترین تگ ها برای شناسایی اهداف وب سایت های مختلف است، در این سایت فقط با عبارت «نمناک» پر شده که نه تنها بهینه نیست، بلکه مشخص نمی کند این وب سایت در چه زمینه ای فعال است. از طرف دیگر تگ دیسکریپشن هم به درستی پر نشده و تعداد کاراکترهای آن از مقدار بهینه بیشتر است.
با این حال نمناک حواسش به تگ کلمات کلیدی بوده که بسیاری از وب سایت های فارسی از آن غافل می شوند. این سایت عباراتی نظیر «نمناک، سلامت، بهداشت، سبک زندگی، تناسب اندام، چهره ها، مجله ی اینترنتی، بانوان» را در قسمت Keywords وارد کرده است.
اما اگر به سراغ تگ های عنوان یعنی h1 و h2 برویم، باز هم شاهد اشتباهی هستیم که در بسیاری از وب سایت های فارسی دیده می شود. وب سایت نمناک هم از h1 که یک تگ کاملا تاثیرگذار است در صفحه اول خود استفاده نکرده و فقط یک تگ h2 دارد. سایر تگ های عنوان هم در صفحه اول سایت دیده نمی شوند.

اما از میان تصاویر موجود در صفحه نخست، تمام آنها تگ alt دارند و این موضوع یک نقطه قوت محسوب می شود. از طرف دیگر با توجه به فشرده سازی تصاویر، سرعت بارگیری سایت هم کوتاه است و منجر به کاهش نرخ تبدیل نمی شود.

بیشتر بخوانید
بررسی و آنالیز سئو وب سایت تبیان

موفقیت نمناک به چه دلیل است؟!

یکی از نقاط مثبت این وب سایت طراحی ساده و در خدمت قالب آن است. قالب سایت کاملا برای فعالیت یک پایگاه خبری و مجله آنلاین مناسب بوده و وجود دسته بندی ها، هم در بخش بالایی سایت و هم در صفحه اول، به مخاطب کمک می کند که سریع تر به هدف خود برسد.
امکان اشتراک گذاری مطالب در شبکه های گوناگون و امتیازدهی به مطلب هم از نقاط قوت نمناک است. اما مهم ترین دلیل موفقیت وب سایت نمناک را باید بخش کوچک تبلیغات در آن دانست. تنها یک بنر تبلیغاتی در بخش هدر سایت است و مخاطب برای مطالعه این مجله آنلاین، تبلیغات آزاردهنده ای را نمی بیند. همین موضوع در رتبه بندی نمناک هم تاثیر فوق العاده ای داشته است.

منبع:
https://www.alexa.com

مقاله مرتبط: بررسی نقاط قوت و ضعف وب سایت فارسروید

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت