در هر کدام از این مقالات سعی می کنیم نکاتی را یادآور شویم که بهتر است در طراحی صفحه های وب سایت ها رعایت شوند تا هم استانداردها رعایت شده و هم وب سایت بازخورد مطلوبی داشته باشد.

 

فایلهای فلش / تصویرهای متحرک
فلش نباید برای ایجاد حرکت در صفحه استفاده شود. اگر محتوا خسته کننده است، متن را دوباره نویسی کنید تا جذاب تر شود و یک عکاس حرفه ای را به کار گیرید تا عکسهای جذاب تری بگیرد. صفحه های خود را متحرک نکنید. این کار توجه کاربران را جلب نمی کند، بلکه آنها را فراری می دهد. بسیاری از کاربران، از محتوای متحرک هیچ استفاده ای نمی کنند. استفاده از فلش برای راهبری مناسب نیست. کاربران وب، راهبری قابل پیش بینی و فهرستهای ساکن را ترجیح می دهند.
نباید در صفحه های وب از عناصری استفاده شود که پیوسته در حال حرکت هستند. تصویرهای متحرک تاثیر زیادی بر دید پیرامونی انسان دارند. صفحه وب نباید تمرکز کاربر را مختل کند. به کاربر خود آرامش و سکوت بدهید تا متن را کاملا و به راحتی مطالعه کند.
استفاده از فایلهای فلش، از دیگر عوامل آزاردهنده کاربران است. با وجود انگیزه های مثبت طراحان وب از کاربرد این گونه فایلها، بیشتر فلشهایی که کاربران وب با آن مواجه می شوند، برای آنان آزاردهنده است. وب سایت های دولتی نباید از «صفحه های شلوغ» و صفحه های مقدماتی نیز استفاده کنند. این صفحه ها، زمان زیادی برای بارگذاری نیاز دارند، در حالی که دسترسی به اطلاعات و خدمات برخط دولت باید تا حد امکان سریع باشد.

بیشتر بخوانید
بررسی و نقد طراحی سایت مخابرات استان تهران

جست‌و‌جو در وب سایت
15 تا 20 درصد کاربران برای یافتن اطلاعات خود به طور مستقیم به بخش جست‌و‌جوی وب سایت مراجعه می کنند. از این رو، یک موتور جست‌و‌جوی کارا که مخصوص وب سایت ایجاد شده باشد، برای وب سایت های دولتی حیاتی است. افزون بر این، لازم است امکان جست‌و‌جوی پیشرفته نیز وجود داشته باشد تا به عنوان نمونه کاربران بتوانند با محدود کردن عبارت جست‌و‌جو بر اساس معیارهایی مانند تاریخ، موضوع، بخش سازمان، و… جست‌و‌جوی خود را انجام دهند.
کاربران علاقه‌مندند که به سرعت قابلیت جست‌و‌جوی وب سایت را بیابند. مطالعات نشان می دهد که کاربران در صفحه اصلی وب سایت به دنبال چارگوش کوچکی هستند تا بتوانند عبارت جست‌و‌جوی خود را در آن وارد کنند. توصیه شده است که:

•    قابلیت جست‌و‌جوی وب سایت باید در صفحه اصلی وب سایت به صورت یک چارگوش قابل تایپ باشد. این قابلیت نباید به شکل پیوند به صفحه دیگری از وب سایت باشد.
•    فیلد ورود عبارت جست‌و‌جو باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا عبارتهای معمول جست و جو را شامل شود. اگر چارگوش جست‌و‌جو کوچک باشد، عبارت مورد نظر «اسکرول» می خورد و استفاده از امکان جست‌و‌جو دشوار می شود.

هر چند جست‌و‌جو به ابزاری رایج در اینترنت تبدیل شده است، اما مهارت کاربران در جست‌و‌جو افزایش نیافته است. آمار حاصل از نتایج جست‌و‌جو در وب سایت های تجاری نشان می دهد که اگر کاربران، نتوانند نتایج مورد نظر خود را در اولین جست‌و‌جو به دست آورند، احتمال موفقیت آنها در دفعات بعد کم و کمتر می شود. افزون بر این، نیمی از کاربران که جست‌و‌جوی اول آنها ناموفق بوده است، به سرعت جست‌و‌جو را رها می کنند. کاربران نوعا قضاوتهای سریع خود را درباره وب سایت، بر اساس کییت نتایج یک یا دو جست‌و‌جو در آن انجام می دهند. اگر نتایج موتور جست‌و‌جو ضعیف و بی ارزش باشند، وب سایت را ترک خواهند کرد یا از قابلیت جست‌و‌جوی وب سایت صرفنظر و از موتورهای جست‌و‌جویی مانند گوگل استفاده می کنند. افزون بر این، اغلب کاربران هرگز نتایج حاصل از جست‌و‌جو در صفحه های دوم به بعد را نمی بینند. بنابراین توصیه شده است که با استفاده از روشهای مناسب جست‌و‌جو، مهم‌ترین اقلام در صفحه اول نتایج نمایش داده شوند.
جست‌و‌جو بخش بنیادین تجربه کاربران وب است و زمانی که کاربران نمی توانند اطلاعات مورد نیاز خود را با راهبری وب سایت بیابند، از موتورهای جست‌و‌جوی آن استفاده می کنند. به بیان دیگر جست‌و‌جو وسیله نجات کاربران از کاوش در صفحه های گوناگون وب سایت است. گفتنی است که با وجود اینکه جست‌و‌جوی پیشرفته در برخی موارد سودمند است، جست‌و‌جوی ساده معمولا بهتر جوابگوی نیاز کاربران است. موتورهای جست‌و‌جوی ضعیف، استفاده پذیری وب سایت را کاهش می دهند؛ زیرا نمی توانند خطاهای تایپی، واژه های جمع، خط فاصله، و … را تشخیص بدهند. استفاده از این موتورهای جست‌و‌جو به ویژه برای کاربران سالمند دشوار است. مشکل دیگر زمانی است که موتور جست‌و‌جو، نتایج را تنها بر اساس اینکه یافته مورد نظر چه تعداد از کلمات عبارت جست‌و‌جو را شامل می شوند، اولویت بندی می کنند و اهمیت اطلاعات را در نظر نمی گیرد.