سئو تصویر

سئو تصویر یکی از مهم ترین نکات برای دست یابی به رتبه بندی های برتر گوگل است. در واقع موتورهای جستجوگر فقط متونی که در وب سیات خودتان قرار داده اید را بررسی نمی کنند؛ تصاویر و ویدیوها هم کاملا ارزیابی می شوند. با توجه به اینکه تصاویر شما چقدر سئومحور هستند، می توانید در نتایج SERP ظاهر شوید.

در رابطه با سئو تصاویر نکاتی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم؛ اما در درجه اول باید از تصاویری استفاده کنید که به محتوای شما مرتبط هستند. اگر تصویری که در یک صفحه قرار می دهید با محتوای آن همخوانی نداشته باشد، مثل این است که از صخره گوگل سقوط کنید!
خوشبختانه سئو تصاویر اصلا پیچیده نیست و با نکاتی که در این بخش توضیح می دهیم، می توانید رتبه بندی سایت خود را ارتقا دهید. پس همراه ما باشید.

چرا سئو تصویر اهمیت دارد؟!

برای این که به اهمیت نکات سئو تصاویر پی ببرید، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که اصلا چرا باید تصاویر را سئومحور تنظیم کنیم.
تصویر و هر محتوای بصری دیگری می تواند در یک چشم برهم زدن توجه مخاطبان شما را جلب کند. با توجه به تحقیقات علمی که انجام شده مغز انسان تصاویر را ساده تر از متون درک و حفظ می کند. یعنی با قرار دادن یک تصویر مرتبط می توانید در ذهن مخاطبان خود ماندگارتر شوید.
از طرف دیگر زمانی که از تصاویر در محتوای خود استفاده می کنید، کاربر زمان بیشتری درگیر آن می شود و مدت زمان بیشتری در صفحات شما باقی می ماند.
به طور کلی اهمیت سئو تصویر را می توانیم در سه مورد زیر خلاصه کنیم:
1. وب سایت هایی که تصاویر سئو شده دارند، بازخورد مثبت بیشتری از مخاطبان دریافت می کنند. چرا که تصاویر سئومحور روی نرخ بازگشت مشتری تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید
گوگل دیسکاور چیست و چگونه کسب و کار شما را متحول می‌کند؟

2. سئو تصاویر به شما اجازه می دهد که رتبه بندی بهتری در جستجوها داشته باشید. چرا که استفاده کاربران از موتور جستجوی تصاویر می تواند به مرور رتبه تصاویر شما را در گوگل بیشتر کند.
3. تصاویر بهینه شده برای سئو، مدت زمان بارگیری کوتاه تری دارند. در نتیجه تجربه کاربری بهتری دارند.

چطور باید سئو تصویر را در وب سایت پیاده سازی کنیم؟!

حالا که متوجه اهمیت سئو تصاویر شدید، می توانید با نکاتی که در ادامه می آوریم، تک تک تصاویر به کار رفته در وب سایت‌تان را بهینه کنید.

1. حتما از تصاویر در وب سایت خودتان استفاده کنید

اول از همه باید تصویری در صفحات وب سایت شما باشد که بتوان از سئو تصویر صحبت کرد. محتواهای بصری چه شامل تصویر باشد و چه طرح های گرافیکی، می تواند رتبه بندی وب سایت شما را ارتقا دهد.

فراموش نکنید که تصاویر همیشه برای کاربران جذاب هستند. چرا که درک آنها ساده است و می توانند پیام شما را سریع تر منتقل کنند. پس در انتخاب تصاویر دقت داشته باشید و بگذارید کاربر به لطف محتوای بصری جذاب، بیشتر در وب سایت شما بماند.

2. مناسب ترین تصویر را انتخاب کنید

زمانی که از توجه کاربر صحبت می کنیم، بسیاری از افراد فقط به دنبال تصویری هستند که توجه مخاطب را جلب کند. اما فراموش نکنید که تصاویر به کار رفته در هر صفحه باید کاملا مرتبط با محتوای آن صفحه باشند تا بتوان آنها را برای سئو بهینه کرد.

هر چقدر تصویر پیوست شده به موضوع شما نزدیک تر باشد، تاثیر آن روی سئو سایت بیشتر خواهد بود. نکته دیگر این که برای افزودن محتواهای بصری سعی کنید از تصاویر موجود در سطح وب استفاده نکنید. تصاویر اورجینال که توسط خودتان تهیه شوند، امتیاز سئو تصویر بیشتری دارند. در ضمن اعتبار شما را هم در نظر کاربران بیشتر می کنند.

بیشتر بخوانید
7 راهکار طلایی برای ارتقای رتبه بندی سایت در سال 2021

3. بهترین فرمت برای افزودن تصاویر

یکی از نکات گیج کننده سئو تصاویر، فرمت این محتواها است. با این که فرمت های زیادی برای تصویر وجود دارد، اما JPEG و PNG رایج تر هستند. تفاوت این دو در چیست؟!
دو ستاره متفاوت را تصور کنید. ستاره اول بزرگ تر با چگالی بیشتر و براق تر است. ستاره دوم کمی ظریف تر و سبک تر است و نور خود را بر حسب پیکسل منتشر می کند. در این مثال اولین ستاره فرمت PNG دارد و دومی JPEG.

به طور کلی تصاویر PNG کیفیت بالاتری دارند، اما باید فضای آنها را در نظر گرفت. یعنی بارگیری آنها زمان بیشتری می برد. با این حال JPEG کیفیت متوسطی دارد و چون اندازه فایل آن کوچک تر است، سریع تر بارگیری می شود.

4. نام فایل تصویری را درست تنظیم کنید

برای این که محتوای تصویر را به موتورهای جستجوگر نشان دهید، باید نام مناسبی برای آنها انتخاب کنید. فایل های تصویری که با نام هایی مثل Image101.png به سایت اضافه شوند، هیچ کمکی به سئو تصویر شما نمی کنند. نام فایل باید مرتبط با محتوای آن باشد.
نکته: اگر می خواهید فایل تصویر شما امتیاز سئو بالاتری داشته باشد، برای نام گذاری آنها از کلمات کلیدی مهم و مرتبط با محتوای تصویر استفاده کنید.

5. تصاویر را فشرده کنید

یکی از ترفندهای موثر برای سئو تصاویر این است که اندازه آنها را کمتر یا آنها را فشرده کنید. با این کار سئو تصاویر شما امتیاز بیشتری می گیرد. کاهش اندازه فایل می تواند سرعت بارگیری را پایین بیاورد. البته نباید به قدری فایل را کوچک کنید که کیفیت تصویر کم شود.
ابزارهای بسیاری برای این کار وجود دارد. می توانید از فتوشاپ یا ابزارهای اینترنتی رایگان برای فشرده سازی و سئو تصویر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
5 اشتباه رایج در سئو و راهکارهایی برای جلوگیری از آنها

6. از قابلیت کش برای وب سایت خودتان استفاده کنید

اگر قابلیت کش وب سایت شما فعال باشد، داده هایی مثل محتواهای بصری، لوگوها، گرافیک های بدون تغییر و مواردی از این دست روی کش مرورگر مخاطب ذخیره می شوند. با این کار کاربر برای مراجعه به سایت شما در دفعات بعدی، زمان کمتری را منتظر بارگیری وب سایت می ماند.

7. به داده های ساختاریافته (Image-Structured Data) فرصت دهید

داده های ساختاریافته یا Schema.org، مجموعه ای از کدها با فرمت مشخص هستند که موتورهای جستجوگر می توانند آنها را تشخیص دهند. با استفاده از این داده ها می توانید اطلاعات بیشتری از تصویر استفاده شده خودتان را در اختیار موتورهای جستجوگر قرار دهید. این کار به سئو تصاویر کمک شایانی می کند.

8. با نقشه سایت و CDNها تصاویر را سئو کنید

زمانی که تصاویر دارای نقشه XML هستند، کار را برای موتورهای جستجو راحت تر می کنند. علاوه بر این با استفاده از CDNهای تصویری هم می توانید سرعت بارگیری تصاویر را کم و آنها را برای دستگاه های مختلف مثل موبایل و دسکتاپ، بهینه کنید تا امتیاز سئو تصویر شما بیشتر شود.

منبع:
https://screpy.com

مقاله مرتبط: فیچر اسنیپت (Featured Snippet) چیست و چه نقشی در سئو دارد؟

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت