سئو و خوانایی

عوامل بسیاری هستند که به رتبه بندی وب سایت ها کمک می کنند؛ از میزان ترافیک ورودی گرفته تا اشتراک گذاری مطالب در رسانه های اجتماعی، کیفیت کدهای HTML، بازدیدکنندگان و مواردی دیگر. هر چند این موارد به سئو سایت مربوط می شود، با این حال ارتباطی بین سئو و خوانایی سایت هم وجود دارد که بسیاری از مدیران آن را جدی نمی گیرند. در واقع عدم پیچیدگی متون یک وب سایت می تواند با افزایش رتبه جستجو سایت مرتبط باشد.

برای این که ارتباط بین این دو را پیدا کنید و ببینید برای خوانایی بیشتر متون سایت چه باید کرد، این مطلب را برای شما آماده کردیم. همراه ما باشید تا امتیاز خوانایی وب سایت خودتان را بالاتر ببرید.

آشنایی با مفهوم خوانایی و ارتباط بین سئو و خوانایی

خوانایی یکی از عوامل مهم برای نگه داشتن مخاطبان است و حتی می تواند بیشتر از موضوع یک متن برای سئو اهمیت داشته باشد. چرا که بسیاری از اوقات بازدیدکننده فقط خواندن متنی را ادامه می دهد که پیچیدگی خاصی در آن نبوده و کاملا قابل فهم باشد.
برای این که تشخیص دهید متون وب سایت برای مخاطبان قابل درک و خواندنی هستند یا نه، در درجه اول باید محدوده سنی آنها را در نظر بگیرید. با این کار متوجه لحن و کلمات مناسب خواهید شد.

بیشتر بخوانید
مفهوم دسترس پذیری در وب

اگر متن شما قابل خواندن نباشد، مخاطب خیلی زود خسته شده و وب سایت را ترک می کند. قطعا هیچ مدیر سایتی دوست ندارد به این سرنوشت دچار شود؛ چرا که بازدید از وب سایت روز به روز کمتر شده و موتورهای جستجو هم بالطبع امتیاز پایین تری برای وب سایت قائل می شوند.
اما چطور باید میزان خوانایی وب سایت را اندازه گیری کرد؟! برای این کار باید عوامل کلیدی که روی خوانایی متون تاثیر دارند را بشناسید. در ادامه با آنها آشنا می شویم.

عوامل موثر بر سئو و خوانایی وب سایت

عوامل بسیاری هستند که باعث می شوند یک وب سایت خواندنی باشد و یک وب سایت فقط مجموعه ای از جملات پشت سر هم که با دیدن آنها مغزمان سوت می کشد!

عواملی مثل ساختار متن، جملات، کلماتی که انتخاب می کنیم، تعداد استفاده از کلمات مشابه، پیچیدگی جملات و استفاده از کلمات دشوار، همگی می توانند روی خوانایی متون سایت تاثیر بگذارند. اگر نگاهی به برترین وب سایت ها در زمان جستجو بیندازید، می بینید که هیچ کدام از آنها مشکلات گفته شده را در متون خود ندارند. در ادامه این عوامل را بیشتر بررسی می کنیم.

1. طول جملات

یکی از مهم ترین نکات سئو و خوانایی طول جملاتی است که در متن خود استفاده می کنید. معمولا توصیه می کنند تا حد ممکن جملات را کوتاه نگه دارید. با این حال با توجه به این که محتوای شما چه سبک و لحنی داشته باشد، طول جمله هم می تواند متغیر باشد.
اما نکته ای که نباید فراموش کنید حذف هر کلمه غیر ضروری از جمله است. به عنوان مثال بسیاری از قیدها برای یک جمله ضروری نیستند و اگر حذف شوند هیچ مشکلی برای جمله پیش نمی آید.

بیشتر بخوانید
لیست سیاه گوگل چیست؟! رفع خطای بلاک لیست گوگل

اگر از حروف اضافه و صفات استفاده می کنید، جملات را بخش بندی کنید و صفات مشابه را کنار هم نیاورید. مثلا اگر قرار است از جمله «این گل زیبا برگ های بنفشی دارد و بوی آن بسیار مطلوب است.» استفاده کنید، آن را به دو جمله تقسیم کنید. با این کار مخاطب در زمان خواندن متون خسته نمی شود و می تواند انسجام ذهنی خود را حفظ کند.

2. ساختار جملات

برای این که یک متن خوانا باشد، باید با ساختار جمله آشنا بود. اجزای اصلی یک جمله را فعل آن مشخص می کند. با این حال فعل، فاعل و نهایتا مفعول اصلی ترین اجزای یک جمله به شمار می روند. برای این که سئو و خوانایی وب سایت را بالا ببرید بهتر است از جملاتی استفاده کنید که فاعل دارند. جملات مجهول علاوه بر این که طولانی تر هستند، زمان بیشتری برای درک نیاز دارند.

از طرف دیگر سعی نکنید از فعل های عجیب و غریب در جملات استفاده کنید. کسی برای خواندن یک کتاب تاریخی قدیمی وب سایت شما را باز نکرده است!

3. ساختاربندی متن

بعد از جملات خوانا، به ساختار استاندارد متون می رسیم که تاثیر زیادی در خوانایی سایت دارند. متن شما باید به پاراگراف های مختلفی تقسیم شود. اما قرار نیست برای هر جمله یک پاراگراف ایجاد کنید. یک پاراگراف معمولا بین 2.5 تا 5 یا نهایت 6 خط طول دارد.

به جز پاراگراف، عناوینی که در متن به کار می برید به بخش بندی و خوانایی بیشتر آن کمک می کند. همچنین می توانید از فهرست واره ها استفاده کنید تا متون شما قابل فهم و ساده تر شوند.

بیشتر بخوانید
روش های بهینه سازی موتور جستجو یا سئو برای عکاسان

4. به کار بردن کلمات

بسیاری از افراد وقتی از سئو و خوانایی صحبت می کنیم تصور می کنند منظور استفاده زیاد از کلمات کلیدی است. شاید این کلمات اسکلت متن شما باشند و از کلمات دیگر بیشتر استفاده شوند، اما نباید از آنها در هر جمله استفاده کنید.
کلمات کلیدی باید در جایی به کار روند که به طور حتم به حضور آنها نیاز داریم. اگر متن شما به این کلمه کلیدی نیازی ندارد، نقشه مسیر را اشتباه آمده اید!

در ضمن حواستان باشد از کلماتی که جریان محتوا را قطع می کنند استفاده نکنید. قیدهای بی ربط، کلمات سخت، پیچیده و قدیمی همگی می توانند روی کاهش رتبه بندی سئو و خوانایی سایت شما تاثیر داشته باشند.

5. تنظیمات بصری برای متن

متونی که در وب سایت خودتان بارگذاری می کنید، باید جذابیت های بصری داشته باشند. جذابیت بصری یعنی استفاده از هر عنصر بصری که می تواند برای مخاطب جذاب باشد؛ از رنگ های پویا گرفته تا تصاویر، نمودارها، جداول، اینفوگرافی ها و موارد دیگر.

برای این که برخی از کلمات خود را برجسته تر از سایر کلمات نشان دهید، از رنگ های مختلف استفاده کنید. کلمات کلیدی مهم یا کلماتی که لینک شده اند باید با ظاهری متفاوت از سایر کلمات ظاهر شوند.

6. عوامل بیشتر مربوط به خوانایی متون وب سایت

علاوه بر مواردی که در بالا اشاره کردیم، برای این که متون وب سایت قابل خواندن باشد، باید از کدها به درستی استفاده کنید. مثلا تگ h3 را پیش از h1 و h2 استفاده نکنید. فونت متون هم اهمیت زیادی در سئو و خوانایی سایت شما دارد. سعی کنید فونت را در همه جای سایت به شکل کلاسیک نگه ندارید؛ بلکه از ساختارهای سه بعدی، سایه ها و عناصر دیگر تزیین متن استفاده کنید.
در نهایت به فاصله بین خطوط و پاراگراف ها هم توجه داشته باشید. اگر فاصله خطوط کم باشد، مخاطب نمی تواند آنها را به راحتی بخواند.

بیشتر بخوانید
3 قدم برای فرار از گوگل پنالتی

منبع:
https://screpy.com

AI و طراحی وب؛ پایان توسعه و طراحی وب با هوش مصنوعی!

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت