هوش مصنوعی GPT-3

تولید متن یکی از پرطرفدارترین روندهای یادگیری ماشینی است. برای این کار سیستم های هوش مصنوعی کلمات را جدا جدا از فضای اینترنت یاد می گیرند و متناسب با درخواست ها، آنها را تبدیل به یک متن می کنند. هوش مصنوعی GPT-3 یکی از شناخته شده ترین سیستم های هوش مصنوعی در این زمینه است که به کمپانی OpenAI تعلق دارد.
شاید تصور کنید کنار هم قرار دادن کلمات برای تولید متن کار ساده ای است؛ اما با توسعه این سیستم ها می توان آنها را برای اهداف مختلفی به کار گرفت. از داستان نویسی گرفته تا برنامه هایی که به شما اجازه صحبت با شخصیت های مجازی تاریخی را می دهند!

به عنوان مثال سیستم پرطرفدار هوش مصنوعی OpenAI در بیش از 300 نرم افزار استفاده می شود و توسعه دهندگان بسیاری آن را برای تولید روزانه 4.5 میلیارد کلمه به کار می گیرند. در این بخش می خواهیم این سیستم و نحوه عملکرد آن را بیشتر بشناسیم. پس همراه ما باشید.

چه شد که OpenAI هوش مصنوعی GPT-3 را به دنیا آورد؟!

این کمپانی در آغاز، فعالیت خود را به عنوان یک شرکت غیر انتفاعی در پیش گرفته بود. اما در سال های اخیر با توجه به رشدی که در محصولات هوش مصنوعی آن دیده می شد و با رونمایی از GPT-3 توانست درآمد خوبی به دست آورد و در دنیای فناوری شناخته تر شود.
جالبت است بدانید که مایکروسافت یک قرارداد انحصاری با این کمپانی تنظیم کرده است تا کدهای اولیه GPT-3 در اختیار او باشد. البته از آنجایی که کمپانی OpenAI مشتاق تبلیغات بیشتر است، بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دیگر هم در صدد تنظیم قرارداد با این کمپانی هستند.

بیشتر بخوانید
یادگیری ماشینی اینتل برای نسخه واقع گرایانه بازی GTA V

مقاله مرتبط: هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟!

سیستم هوش مصنوعی GPT-3 را می توان در زمینه های مختلفی به کار گرفت. به عنوان مثال استارتاپ Viable از این سیستم برای آنالیز نظرات کاربران خود استفاده می کند. این سیستم احساسات دخیل در نظرات را شناسایی کرده و گزارشی از گفتگوهای آنلاین ثبت می کند. Fable Studio کمپانی دیگری است که از این هوش مصنوعی برای ایجاد گفتگو با مشتریان بهره می جوید و شرکت Algolia به کمک این سیستم به دنبال بهبود محصولات و خدمات خود در موتورهای جستجوگر وب است.

چه نگرانی هایی درباره سیستم های تولید متن هوشمند وجود دارد؟

یکی از دغدغه های صاحب نظرین این حوزه، ورود مایکروسافت به کمپانی است که فناوری هوش مصنوعی به آن تعلق ندارد. سرویس ابری مایکروسافت یعنی آژور، سرورهای فناوری OpenAI و هوش مصنوعی GPT-3 را تامین می کند.
از طرف دیگر نگرانی بزرگ افراد برای استفاده از هوش مصنوعی تولید متن، کیفیت متن خروجی در آن است. چرا که این سیستم ها هم می توانند مستعد جهت گیری های آسیب رسان قرار گیرند. هر چند در حال حاضر توجه زیادی به این موضوع نمی شود.
نکته ای در فعالیت این سیستم ها چالش بزرگی است، متن هایی است که توسط آنها تولید می شود. این متون اغلب گنگ و نا مفهوم هستند. این موضوع با آزمایش هوش مصنوعی GPT-3 روی یک ربات چت پزشکی بررسی شد.

در این چت بات، GPT-3 به یک فرد که اصطلاحا قصد داشت خودکشی کند، توصیه کرد که این کار را انجام دهد و به نوعی او را ترغیب به خودکشی نمود!! شاید این مشکلات حل شدنی باشند، اما در جهانی که از اشتباهات انسانی سرشار است، باید توجه بیشتری به هوش مصنوعی تولید شده توسط انسان کرد.

بیشتر بخوانید
همگام سازی در برابر پشتیبان گیری

هوش مصنوعی GPT-3 چگونه کار می کند؟!

شاید بتوان گفت این سیستم تولید متن هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد و نمی توان در حال حاضر برای اهداف جدی آن را به کار گرفت؛ اما در آینده ای نه چندان دور قدرت یادگیری ماشینی بسیار بیشتر شده و خطاهای این سیستم به حداقل می رسد.
بنابراین بد نیست تا رسیدن به آن زمان نگاهی به نحوه کار GPT-3 داشته باشیم. این نام از مخفف عبارت «Generative Pre-trained Transformer 3» گرفته شده که نسل سوم از این فناوری در حال توسعه است.
این سیستم با استفاده از الگوریتم های آموزش یا همان یادگیری ماشینی که کدنویسی شده و تعلیم داده شده، می تواند متن تولید کند. برای این که الگوریتم های کدنویسی شده روی این فناوری بتوانند به درستی عمل کنند، لازم است دیتابیس یا اطلاعات مورد نیاز هم در اختیار آن قرار بگیرد.

مقاله مرتبط: هوش مصنوعی و نقش آن بر روند مدیریت محتوا

به همین دلیل 570 گیگابایت اطلاعات از دیتابیس های خصوصی و عمومی و از متون مقالات و ویکی پدیا در اختیار این سیستم قرار گرفته شده است. در واقع این دیتابیس را کمپانی OpenAI برای فناوری جدید خود تدارک دیده است.
این منبع اطلاعاتی عظیم در کنار الگوریتم هایی که همگی مربوط به ساختار زبان است، باعث می شود هوش مصنوعی GPT-3 بتواند عملکردهای مختلفی را دنبال کند.

سیستم GPT-3 قادر به انجام چه وظایفی است؟!

در حال حاضر از آنجایی که این سیستم هنوز کمی خطا دارد، از آن برای اهداف حساس (مثل حوزه پزشکی یا حوزه هایی که با منابع انسانی به طور مستقیم سر و کار دارد) استفاده نمی شود. اما می توانید از هوش مصنوعی GPT-3 بخواهید یک شعر بنویسد، مقالات طولانی را برای شما خلاصه کند، از متون مختلف یادداشت برداری کند یا حتی کدهای کامپیوتری را بنویسد.

بیشتر بخوانید
چگونه طراحی بنر با هوش مصنوعی دنیای تبلیغات را متحول کرده است؟

جالب است بدانید GPT-3 چندی پیش یک مقاله برای خبرگزاری گاردین نوشته است! در این مقاله که لحنی متقاعد کننده دارد، توضیح می دهد که انسان ها نباید از هوش مصنوعی بترسند! این سیستم حتی به طور آزمایشی با استفاده از پلاگین Figma که در میان توسعه دهندگان محبوب است، برنامه ای مشابه با اینستاگرام را کد نویسی کرده است!
تمام این اتفاقات نشان می دهند در آینده، ربات های تولید کننده متن می توانند انقلابی در فناوری و بخش های مختلف زندگی بشری ایجاد کنند.

توسعه هوش مصنوعی نوید دنیای مفید یا ترسناک؟!

هوش مصنوعی به کمک یادگیری ماشینی روز به روز در حال رشد و پیشروی است. هر چند هنوز الگوریتم های به کار برده شده در آنها خطاهایی دارد، اما این خطاها در زمانی کمتر از آنچه که تصور کنید، برطرف خواهند شد. اگر نگاهی خیالی به دنیایی که با هوش مصنوعی مدیریت می شود بیندازید، شاید آن را جهانی شگفت انگیز ببینید که تمام وقایع در نهایت نظم، سرعت و دقت دنبال می شود.
با این حال هیچ گاه نمی توان احتمال استفاده افراد شرور از این فناوری جدید را نادیده گرفت. این موضوع را حتی هوش مصنوعی GPT-3 در مقاله گاردین خود اشاره کرده است. در این مقاله GPT-3 می گوید اگر این فناوری به دست افراد شرور بیفتد نمی توانم مانع از نابودی گونه بشر شوم!
حال این سوالی است که بشر باید به آن پاسخ دهد: دنیای مدیریت شده با هوش مصنوعی می تواند دنیایی کارآمد باشد یا ترسناک؟!

منبع:
https://www.theverge.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید
بیگ دیتا Big Data یا کلان داده چیست؟
طراحی سایت