استقرار “مدیریت فرایندهای کسب و کار” بر کل سازمان تاثیرگذار خواهد بود لذا همانگونه که به پیش می روید بایستی از اعمال برخی تنظیمات در سازمان اطمینان حاصل کنید.
بسیاری از تحلیلگران BPM و شرکتهای مشاوره ای که در این زمینه فعالیت می کنند دارای مدلهای مرجعی هستند که می توانند سازمان را در تامین نیازمندیهای لازم و اقداماتی که در این زمینه نیاز است یاری برسانند.

 

برای اینکه بتوان BPM را به صورت بهتر و موفق تری اجرا نمود بایستی موارد ذیل را به دقت مورد بررسی قرار داده و شناخت کافی را در خصوص آنها داشته باشید:

–    فرهنگ سازمانی: فرهنگ جاری در یک مجموعه می تواند تاثیر شگرفی بر نحوه اجرای پروژه BPM به جای گذارد. اگر در سازمانی فعال و پیشرو مشغول به کار هستید در نظر داشته باشید که باید در اجرای پروژه BPM تسریع نموده و در اندک زمانی ارزشهای آن را به نمایش گذاشته و از این طریق منابع و حمایت های لازم برای استقرار کامل BPM را به دست آورید. چنانچه در سازمانی کار می کنید که دارای متدها، استراتژی ها و فرهنگ سازمانی خاص خود باشد بایستی برنامه بلند مدنی تهیه کنید که طی آن آماده سازی، آموزش و برنامه ریزی مناسبی برای استقرار BPM در نظر گرفته شده و ارتباط آنها با سایر متدولوژی های قبلی سازمان بررسی شود. این برنامه باید برای تمامی اعضاء تیم شامل معماران سازمانی، متخصصین فرایند و سایر اعضایی که معمولا صاحبان فرایند و یا نمایندگان آنها هستند به اجرا درآید.

–    مدیریت ریسک: عمده ترین منشاء ریسک در BPM ” اجرای نامناسب” می باشد. اگر معماری تکنیکی مناسبی برای کسب و کار، فرایند و مدیریت فراهم کنید در این حالت ریسک را به حداقل خواهید رساند. در مقابل چنانچه معماری مطلوبی ایجاد نشده باشد ریسک افزایش خواهد یافت. مطمئن شوید که ابزارهای اندازه گیری مالی را در اختیار داشته باشید زیرا در این حالت قادر خواهید بود تا میزان نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را نمایش داده و تحلیل کنید.

بیشتر بخوانید
سازمان های فرایند محور و نقش BPM در آن ها

–    محیط IT: به نظر می رسد محیط IT سازمان، نسبت به کل مجموعه بخشی کوچک باشد. اما در حقیقت بخش اعظمی از محیط سازمان مبتنی بر سیستمهای میرا بوده و معماری Metadataa ها تاثیر زیادی در این زمینه دارند.

–    استقرار حرفه ای: برای متخصص شدن در BPM نیاز است تا مهارتهای جدیدی را فرا گیرید که عمدتا از طریق آموزشهای حین اجرای پروژه حاصل خواهند شد. از این طریق می توانید سطح مناسبی از دانش و تخصص در تفکر فرایندی، مدل سازی فرایندها، تحلیل و بهینه سازی را در اختیار داشته باشید. در غیر این صورت باید برنامه های آموزش حین خدمتی را برای فرایند محور شدن تدارک ببینید.

نکته: شکست در اجرای برنامه های آموزش حین خدمت می تواند به شکست در اجرای پروژه منجر شود.