اصول SERP

SERP چیست و چه کاربردی دارد؟! بسیاری از بازاریابان از زاویه اشتباهی به SERP (Search Engine Result Page) یا صفحه نتایج موتور جستجوگر نگاه می کنند. به جای این که بپرسید برای رسیدن به رتبه بندی بهتر SERP چه کنم، باید بپرسید اصول SERP برای کمک کردن به طراحی استراتژی محتوا به شما چه کمکی می کند.
پس در این بخش قرار است فرآیند فکری سابق خود را بچرخانید تا یک استراتژی محتوایی موفق را برنامه ریزی کنید. این استراتژی موفق در هر مرحله از سفر مشتری با موثرترین قالب زبان و محتوا با مخاطبان شما صحبت می کند.

به طور کلی اصول و ویژگی های SERP به گونه ای طراحی شدند که مناسب ترین پاسخ سوالات را در اختیار کاربر قرار دهند. در واقع موتور جستجوگر می خواهد اطلاعات را به بهترین شکل ممکن دسته بندی کرده و بهترین پاسخ ها را برای سوالات کاربران خود داشته باشد. در این بخش می خواهیم با این اصول آشنا شویم تا از آن برای طراحی استراتژی و انتخاب کلمات کلیدی، تقلید کنیم. همراه ما باشید تا مخاطبان خود را در سفر خریدشان، جذب کنید.

برترین نتایج با توجه به اصول SERP

موتور جستجوگر گوگل به اطلاعات دسته بندی شده بیش از هر چیز دیگری علاقه دارد. چرا که این محتواها می توانند خیلی سریع و ساده، جواب سوال کاربران را بدهند. در زیر محبوب ترین قالب های SERP ارگانیک را آورده ایم:
• نمودار غنی از محتوا
• فیچر اسنیپت
• سوالات مرتبط
• پک تصاویر
• نقد و بررسی ها
• ویدیوها
• مقالات طولانی و عمیق

بیشتر بخوانید
اقتصاد دیجیتالی چیست؟

در ادامه می خواهیم هر یک از این قالب های محتوایی را در طول سفر خرید مشتری خیالی خودمان بررسی کنیم و ببینیم چگونه این قالب ها می توانند یک استراتژی محتوایی بهتری در اختیارتان قرار دهند.

آغاز سفر خرید مشتری و مراحل آن

1. مرحله آگاهی

این مرحله اصلی ترین قدم کاربر است؛ جایی که او از مشکل خود آگاه شده و برای درک بیشتر مشکل و یافتن راه حل، به تحقیق و جستجو می پردازد. در این مرحله مخاطب فقط به دنبال توضیحات مختصر است و برای آشنایی کامل با راه حل آماده نیست. ویژگی ها و اصول SERP در این مرحله می تواند به شکل زیر باشد:
• نمودار غنی از محتوا: اطلاعات شناختی و تعاریف دسته بندی شده از کلمه کلیدی جستجوی کاربر که جز اصلی مرحله آگاهی است.
• فیچر اسنیپت: تعاریف مختصر و توضیح ساده مفاهیم. زمانی که کاربر سوالی با قالب «X چیست؟» می پرسد، این قالب SERP می تواند از اجزای اصلی مرحله آگاهی کاربر باشد.
• سوالات مرتبط: زمانی که جستجو ها با قالب «X چیست» یا «چگونه..» شروع شود، با جنبه آموزش مرحله آگاهی همخوانی کاملی دارد.
• ویدیوها: تماشای ویدیوهای نحوه انجام کاری، نشان دهنده کوچ کاربر به سطح بالاتری از مرحله آگاهی است.
• تصاویر: یک عبارت کلیدی یک کلمه ای یا طولانی در تصاویر می تواند مطابق با مرحله آگاهی کاربر باشد.
هنگام تولید محتوا برای مخاطبان مرحله آگاهی حواستان باشد که آنها درک کمی در مورد اینکه شما چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید و چرا این کار را انجام می دهید، دارند. پس با پرداختن به این سوالات می توانید خود را به گونه ای معرفی کنید که شرکت شما را به عنوان یک رهبر فکری در صنعت خودتان نشان دهد.
برای موفقیت در این مرحله به نوع زبانی که استفاده می کنید توجه زیادی داشته باشید. از زبان واضح و مختصر استفاده کنید. توصیفات طولانی و توضیحات مبهم در این مرحله جواب نمی دهد.

بیشتر بخوانید
ویژگی ها و مزایای تجارت الکترونیک

از طرف دیگر این مرحله شانس شما برای ایجاد اعتماد با مخاطبان آگاه جدید است. حفظ محتوای آموزنده و قابل درک به ایجاد اعتماد کمک خواهد کرد. یکی دیگر از نکات این مرحله سوالاتی است که کاربر دارد. بنابراین گنجاندن سوالات در بخش پرسش های مرتبط گوگل می تواند کمک کننده باشد.

2. مرحله ملاحظه و بازدید

میانه سفر خرید مشتری، گام ملاحظات است. در این مرحله مشتری مشکل خود را تشخیص داده و با کمک محتوای آموزشی شما، آن را درک کرده است. اما بهترین راه حل برای رفع آن را نمی داند. در این مرحله مشتری به دنبال راه حل های مختلف است و می خواهد در مورد رفع مشکل، اطلاعات بیشتری به دست بیارود. ویژگی ها و اصول SERP در این مرحله به شکل زیر کمک کننده خواهند بود:
• فیچر اسنیپت: از قطعه اسنیپت به جای تعاریف باید برای لیست ها و مقایسه ها استفاده کرد.
• سوالات مرتبط: سوالاتی که با «چرا» شروع می شوند یا سوالات فنی، در مرحله ملاحظه مشتری هستند.
• نقد و بررسی ها: بررسی خدمات و محصولات می تواند راه حل های مفید را به کاربر نشان دهد.
• ویدیوها: ویدیو خدمات و محصولات در مرحله ملاحظه جای دارند. باید نشان دهید چرا یک سرویس می تواند مشکل مشتری را برطرف کند.
برای تولید محتوای این مرحله باید روی بحث های جامع و قانع کننده تمرکز داشته باشید. مثال های خاص می تواند ارزشمندترین راه حل را به مخاطب نشان دهد. روی نحوه انجام و چرایی راه حل سرمایه گذاری کنید.

بیشتر بخوانید
آشنایی با CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری

محتوای این بخش باید طولانی تر باشد و از زبان توصیفی بیشتری بهره ببرد. زبان فنی هم می تواند مناسب باشد تا راه حل شما برای مخاطب برجسته شود. اما حواستان باشد که وعده های غیر قابل انجام در محتوای شما نباشد. از زبان مقایسه هم بهره بگیرید و مرورهای مفصل تری را انجام دهید تا ارزش محصول و خدمات شما برجسته شود.

3. مرحله تصمیم گیری

مرحله پایانی سفر خرید مشتری، تصمیم گیری است؛ یعنی جایی که مشتری مشکل را شناسایی کرده، راه حل های مختلف را بررسی کرده و آماده برای تصمیم نهایی است. در این مرحله مشتری می خواهد بداند دقیقا چرا باید به شما متعهد شود. آنها محتوایی می خواهند که ثابت کند مشتریان دیگر با راه حل شما تجربه مثبتی داشته اند.
• سوالات مرتبط: استفاده از عباراتی نظیر «بهترین راه»، «راه تضمینی» و غیره، نشان می دهد که کاربر در مرحله تصمیم گیری است و به دنبال تایید تصمیمی است که گرفته است.
• ویدیوها: ویدیوهای توصیفی مشتریان سابق می تواند شواهد خوبی برای تعهد مشتری جدید باشد.
• محتواهای طولانی و عمیق: محتواهای طولانی با 2 تا 5 هزار کلمه که پیوندهای ارگانیک داشته باشد، می تواند شما را به عنوان رهبر فکری یک صنعت نشان دهد که قابل اعتماد است. راهنماهای خرید را باید در این دسته از محتواها قرار داد.
هنگام تولید محتوا برای مخاطبان این مرحله، مطمئن شوید به سوالاتی پاسخ می دهید که قبلا در قسمت های قبلی به آنها پاسخ داده نشده است. در این مرحله، عمق و جزئیات اطلاعاتی را که مخاطبان به دنبال آنها هستند، دست کم نگیرید. محتوای شما باید پاسخ های مفصلی به پرسش های بسیار خاص ارائه دهد که مخاطبان را در جایگاه اعضای مطلع این صنعت قرار می دهد. همچنین باید از آمارهای قانع کننده و نمونه های مبتنی بر نتایج استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
برخی از شکل های اصلی تجارت الکترونیک به شیوه موسسه با مشتری

منبع:
https://moz.com

مقاله مرتبط: بررسی وب سایت نمناک از نظر سئو

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت