وب سایت شبکه های صدا و سیما شاید راه ارتباطی بسیار قوی و موثری هستند که با پیشرفت روزافزون اینترنت نقش آنها نیز پررنگ تر از قبل شده است.

سایت شبکه یک صدا و سیما به نشانی tv1.ir است. در طراحی این وب سایت که شاید یکی از قدیمی ترین شبکه های سیما نیز محسوب می شود سعی شده به گرافیک اهمیت زیادی داده شود؛ موضوعی که توجه کم به آن یک نوع مشکلات و توجه زیاد به آن نوع دیگری از مشکلات را به وجود می آورد، از جمله اینکه توجه به اصول اجرایی و استانداردسازی وب ممکن است کاهش یابد. صفحه اول این وب سایت یک صفحه Intro است که کاربر را به دو صفحه فارسی و انگلیسی هدایت می کند. صرف نظر از اینکه صفحه انگلیسی آماده نشده است استفاده از فلش با حجم بالا سرعت بارگذاری صفحه را نیز کاهش داده است. از طرف دیگر همان طور که در مطالب قبل گفتیم، ساخت صفحات Intro چندان مناسب نبوده و توصیه نمی شود. اسلایدر موجود در صفحه اصلی استاندارد نبوده و کاربر علاوه بر اینکه امکان تعویض آن به صورت دستی را ندارد، سرعت زیاد آن در کنار چیدمان نادرست اجزا، خواندن و پیگیری را برای کاربر سخت کرده است. علاوه بر این پخش شدن زنده برنامه این شبکه به صورت خودکار بعد از باز شدن صفحه اصلی در کنار متصل نبودن آیکون برنامه و گالری موجود در این صفحه به صفحه مورد نظر، از جمله موارد رعایت نشده در طراحی تجربه کاربری این وب سایت است.

بیشتر بخوانید
اهميت معماري محتوا در طراحي سايت چيست؟

در طراحی این وب سایت از سه رنگ فیروزه ای، آبی روشن و زرد استفاده شده است که کنتراست خوبی با یکدیگر به وجود آورده اند، اما استفاده از برخی رنگ های دیگر نظیر قرمز، آبی تیره و سرمه ای در متن و محتوای صفحات آن و به خصوص استفاده از این رنگ ها در کاربری های گوناگون از مواردی است که بهتر بود در آن ظرافت بیشتری لحاظ می‌شد. لینک نشدن لوگو به صفحه اصلی، باز نشدن صفحه جستجو در صفحه، استفاده از فلش در صفحه اصلی، سرعت بارگذاری بسیار پایین صفحه اصلی، نبود صفحه 404 اختصاصی، چیدمان نادرست و غیراستاندارد اجزا در صفحه اول و استفاده کم از مطالب موجود در صفحه اصلی از جمله موارد رعایت نشده در طراحی و اجرای این وب سایت است که امید است در طراحی نسخه نهایی به آنها توجه شده و اصلاح شود.