یک سوال اساسی که همیشه برای کاربران اینترنت وجود دارد: فرق وب سایت و پورتال چیست؟  در این مقاله سعی کرده ایم به صورت فهرست وار اما تخصصی تفاوت های ماهیتی بین یک وب سایت و یک پورتال را نشان دهیم.

 

هرچه که تا به حال در مورد پورتال ها شنیده اید دور بریزید. امروز میخواهیم تعریف جدیدی از یک پورتال و تفاوت آن با یک وب سایت ارائه دهیم. شاه کلید تعریف ما از پورتال و تفاوت آن با یک وب سایت در یک کلمه است: یکپارچه سازی، همین!
یک پورتال در واقع وب سایتی است که تحت پروتکل های خاص دسترسی و امنیتی میتواند اطلاعات و محتوا را از سایر سیستم ها جمع آوری کرده و به صورت یکجا ارائه دهد. این  اطلاعات و محتوا میتواند صرفا داده های متنی یا حتی خدمات الکترونیکی باشد. یک پورتال میتواند خدمات سایر نرم افزارها و سیستم های تحت وب و یا حتی دسکتاپ را جمع آوری کند و به صورت یکجا ارائه کند. به عنوان مثال یک پورتال میتواند به سیستم حقوق و دستمزد متصل شده و فیش حقوقی شما را صرفا برای شما یا برای هرکس دیگری که به او اجازه دسترسی به اطلاعات داده شده نمایش دهد. همانطور که از این مثال پیداست پورتال فقط این اطلاعات را نمایش میدهد و به هیچ وجه دخل و تصرفی در پردازش اطلاعات آن ندارد. در این مثال پورتال میزان حقوق شما را محاسبه نمیکند بلکه صرفا آن را از یک سیستم دیگر نمایش میدهد. در این حالت پورتال اصطلاحا با سیستم حقوق و دستمزد یکپارچه شده است. هرچند سطح این یکپارچگی پایین باشد.
گمان میکنم با همین مثال میتوانیم تعریف مناسبی از پورتال ارائه کنیم: پورتال وب سایتی است که میتواند در لایه های مختلف با سایر نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات و محتوا ارتباط برقرار کرده و سرویس های آن ها را ارائه دهد.
خوب تا اینجا تفاوت های بین وب سایت و پورتال را بررسی کردیم. اما وبلاگ؛ وبلاگ پیش از آنکه بر مبنای بستر و نرم افزار ارائه دهنده اش تعریف شود بر بستر نوع نگارش و نوع محتوای خود شناخته میشود. ممکن است شما از یک نرم افزار قوی مدیریت وب سایت برای انتشار اتفاقات روزانه استفاده کنید. پس در واقع وبلاگنویسی کرده اید. اما ممکن است من از سیستم مدیریت بلاگفا و یا پرشین بلاگ برای معرفی محصولات کارخانه و یا شرکتی که در آن کار میکنم استفاده کنم، با اینکه روی یک سرویس دهنده وبلاگ مطلب منتشر کرده ام اما روشن است که عنوان فعالیت من وبلاگ نویسی نیست!