مدیران در رابطه با فناوری اطلاعات بایستی به موارد زیر توجه نمایند.

 

•    درک تغییرات در فناوری اطلاعات
آگاهی و درک تغییرات فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر کسب و کار برای مدیران الزامی است، علاوه بر آن درک و تحلیل تغییرات بر صنعتی که در آن فعالیت می نمایند و اینکه فناوری اطلاعات چه تاثیری بر آینده کسب و کار آنها خواهد داشت، این امر را الزامی می نماید.

•    به روز بودن از توسعه فناوری اطلاعات
دنبال کردن توسعه و تکامل در فناوری اطلاعات البته نه به صورت تفصیلی، بلکه آشنایی با آن می تواند در تصمیمات آتی کسب و کار به مدیران کمک نماید.

•    یکپارچه سازی فناوری اطلاعات با برنامه ریزی سازمانی
راهبردهای فناوری اطلاعات بایستی از راهبردهای سازمان حمایت نماید و مکمل آن باشد. این امر تغییر در نگرش در برنامه ریزی راهبردی را می طلبد. تحلیل محیط فناوری قبل از انتخاب راهبردهای سازمانی کمک شایانی به انتخاب راهبرد مناسب برای سازمان می نماید.

•    توجه به موضوع فرهنگ
ابعاد فرهنگ موجود و مورد نظر بایستی شناسایی و تاثیر فناوری اطلاعات و سیستم ها در فرهنگ سازمانی مورد توجه قرار گیرد. توجه به تاثیر فرهنگی فناوری اطلاعات از الزامات ورود به فناوری اطلاعات است.

•    تجربه ساختارهای نوین
بهره گیری از فناوری اطلاعات برای کاهش یا حذف برخی از محدودیتهای ساختارهای بروکراتیک و سلسله مراتبی و ایجاد انگیزه برای بکارگیری فناوری اطلاعات در دستیابی به روابط کاری و ارتباطات و سازماندهی فضای کاری سازمان بدون در نظر گرفتن محدودیتهای مکانی و زمانی از الزامات مدیران در فضای جدید کسب و کار است.

بیشتر بخوانید
اهمیت اطلاعات و مدیریت آن

•    اطمینان از بومی شدن فناوری و سیستم ها
فناوری و سیستم های مختلفی در سازمان بکار گرفته می شود. مدیران باید اطمینان حاصل نمایند که سیستم ها با شرایط کسب و کار و فرآیندهای الزامی کسب و کار سازگاری دارند. همچنین ایجاد انگیزه در بکارگیری سیستم ها و جایگزین کردن آنها با روشهای سنتی از چالش های فراروی مدیران است.

•    توسعه مهارت های جدید
مدیران در سازمان های نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات نیاز به مهارت های چندگانه دارند. کسب مهارت در فناوری اطلاعات در کنار مهارت های سازمانی و مدیریتی از اهمیت خاصی برخوردار است.

•    بهره گیری از فناوری اطلاعات به عنوان ابزار مدیریتی
استفاده از فناوری اطلاعات در امور روزانه مدیران امری بدیهی است. استفاده از ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری مانند سیستم پشتیبانی تصمیمات، ابزارهای گروه افزار، راه کارهای مدیریت دانش و استفاده از اینترنت و امکانات آن از امور روزمره مدیران است.

•    تلقی اطلاعات به عنوان دارایی راهبردی
استفاده از روش مدیریت منابع اطلاعاتی برای توسعه فناوری اطلاعات و هدایت سرمایه های ارزشمند آن در سازمان و ایجاد ارزش برای محصول یا خدمات مشتری و تولید کالای منحصربفرد اهمیت مدیریت فناوری اطلاعات را دو چندان می نماید.

•    گسترش تفکر مدیریت دانش و تاکید بر نوآوری
استفاده از فناوری اطلاعات برای ایجاد شبکه ای از خبرگان در توسعه دانش و مدیریت دانش سازمانی و بکارگیری نتایج در توسعه نوآوری در سازمان می تواند برتری رقابتی برای مدیران سازمان های نوین باشد.

•    ساخت دهی مجدد محیط کاری
از طریق معرفی محیط کار انعطاف پذیر و دور کاری. استفاده از مزایای این روشها در بهره وری سازمان و کاهش هزینه های مختلف فضا، تجهیزات، نیاز به دانش و تدبیر در اجرای موفق آنها دارد.
بعد رقابت استراتژیکی مانند بعد نوآوری و رهبری بر هدفهای استراتژیک بلندمدت و نحوه اجرای فناوری جدید تمرکز دارد و بر برتری رقابتی حاصل از سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات تاکید دارد.
و در نهایت تکنولوژی و سیستم، تمرکز بر جنبه های فنی و اجرایی فناوری اطلاعات دارد. عملکرد سیستم ها، سخت افزار، نرم افزار، شبکه ها، امنیت، در این بعد مورد تاکید است.