در دنیای گسترده اینترنت، هیچ سیستمی کامل نیست. هر یک از آن‌ها علاوه‌بر معایب خاص، مزایایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این حال باید اشاره کنیم که سایت سازها جزو دسته‌ای هستند که معایبشان بیشتر از مزیت‌هایشان است. عوامل مختلفی همچون هزینه گران، وابستگی، عدم توسعه‌پذیری، پشتیبانی ضعیف و عدم وجود بکاپ  باعث شده‌اند تا سایت سازها برای راه‌اندازی سایت گزینه مناسبی نباشند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا معایب این روش را به صورت کامل بررسی کنیم و به سوال «سایت سازها برای چه کسب و کارهایی مناسب نیستند» بپردازیم. مطالعه این متن شما را در مسیر انتخاب بهترین روش طراحی سایت یاری می‌رساند.

هزینه گران و امکانات محدود؛ کسب و کار را از پای در می‌آورد

در مقابل مناسب بودن قیمت وردپرس و ویژگی‌های جدید آن،  سایت سازها امکانات خاصی به شما ارائه نخواهند کرد. شعار تبلیغاتی بیشتر سایت سازها هزینه بسیار پایینشان است. البته این یک شگرد تبلیغاتی به‌شمار می‌رود و زمانی‌که پلان‌های رایگان راه‌اندازی شدند، احساس نیازها و امکانات دیگر در سایت مشاهده خواهد شد. البته امکانات نسبتا مناسبی در سایت سازها وجود دارد که در برابر پولی که برای آن می‌پردازید، بسیار گران است. همچنین با پرداخت هزینه بالا با امکانات و ویژگی‌های بسیار محدود مواجه خواهید شد. با پرداخت همین مبلغ شما صاحب یک سایت وردپرسی حرفه‌ای می‌شوید. پس اگر در کسب‌وکارتان به یک سایت هوشمند با طراحی و امکانات حرفه‌ای هستید، سایت سازها برای شما گزینه نامناسبی به‌شمار می‌روند.

Site builders۰۱

عدم استقلال؛ بزرگ‌ترین ایراد سایت سازها

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات سایت‌ سایزها، عدم استقلال است. سایت سازها خودشان یک بستر طراحی دارند که طراحی را برای شما فراهم می‌کنند. به همین خاطر همه فعالیت‌های سایت را در بستر و زیر مجموعه سایت مادر انجام می‌شود. در این شرایط به صورت تمام و کمال به سایت ساز اصلی وابسته خواهید بود. شاید بپرسید ایراد این موضوع کجاست؟ پاسخ بسیار ساده است. درصورتی‌که برای سایت ساز مادر مشکلی پیش بیاید، سایت شما نیز با همان ایراد مواجه خواهد شد. موضوع بسیار مهم‌تر است این است که اگر سایت ساز اصلی از رده خارج شود یا به هر دلیلی فعالیتش خاتمه یابد، سایت شما نیز از دسترس خارج می‌شود. مهم‌ترین نکته این است که اگر سایت ساز به فعالیت خود خاتمه دهد سایت را از دست خواهید داد.

بیشتر بخوانید
تفاوت طراحي سايت سازماني و طراحي سايت تجاري چيست؟

فضا و هاست بسیار محدود؛ علتی که به کسب‌وکار شما آسیب می‌رساند

به منظور کاهش هزینه‌ها و برای سایت را به صورت رایگان تحویل دهند، باید منابع متعددی را محدود کنند. یکی از اصلی‌ترین این منابع هاست و فضای ذخیره‌سازی است. این فضا بسیار کم خواهد بود و فقط بعد از چند روز احساس کندی و لگ‌های بی‌شماری خواهید دید. به همین خاطر باید برای خرید هاست و به‌دست آوردن فضای بیشتر هزینه بپردازید. این موضوع به‌ویژه در آغاز فعالیت بسیار ناراحت‌کننده و گاهی اعصاب‌خرد کن خواهند بود. این موضوع به راحتی به کسب‌وکارتان آسیب می‌رساند.

Site builders۰۲

سئو در سایت‌سازها معنایی ندارد

مهم‌ترین ایرادی که سایت‌ سازها دارند، عدم استفاده از ابزارهای سئو داخل آن‌هاست. شما نمی‌توانید سایتتان را بر اساس الگوریتم‌های گوگل بهینه کنید؛ زیرا سایت از هر نظری مثل سرور و سرعت به  سایت اصلی وابسته است. همچنین سرعت لودشان نیز بسیار پایین خواهد بود. اگر اندکی با سئو آشنایی داشته باشید، متوجه خواهید شد که این موضوع بسیار مضر است. گوگل با سایت‌های کند و کم سرعت مشکل دارد و بسیار سریع آن‌ها را از نتایج جست‌وجو حذف می‌کند.

عدم توسعه‌پذیری؛ امکانی که سایت سازها در اختیارتان قرار نمی‌دهند

زمانی‌که سایتتان را با استفاده از سایت سازها طراحی می‌کنید باید بهترین‌ها را طراحی کنید. تقریبا همه سایت سازها به شما اجازه توسعه دادن و اعمال تغییرات در سایت بعد از راه‌اندازی را نخواهند داد. به همین خاطر اگر نیاز به ویژگی خاصی داشته باشید، یا باید سایت را از نو طراحی کنید یا مبالغ هنگفتی را برای توسعه آن بپردازید. اگر به دنبال سایتی هستید که هر لحظه امکان توسعه آن وجود داشته باشد، وردپرس گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

بیشتر بخوانید
چگونه اپلیکیشن اندروید مقیاس پذیر طراحی کنیم؟

Site builders۰۳

عدم انعطاف‌پذیری در طراحی سایت؛ محدودیتی که با آن روبه‌رو می‌شوید

با استفاده از HTML و CSS و یا سیستم مدیریت محتوای وردپرس شما می‌توانید هر قابلیتی را به سایتتان اضافه کنید. باید بدانید که در این روش‌ها برای شما وجود ندارد. در این شرایط ظاهر سایت را با توجه به سلیقه و نظرتان تغییر دهید. اما شرایط برای سایت سازها متفاوت است. امکانات این سیستم بسیار محدود هستند. شما فقط چند قالب آماده در اختیار خواهید داشت. با انتخاب هر کدام فقط می‌توانید تغییرات بسیار کمی را اعمال کنید. تغییراتی که صرفا کمی ظاهر سایت را متفاوت می‌کنند و کاربرد خاصی ندارند.

پشتیبانی ضعیف؛ دلیل که نباید از سایت سازها استفاده کنید

نه فقط سرویس‌های سایت ساز، بلکه هر سایت دیگری احتمال دارد در بعضی از زمان‌ها و به دلایل مختلفی با مشکل مواجه هستند. البته در سرویس‌ سایت سازها بیشتر مشاهده می‌شوند. از آن‌جایی که شما به دنبال دسترسی کامل به سایت هستید، باید به پشتیبانی تیکت بزنید و از آن‌ها بخواهید که مشکلات را برطرف کنند. با این وجود سایت سازها از پشتیبانی خوبی برخوردار نیستند و به سرعت پاسخگوی شما نخواهند بود. به همین خاطر بهتر است با سیستم‌های مدیریت محتوایی دیگر مثل وردپرس این کار را انجام دهید.

Site builders۰۴

عدم امکان اکسپورت فایل‌ها؛ وضعیت آشفته‌ای که در آن گیر خواهید کرد

وضعیتی را در نظر بگیرید که شما به کمک یک سایت ساز، صفحه خود را راه‌اندازی و مدتی را روی آن کار کرده‌‌اید و به بازدهی خوبی رسانده‌اید. در این زمان اطلاعات فراوانی را روی سایت ریخته‌اید. در این زمان قیمت‌های جدیدی از طرف پلتفرم مورد‌نظر به شما ارائه می‌شود. حالا اگر بخواهید از این سیستم خارج شوید یا آن را تغییر دهید، از هیچ یک از فایل‌ها پشتیبانی دریافت نخواهید کرد؛ زیرا امکان اکسپورت در سایت سازها وجود ندارد. اغلب سایت سازها، سیستم‌هایی شخصی‌سازی شده هستند که حداقل امکانات را دارند. آن‌ها قابلیت نمایش خوبی دارند و نمی‌توان اطلاعات را برای پلتفرم‌های دیگر خارج کرد. این مورد آسیب فراوانی را به بار می‌آورد.

بیشتر بخوانید
هزینه‌های پنهان طراحی سایت را بشناسید

در این زمان باید همه موارد را فراموش کنید و تنها چیزی که خواهید داشت، دامنه است. البته این دامنه در برخی مواقع در اختیار سایت‌ سازها قرار دارند. به ویژه اگر از سیستم‌های رایگان استفاده کنید. در حقیقت شما هیچ مالکیتی روی اطلاعات خود نخواهید نداشت.

Site builders۰۶

سایت‌سازها نمونه موفقی ندارند!

دلایلی همچون عدم اکسپورت فایل‌ها، عدم انعطاف‌پذیری، پشتیبانی ضعیف، عدم توسعه‌پذیری، عدم استقلال و فضای محدود باعث شده است تا سایت سازها نمونه موفقی برای طراحی سایت نداشته باشند. این سیستم امکانات محدودی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما در مقابل با مشکلات بسیاری مواجه است. بهتر است به جای استفاده از سایت‌ سازها، از سیستم‌های مدیریت محتوایی دیگری همچون وردپرس استفاده کنید. وردپرس بسیار مقرون‌ به‌صرفه است و قابلیت‌های فراوانی را در اختیار طراحان و کاربران قرار می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی وردپرس قابلیت شخصی‌سازی آن نام دارد. اگر شما هم تجربه استفاده از سایت سازها را داشته‌اید یا نظری درباره آن‌ها دارید، تجربیات خود را در قالب کامنت با ما و کاربران عزیز دیگر به اشتراک بگذارید.