نسخه 5.7 وردپرس

معمولا نسخه های جدید وردپرس که از راه می رسند، تغییرات کوچک و کمی دارند که به هسته آن اضافه می شوند؛ نسخه 5.7 وردپرس هم دستخوش مجموعه ای از تغییرات شده تا بتواند تجربه کاربری بهتری را فراهم کند.

در این نسخه به طور کلی تجربه ویرایش بهبود بخشیده شده و امکان ساخت بلوک های پشرفته برای برنامه نویسان وجود دارد. علاوه بر ویرایشگر بلوک ها، به روز رسانی هایی در رابط کاربری ثبت نام و ورود، لینک های مربوط به بازیابی پسورد، رفع باگ های پیشین و موارد دیگری نیز در وردپرس 5.7 دیده می شود. در این بخش می خواهیم این آپدیت ها را از نزدیک تر و به شکلی دقیق تر بررسی کنیم. پس همراه ما باشید.

Block Editor یا ویرایشگر بلوک ها در نسخه 5.7 وردپرس

در این نسخه از وردپرس، نسخه های متعددی از پلاگین گوتنبرگ اضافه شده است که توانسته در رفع بسیاری از باگ های پیشین مفید باشد. در واقع در این نسخه Gutenberg 10.0 به Gutenberg 10.1 به روز رسانی شده که بخشی از تغییرات آن را در زیر بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید
قیمت طراحی سایت به چه عواملی بستگی دارد؟

ویژگی های متغیر بلوک، بهبودها و APIها

Block Variations یا همان متغیرهای بلوک در نسخه 5.4 معرفی شدند که امکان انتخاب یک متغیر یا جایگزین برای همان بلوک را فراهم می کنند. در وردپرس نسخه 5.7 قابلیت Block Variations API نیز وجود دارد که به برنامه نویس ها اجازه می دهد متغیرهای مورد نظر خودشان را اضافه، حذف و یا مدیریت کنند. این قابلیت ها به طور کلی باعث ارائه رابط کاربری بهتر شده اند.
این رابط کاربری اطلاعات دقیق تری از متغیرهای بلوک می دهد و این موضوع می تواند کار برنامه نویسان را راحت تر کند. علاوه بر این در نسخه 5.7 وردپرس APIهای جدیدی هم معرفی شده اند. از این APIها می توان در جهت ثبت متغیرهای بلوک برای نمایش اطلاعات صحیح آنها استفاده کرد.
بلوک دکمه ها هم در نسخه جدید وردپرس، تغییراتی داشته و قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است. با این قابلیت ها می توانید رابط کاربری را هوشمندانه تر طراحی کنید. با امکانات جدید بخش Buttons Block می توانید ابعاد دکمه ها را تغییر دهید یا دکمه ها را از حالت افقی به عمودی لایه بندی کنید. همچنین امکان سفارشی سازی ابعاد و رنگ دلخواه برای آیکن شبکه های اجتماعی در این نسخه وجود دارد.
ویژگی دیگری که در به روز رسانی جدید وردپرس دیده می شود مربوط به سایز فونت است. این نسخه برای لیست ها و کد بلوک ها از سایزهای مختلف، پشتیبانی می کند.

یک کارت برای نوشتن به همراه قابلیت کنترل سایز فونت به بخش تنظیمات مربوط به بلوک لیست ها اضافه شده است که می توانید سایر فونت مورد نظرتان را بر اساس پیکسل وارد کنید.
در بخش متغیر بلوک های نسخه 5.7 وردپرس، قابلیت ترازبندی ارتفاع کاور هم اضافه شده است. در نتیجه می توانید موقعیت کاور را با سایر المان های خود، تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید
هزینه طراحی سایت معمولا چگونه محاسبه می‌شود؟

قابلیت Lazy Loading iFrames در نسخه جدید وردپرس

این قابلیت را می توان یک تکنیک بهینه سازی دانست که اجازه بارگیری منابع غیرحیاتی را نمی دهد و تا زمانی که آنها در برابر دید کاربر نباشند، بارگیری‌شان به تعویق می افتد. به عنوان مثال شما می توانید تصاویر و منابعی را به این ویژگی پیوست کنید تا فقط زمانی که نیاز است دانلود یا رندر گرفته شوند. در نتیجه عملکرد وب سایت ارتقای خوبی خواهد داشت. این ویژگی برای وب سایت هایی که از تصاویر زیادی در خود استفاده می کنند، کاملا مفید است.

پیش تر این کار را به کمک پلاگین ها انجام می دادند و در نسخه 5.5 وردپرس، تگ های image به صورت خودکار این ویژگی را می گرفتند. اما در نسخه 5.7 وردپرس ویژگی Lazy Loading به تگ های iFrame اضافه شده است. در واقع در این نسخه این ویژگی به تگ هایی اضافه می شود که عرض و ارتفاع مشخصی دارند.

مهاجرت از HTTP به HTTPS در عرض یک کلیک!

مقاله مرتبط: 7 قدم ساده برای افزایش امنیت سایت وردپرسی

در نسخه 5.7 وردپرس تشخیص این که محیط یک سایت از HTTPS پشتیبانی می کند یا نه، توسط وردپرس صورت می گیرد. اگر سایت از HTTPS پشتیبانی کند، در ابزار Site Health یک فراخوان ایجاد می شود و به شما اجازه می دهد تنها با یک کلیک، وب سایت خود را منتقل کنید. این انتقال استاندارد، محتوای وب سایت را حفظ کرده و از اخطارهای گوناگون جلوگیری می کند.

به روز رسانی رابط کاربری و صفحات ثبت نام و ورود

در نسخه جدید وردپرس، صفحات بسیاری آپدیت شده و رابط کاربری بهبود یافته است. صفحات ورود و ثبت نام و صفحه بازیابی رمز عبور، از مهم ترین صفحاتی هستند که تغییر کرده اند.

بیشتر بخوانید
هزینه‌های پنهان طراحی سایت را بشناسید

در صفحه بازیابی رمز عبور دو دکمه Generate Password و Save Password به چشم می خورد. با کلیک روی دکمه Generate Password می توانید یک رمز عبور قوی بسازید و دکمه بعدی، رمز شما را ذخیره می کند.

بررسی وضعیت نمایش پست ها

در نسخه 5.7 وردپرس قابلیتی وجود دارد که به برنامه نویسان اجازه می دهد تا متوجه شوند یک پست در چه وضعیتی از نمایش قرار دارد. آیا امکان دیدن عمومی آن وجود دارد یا نه؟

Is_post_status_viewable() این قابلیت برای چک کردن وضعیت پست ها به نسخه جدید وردپرس اضافه شده است. در واقع این قابلیت فقط نشان می دهد که کاربران ناشناس هم می توانند پست را ببینند یا نه؛ اما برای قابل مشاهده کردن پست، کاری نمی کند.

لینک های بازیابی رمز عبور در نسخه 5.7 وردپرس

یک قابلیت جدید در این نسخه از وردپرس وجود دارد که به ادمین ها اجازه می دهد لینک های بازیابی رمز عبور را به ایمیل کاربران ارسال کنند. این قابلیت در صفحه پروفایل کاربران با عنوان Send Reset Link دیده می شود. با کلیک روی این دکمه یک اعلان تایید نمایش داده می شود که می گوید لینک به ایمیل کاربر ارسال شد.
در ضمن برای ارسال لینک بازیابی رمز عبور می توانید چندین کاربر را انتخاب کنید و همزمان لینک را برای آنها بفرستید.

شما از کدام نسخه وردپرس استفاده می کنید؟!

در حال حاضر وب سایت های وردپرسی را می توان متداول ترین وب سایت های دنیای وب به حساب آورد. با وجود امکانات قابل قبول وردپرس و پلاگین های بسیاری که برای طراحی سریع و ساده سایت ها وجود دارد، کمتر پلتفرمی قابلیت رقابت با آن را خواهد داشت. نسخه 5.7 وردپرس نیز دلیلی بر این ادعاست. وردپرس با اضافه کردن قابلیت ها و کنترل های مختلف، ابزارهای متنوعی را در اختیار برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب قرار داده است که به بخشی از آنها در این بخش اشاره کردیم. لیست تغییرات جدید وردپرس بیشتر از آن است که بتوان آن را در یک مقاله جای داد!

بیشتر بخوانید
بررسی طراحی وب سایت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

منبع:
https://kinsta.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت