وب سایت مرکز ملی فضای مجازی ایران majazi.ir از یک سو دارای طراحی متفاوت و از سویی دیگر نقص ها و اشتباهاتی دارد که در طراحی و اجرای آن مشاهده می شود. این وب سایت مانند بسیاری از سایت های سازمانی دیگر از صفحه ای intro در صفحه اول خود استفاده کرده است که همان طور که در مقاله قبلی به آن اشاره شد استفاده از این صفحات اقدامی درست نیست و بهتر است در صورت استفاده، تمامی مطالب و اطلاعات موجود در آن بدون اسکرول شدن نمایش داده شود.

 

طراحی گرافیکی نسبتا قدرتمند این صفحه می تواند نویدبخش روزگاری خوب برای طراحی وب سایت های سازمانی باشد، اما باید توجه داشت که این مرکز همان طور که از اسم آن مشخص است، شورایی با محوریت فضای مجازی است، بنابراین استفاده از این نوع المان ها (کهکشان، کره و فضا) در طراحی بیشتر تداعی کننده سایت هایی مرتبط با علوم فضایی یا زمین شناسی است تا سایتی مرتبط با فضای مجازی. در این صفحه امکان مشاهده تمامی لینک ها در یک نگاه نیست و کاربر برای دسترسی به لینک موردنظر باید تمامی لینک ها (کره ها) را بررسی کند، علاوه بر این، تمایزی بین لینک های انتخابی با لینک های غیرانتخابی در این صفحه وجود ندارد و همچنین لینک های موجود در پانوشت، کنتراست خوبی نداشته و به هنگام انتخاب تغییر رنگ نیز نمی دهد. به نظر می رسد بعد از صفحه intro که با آدرس سایت باز می شودو به نوعی لندینگ پیج محسوب می شود دومین صفحه اصلی این سایت آدرس /majazi.ir/farsi است که نه تنها در صفحه intro لینکی به آن داده نشده است، بلکه جز در منوی ناوبری بالا موجود در صفحات داخلی و کلیک روی آیکون خانه، راه دیگری برای رفتن به این صفحه نیست. این کار از نظر طراحی تجربه کاربری عیب محسوب می شود؛ چرا که باعث سردرگمی کاربران خواهد شد.
نکته قابل توجه در طراحی وب سایت، طراحی نکردن قسمت پانوشت در صفحات داخلی است، به طوری که در بعضی از صفحات، حد بین پانوشت با مطالب قابل تشخیص نیست. همچنین متن کپی رایت موجود در این قسمت در مکانی نامناسب در نظر گرفته شده است. استفاده از لغت انگلیسی Home در منوی نمایش موقعیت کاربر در صفحات داخلی، نبودن لینک صفحه intro در صفحات داخلی، طراحی نامناسب صفحات مادر لینک های موجود در منو ناوبری بالا، سرعت بالای اسلایدرها و نبود نمایش پیش فرض متن مدنظر در اسلایدر صفحه خانه، چیدمان و طراحی نادرست اجزای صفحات داخلی، طراحی نکردن صفحه 404، استفاده نکردن از فونت، کوچک بودن سایز متون، رعایت نکردن فاصله بین متون، نداشتن favicon، باز نشدن لینک های صفحه اول در صفحه ای جدا و در دسترس نبودن نسخه موبایل سایت ز دیگر نکات رعایت نشده در طراحی و اجرای این سایت است.