در دو بخش قبلی این مقاله دو حوزه پیکربندی و مدیریت محتوا در شیرپوینت را بررسی کردیم. در بخش سوم به نمای ظاهری و طراحی وب در شیرپوینت میپردازیم

 

تجربه نشان داده که متاسفانه شیرپوینت انعطاف لازم را جهت برآورده سازی کلیه نیازمندهای این حوزه برخوردار نیست. بعنوان نمونه چنانچه قالب صفحه اصلی پورتال شیرپوینت مورد پسند کاربران قرارنگیرد ، توسعه دهندگان، آزادی عمل لازم را جهت اعمال تغییرات نخواهند داشت. ضمن اینکه روند پشتیبانی از استانداردهای Web 2.0 در این محصول به کندی پیش می رود. در این بخش شیرپوینت قربانی محدودیت های بسیاری شده بطوریکه ساختار Master Page در شیرپوینت فاقد تگ نوع سند یا DOCTYPE می باشد. بعنوان مثال افزودن پلاگینهایJQuery  به این قالب اغلب با مشکل مواجه می شود. حتی اعمال تغییر در این ساختار می تواند مشکلات دیگری را ایجاد نماید . ضمن اینکه صفحات شیرپوینت با سایر مرورگر همچون فایرفاکس یا کروم سازگاری چندانی ندارند . به ندرت سایتی مبتنی بر SharePoint را می توان یافت که استانداردهای سازگاری با CSS و XHTML را رعایت کرده باشد. سفارشی سازی نزدیک به 1000 قالب توکار موجود در شیرپوینت بالطبع زمان و هزینه زیادی را می طلبد.
حتی در شیرپوینت 2010 نیز پوسته ها فاقد انعطاف لازم بوده و اعمال تغییرات تنها در محدوده رنگ ها و فونت ها میسر است. در حالیکه امروزه در اغلب سیستم های مدیریت محتوا، بارگذاری یک فایل فشرده شده حاوی فایلهای پوسته جدید جهت تغییر نمای سایت کافی است، در شیرپوینت وضعیت به شکلی دیگر است. افزودن پوسته به 12 پوشه متعدد، تغییر یک فایل با ساختار XML از طریق فایل سیستم و نهایتا راه اندازی مجدد سرویس دهنده IIS و انتظار به مدت 15 ثانیه جهت راه اندازی مجدد پورتال. ظاهرا شیرپوینت در این زمینه، چندان قاعده بازی را رعایت نکرده است.

بیشتر بخوانید
نکته هایی در خصوص خرید و راه اندازی پورتال سازمانی

ادامه دارد…

نویسنده: مهندس آرش رامز