بسیاری از پژوهشگران از دو بعد محتوا و طراحی به وب سایت ها نگریسته اند. این رویکرد، ابتدا به بررسی و ارزیابی محتوای وب سایت می پردازد و سپس به نحوه بازنمایی محتوا، و رابطهای کاربر توجه می کند. «محتوا»ی وب سایت شامل اطلاعات، قابلیتها، و خدماتی است که از طریق وب سایت ارائه می شوند، در حالی که «طرح»، روشی است که این محتوا نمایش داده می شود. مطالعات بسیاری بر اهمیت محتوا در وب تاکید می کنند، چنان که محتوا را مهم ترین موضوع وب و مهم ترین عامل موفقیت وب سایت ها می دانند. همین رویکرد باعث شده است که محتوای وب سایتها، موضوع پژوهشها قرار گیرد.

برخی پژوهشها به بررسی میزان توانایی یک وب سایت دولتی در تغییر روابط بین شهروندان و دولت پرداخته اند. هر چند در تحلیل وب سایت های دولتی، اغلب پژوهشها به نقش عناصر تراکنشی توجه کرده اند، اما مطالعات نشان می دهد اطلاعات متنی وب سایت ها نقش پایه ای در پشتیبانی از روابط مختلف شهروند – دولت ایفا می کند. اهمیت محتوای وب سایت ها سبب شده است که به عنوان نمونه یکی از استانداردهای اصلی ساختار دسترس پذیری وب سایت ها در ژاپن را استاندارد محتوا تشکیل دهد.

رهنمودهایی برای بهبود محتوای وب سایت های دولتی
امروزه، اینترنت به ابزاری تبدیل شده است که شهروندان ترجیح می دهند برای دسترسی به اطلاعات و خدمات دولت از آن استفاده کنند. همچنین وب، می تواند در یافتن اطلاعاتی که در منابع دیگر به سختی قابل دسترسی است بسیار سودمند باشد؛ از این رو، سازمانهای دولتی باید مسئولیتهای جدیدی را عهده دار شوند که عبارت‌اند از:
•    اطلاعات ارائه شده در وب سایت، نیازهای کاربران را برآورده کند؛
•    اطلاعات ارائه شده صحیح باشد؛
•    رویکردی هماهنگ در تمام وب سایت حاکم باشد؛
•    حداقل اطلاعات لازم در وب سایت ارائه شده باشد.

بیشتر بخوانید
7 قدم ساده برای افزایش امنیت سایت وردپرسی

اغلب افراد از اینترنت برای دست‌یابی به اطلاعات استفاده می کنند. از این رو،‌ یک عنصر حیاتی وب سایت کارا، کیفیت و مرتبط بودن اطلاعات آن است. اطلاعات ارائه شده در وب سایت دولت، باید با سیاست دولت همگام، صحیح، و مناسب باشد تا مانع از آسیب زدن به مشتریان و دولت شود. استفاده از استانداردهای مشترک ارائه اطلاعات به مشتریان کمک می کند تا دسترسی کاراتر و بهتری به اطلاعات دولت داشته باشند.
پژوهشگران محتوا را مهم ترین عامل در موفقیت وب سایت ها می دانند و در این راستا پنج عامل به عنوان عواملی اصلی محسوب می شوند که عبارتند از سرعت بارگذاری صفحات، محتوای وب سایت، کارایی راهبری، امنیت، و مشتری محوری. پیشنهادهایی نیز برای جذابیت بیشتر محتوا ارائه کرده اند که عبارت‌اند از:
•    استفاده از نوشته های روشن و مختصر با نگارش و املای درست آنها؛
•    ارائه اطلاعات تماس در هر صفحه وب سایت؛
•    استفاده از پس زمینه های ساده؛
•    ارائه رایگان اطلاعات؛
•    تغییر منظم وب سایت؛
•    تهیه پرسشهای متداول؛
•    اجتناب از عبارت هایی مانند «این صفحه در حال ساخت است».

یکی از 10 اشتباه اصلی در طراحی وب سایت نامناسب بودن محتوا است، محتوای وب سایت باید کوتاه، قابل مرور، و چاپ آن راحت باشد. همچنین باید نیاز کاربران را پاسخ دهد و به جای استفاده از واژگان ساختگی از زبان و واژه های معمول استفاده کند. با این وجود تهیه محتوا برای وب، همانند تهیه آن برای مدارک چاپی نیست. وب با رسانه های کاغذی تفاوت زیادی دارد. برای نمونه، خواندن صفحات بر روی نمایشگر دشوارتر و سرعت آن 25 درصد کمتر از خواندن اطلاعات از نشریات چاپی است. همچنین کاربران می توانند بدون نیاز به ورود به صفحه اصلی، به طور مستقیم وارد هر صفحه ای از وب سایت شوند، بدین ترتیب ممکن است یک‌پارچگی مطالب از بین رود. از این رو ضروری است که محتوای وب سایت به طور خاص برای وب، تهیه و ویرایش شده باشد. پژوهش دیگری نیز نشان می دهد 79٪ کاربران صفحات را مرور می کنند؛ در حالی که فقط 16٪ از آنها تمام کلمات متن را می خوانند. از این رو، صفحات وب باید دارای نوشته های قابل مرور باشد به گونه ای که خواندن آنها راحت و سریع باشد.