هوش مصنوعی

اگر به تازگی به این فکر افتاده اید که برای کسب و کارتان وب سایتی طراحی کنید، احتمالا در اولین گام به جمع آوری و مقایسه هزینه طراحی سایت از شرکت های طراحی سایت اقدام کرده اید. بررسی و مقایسه قیمت ها برای اجرای پروژه های طراحی سایت، از اولین گام های اجرای پروژه شماست. اما خوب است بدانید قیمت نهایی پروژه های اجرا شده همیشه آن چیزی نیست که در ابتدا به شما اعلام می شود. بعضا این قیمت ها تا پایان کار تا چندین برابر افزایش خواهند داشت.

به عنوان مثال اگر با شرکتی برای اجرا روی قیمت 10میلیون تومان به توافق رسیده اید، اصلا تعجب نکنید که پس از اجرا، هزینه نهایی شما بالاتر از 20 میلیون تومان باشد. اما چرا این اتفاق ممکن است رخ دهد؟ پاسخ این سوال هزینه های پنهان است. هزینه هایی که ممکن است به دلایلی در ابتدای امر در جریان آن قرار نگرفته باشید. در این نوشته سعی کرده ایم بخشی از این هزینه های پنهان را برای شما آشکار کنیم. بعد از مطالعه این مقاله با تقریب نسبتا خوبی می توانید هزینه های پنهان پروژه خود را محاسبه کنید.

1.    هزینه های ثبت دامنه و اجاره فضای میزبانی

قطعا می دانید که یک سایت بدون دامنه و فضای میزبانی (هاست) کار نمی کند. اگر طراح وب سایت شما در ابتدای کار ثبت دامنه و اجاره هاست را متقبل نشده باشد، باید این هزینه ها را هم به قیمت طراحی سایت خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید
طراحی وب سایت های دولتی و اصول و مفاهیم آن

هزینه دامنه بستگی مستقیم به پسوند آن دارد. به عنوان مثال یک دامنه ir در تاریخ نگارش این مطلب حدود 5000 تومان، دامنه net حدود 450000 تومان، دامنه com حدود 300000 تومان و دامنه io حدود 1600000 تومان هزینه دارد. اگرقصد ثبت چند ساله دامنه را دارید، اعداد فوق را در تعداد سال هایی که می خواهید دامنه را ثبت کنید ضرب کنید. اگر می خواهید قیمت دقیق دامنه های مختلف را بدانید، می توانید صفحه ثبت دامنه را ببینید.

در مورد فضای میزبانی (هاست) هزینه های شما بستگی مستقیم به حجم، پهنای باند و سایر منابعی دارد که برای وب سایت‌تان نیاز دارید. بازه قیمتی هاست بسیار وسیع است. از سالیانه 200 هزار تومان تا سالیانه 20 تا 30 میلیون تومان! اینکه وب سایت شما نیاز به چه حجم، پهنای باند و سایر منابع دارد را طراح سایت شما تشخیص می دهد. اما اگر بخواهیم مسئله را کمی ساده کنیم، باید بگوییم اگر وب سایت شما یک وب سایت ساده شرکتی و یا فروشگاهی است، می توانید هزینه ای بین 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان در سال را در نظر بگیرید.

برای اطلاع بیشتر از قیمت های هاست و فضای میزبانی می توانید صفحه خرید هاست را در همین سایت ببینید.

برای ثبت آنلاین دامنه خود اینجا کلیک کنید.

برای اطلاع از تعرفه های فضای میزبانی، اینجا کلیک کنید.

2.    هزینه های تولید محتوا

طراحی وب سایت، بدون تولید مطلب و محتوا، هیچ دستاوردی برای شما نخواهد داشت. محتوا همان چیزی است که شما به خاطر انتشارش، سایت طراحی کرده اید. محتوای یک وب سایت بسته به اینکه موضوع وب سایت شما چیست می تواند محتوای متنی، تصویر و عکس، ویدیو، گزارشات نموداری و یا همه این ها باشد. مخصوصا اگر برنامه ویژه ای برای بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجوگری مانند گوگل داشته باشید، تولید محتوا اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

بیشتر بخوانید
چرا برندهای معروف وردپرس را برای طراحی سایت انتخاب کرده‌اند؟

به عنوان مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرده باشید لازم است که توضیحات مربوط به هر محصول به شکل دقیقی جمع آوری و نوشته شود. سپس توضیحات به همراه عکس های مربوطه بارگذاری شوند. این موضوع در رابطه بت بخش وبلاگ، مجله آنلاین یا دانشنامه هم صدق می کند.

از آنجایی که تولید محتوا در رتبه بندی سایت، تاثیر انکار نشدنی دارد و باید برای آن زمان زیادی را صرف کرد، بسیاری از کسب و کار ها یک تیم تولید محتوا تشکیل می دهند تا کارها به شکل دقیقی پیش رود.

هزینه تولید محتوا هم بسته به اینکه محتوا متنی باشد یا بنرهای گرافیکی، اینفوگرافیک، ویدیو و سایر انواع آن، متفاوت است. در حقیقت شاید بیشترین بودجه را باید برای این بخش در نظر بگیرید تا وب سایت شما پویا و فعال به رقابت در دنیای وب بپردازد.

برای اطلاع از تعرفه های تولید محتوا، اینجا کلیک کنید.

3.    هزینه طراحی سایت مربوط به پشتیبانی از وب سایت

بعد از طراحی سایت و شروع فعالیت، شما باز هم به تیم طراحی سایت خود نیاز دارید؛ چرا که لازم است وب سایت شما به شکل منظمی به روز رسانی شده و با توجه به الگوی تغییرات در وب، تغییر کند. این هزینه مربوط به پشتیبانی از وب سایت است که باعث می شود فروشگاه اینترنتی یا مجله آنلاین شما همیشه با سرعتی مناسب بارگیری شده و دچار اختلالات مختلف نشود.

این به روز رسانی ها هم بخش های نرم افزاری و امنیتی را شامل می شود و هم طراحی سایت جدید در صورت نیاز شما. در واقع هر زمان که کوچک ترین مشکلی، پل ارتباطی شما را با مشتریان را مختل کند، به افراد متخصص نیاز دارید تا آن را برطرف کنند. در غیر این صورت وب سایتی با سرعت پایین خواهید داشت که ترافیک ورودی آن نیز به مراتب کاهش خواهد یافت. در نظر گرفتن بودجه ای برای پشتیبانی از سایت هم در رتبه بندی نهایی وب سایت شما موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید
6 ترفند سریع برای کشف بهترین ایده تولید محتوا

برای اطلاع از تعرفه های طراحی سایت، اینجا کلیک کنید.

4.    سئو و بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجوگر

زمانی که صحبت از کسب و کارهای اینترنتی می کنیم یک واژه بیشتر از سایر موضوعات به گوشمان می رسد و آن چیزی نیست جز سئو یا بهینه کردن وب سایت برای موتورهای جستجوگر. در حقیقت فعالیت وب سایت شما حتی اگر به بهترین شکل باشد، تا زمانی که آن را برای گوگل بهینه نکنید، امکان جذب ترافیک و دیده شدن ندارد.

سئو شامل تمام ترفندهایی می شود که وب سایت شما را از نظر موتورهای جستجوگر استاندارد می کند. این استانداردها باید هم در ساختار وب سایت و هم در محتواهایی که در آن منتشر می کنید، رعایت شوند. به عنوان مثال اصول لینک دهی، استفاده از برچسب های متا و دسته بندی ها، تحقیق کلمات کلیدی و استفاده درست از آنها در محتوا و بسیاری از استانداردهای دیگر باید در سایت پیاده شوند.

این موارد استانداردهایی هستند که به شکل اتوماتیک به وسیله الگوریتم های گوگل بررسی می شوند؛ بنابراین در میان انبوهی از وب سایت ها، آنهایی تشویق خواهند شد و در صفحات ابتدایی گوگل قرار می گیرند که این قوانین را رعایت کرده و وب سایت را برای جستجوی گوگل بهینه کرده باشند.

هزینه های مربوط به سئو و بهینه سازی وب سایت بسته به اینکه نوع وب سایت شما چه باشد، متفاوت است. این هزینه ها به عوامل بسیاری بستگی دارد و نمی توان نرخ مشخصی برای آن تعیین کرد. اما به صورت ماهیانه بودجه ای به اندازه 1 میلیون تا 3 میلیون تومان باید برای سئو سازی سایت کنار گذاشته شود.

بیشتر بخوانید
الگوریتم گوگل پاندا را بشناسید تا جریمه نشوید!

برای اطلاع از تعرفه های سئو و بهینه سازی وبسایت، اینجا کلیک کنید.

5.    عکاسی اختصاصی از محصولات و خدمات

اگر وب سایت فروشگاهی داشته باشید قطعا هزینه عکاسی از محصولات به هزینه های طراحی سایت شما اضافه خواهد شد. البته وب سایت های دیگر هم برای موفقیت و ایجاد جذابیت های بصری انحصاری، به عکس های اختصاصی نیاز دارند.

هرچند برخی از وب سایت ها برای انتشار عکس های مختلف، به سراغ تصاویر موجود در گوگل یا منابع دیگر می روند. اما بگذارید یک اصل مهم را با شما در میان بگذاریم. اول اینکه اگر عکس هایی که در وب سایت خود استفاده می کنید اختصاصی باشند، برای کاربران جذاب تر خواهد بود و این موضوع ارزش و اعتماد برند شما را بیشتر می کند.

اما اصل مهم دوم این است که گوگل امکان شناسایی عکس های تکراری و عکس های انحصاری را دارد. اگر به روز ترین سایت های تولید محتوا را دنبال کنید خواهید دید عکس های آنها هرچند غیر حرفه ای، اما به شکل اختصاصی تولید می شوند. در واقع این موضوع می تواند روی رتبه بندی سایت شما تاثیر بگذارد.

این هزینه ها بسته به تعداد عکس ها، چیدمان و کیفیت مورد نظر شما می تواند متفاوت باشد. اما عکاس های حرفه ای برای هر فریم عکس تبلیغاتی از 50 هزارتومان به بالا دریافت می کنند.

6.    هزینه های مربوط به تبلیغات

دیده شدن در فضای وب قطعا به تبلیغات نیاز دارد و تبلیغات هم هزینه های مربوط به خود را دارد! هزینه های تبلیغاتی به استراتژی های کسب و کار شما بستگی دارد. بسیاری از فروشگاه ها به بنرهای تبلیغاتی در وب سایت های دیگر رضایت می دهند، برخی محتوای رپورتاژ آگهی در سایت های معروف منتشر می کنند و برخی دیگر برای تبلیغات حرفه ای روی شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسرها حساب باز می کنند. نرخ تبلیغات در هر یک از این موارد می تواند متغیر باشد و بستگی دارد تبلیغات خود را به چه پلتفرمی در چه جایگاهی بسپارید.

بیشتر بخوانید
5 قدم برای نوشتن پست وبلاگی مخاطب پسند و تاثیرگذار

اما اگر بخواهیم یک دامنه برای هزینه های مربوط به تبلیغات تعیین کنیم از کمتری قیمت که مربوطه به انتشار رپورتاژ آگهی است شروع می شود تا هزینه های سرسام آور اینفلوئنسرهای اینستاگرامی! این هزینه های می تواند از 500 هزارتومان شروع شده و تا 20 یا 30 میلیون تومان هم پیش رود!

7.    هزینه های مربوط به حق الزحمه ترجمه

اگر وب سایت شما چند زبانه است و می خواهید فعالیت های بین المللی داشته باشید، بهتر است روی ترجمه گوگل حساب باز نکنید! برای چند زبانه کردن وب سایت لازم است تمام محتواها به زبان خارجی مورد نظر شما تغییر کند که نیاز به مترجم حرفه ای یا استفاده از خدمات دارالترجمه دارید. این هزینه ها به محتوای شما بستگی دارد؛ کمترین هزینه ها مربوط به ترجمه محتواهای متنی است که باز هم با توجه به زبان خارجی دوم می تواند متغیر باشد.

در واقع همان بودجه ای که برای تولید محتوا در نظر گرفته اید، باید برای ترجمه و چند زبانه کردن وب سایت هم در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که برگردان کردن کلمات از فارسی به هر زبان دیگری در فعالیت های حرفه ای جایی ندارد!

بالاخره بودجه کافی برای داشتن یک وب سایت چقدر است؟!

تمام هزینه هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، هزینه های پنهان فعالیت در فضای وب محسوب می شوند. اگر هزینه های آشکار و نهان را همچون یک کوه یخ در نظر بگیریم، این هزینه های پنهان و بخش زیرین کوه یخ هستند که آن را استوار نگه می دارند. در دنیای وب هم همین اصل برقرار است؛ شما می توانید با صرف هزینه ای اندک یک سایت داشته باشید. اما تنها داشتن یک وب سایت به معنای موفقیت در دنیای وب نیست.

بیشتر بخوانید
تکنیک طوفان فکری برای تولید محتوا

اگر قصد کسب درآمدهای اینترنتی را دارید، ابتدا باید روی آنها سرمایه گذاری کرده و حرفه ای شوید تا همچون حرفه ای ها از این فضا درآمد داشته باشید. در نهایت باید گفت هزینه های مربوط به طراحی سایت به انتخاب شما بستگی دارد: فعالیت حرفه ای در دنیای وب یا تنها داشتن یک سایت معمولی؟!