پشتیبان گیری

نگهداری و ذخیره اطلاعات یکی از چالش های بزرگ در هر حوزه ای از تجارت محسوب می شود. بسیاری از مدیران راهکارهای مختلفی را برای نگهداری از اطلاعات خود انتخاب می کنند و همیشه نسبت به امنیت صد درصدی آن شک دارند.
ایجاد نسخه های پشتیبان یا همگام سازی و استفاده از فضاهای ابری دو روش رایج نگهداری از اطلاعات است که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در این بخش می خواهیم این دو روش را بیشتر بشناسیم و با ریسک های احتمالی آنها آشنا شویم.

از آنجایی که حفاظت از اطلاعات مربوط به کسب و کار اهمیت فوق العاده ای دارد، بهتر است کمی بیشتر درباره تفاوت ها و شباهت های این دو روش بدانیم تا تصمیم هوشمندانه تری برای نگهداری از اطلاعاتمان بگیریم.

ابر چیست؟! همگام سازی در مقابل پشتیبان گیری

واژه ابر هنوز هم واژه ای سردرگم کننده در زمینه نگهداری از اطلاعات است که بسیاری از افراد نمی دانند چیست و چگونه کار می کند. بگذارید ساده تعریفش کنیم. ابر مجموعه ای از کامپیوترهاست که آنها را شخص دیگری از طرف مشتری مدیریت می کند.
این کامپیوترها (که معمولا آنها را سرور می نامند) در ساختمان های بزرگی که به آنها مرکز داده ها می گویند، قرار گرفته اند. این سرورها به طور مستمر با برق تغذیه شده، در اتاق های کنترل نگهداری می شوند و با تجهیزات سریع شبکه ای به یکدیگر متصل هستند. همچنین تجهیزات شبکه این مراکز داده را به دنیای خارج هم متصل می کند، جایی که مشتریان می توانند با ارائه دهندگان خدمات درون مراکز داده ارتباط برقرار کنند.

بیشتر بخوانید
تفاوت اینترنت، اینترانت و اکسترانت

ابر برای هر دو سرویس همگام سازی و پشتیبان گیری بسیار مناسب است. زیرا هر دو برای ذخیره داده های حاصل به فضای زیاد (به صورت سرور) و پهنای باند زیاد (همه آن تجهیزات شبکه) برای ذخیره سازی نیاز دارند. اگرچه هر دو نوع خدمات به زیرساخت های مشابهی احتیاج دارند، اما از نظر عملکرد بسیار متفاوت هستند. بیایید نگاهی دقیق تر به آنها بیندازیم.

همگام سازی ابری چیست؟!

زمانی که از سرویس های همگام سازی یا به اشتراک گذاری صحبت می شود، مثل Dropbox، Google Drive، OneDrive و موارد مشابه، معمولا افراد تصور می کنند این سرویس ها یک راه حل پشتیبان گیری هم هستند. این سردرگمی به دلیل استفاده از واژه ابر است و بیشتر افراد تصور می کنند تمام سرویس های ابری، کار مشابهی انجام می دهند.
اما سرویس های همگام سازی ابری (Cloud Sync) که از آنها نام بردیم، در واقع پوشه های کامپیوتر، گوشی تلفن همراه یا دستگاه های دیگر شما را با پوشه های داخل یک ماشین دیگر یا ابر، منطبق می کنند. این کار به کاربر اجازه می دهد به پوشه ها یا فایل های خود در دستگاه های مختلف دسترسی داشته باشد.
به عنوان مثال یک فایل را روی لپ تاپ خود تغییر می دهید و زمانی که به خانه دوستتان بروید به کمک سرویس های ابری می توانید به همان فایل دسترسی داشته و دوباره آن را تغییر بدهید.
با این حال باید بدانید که تنها فایل ها و پوشه ها امکان همگام سازی دارند، نه اطلاعات دیگر. همچنین اگر شما فایلی را با کسی به اشتراک بگذارید و او به سادگی آن را حذف کند، ممکن است فایل برای همیشه از بین برود.

بیشتر بخوانید
رازهای ثبت آدرس در گوگل مپ به صورت رایگان؛ نکات و ترفندهای کاربردی

مقاله مرتبط: مقایسه دو سیستم پشتیبان گیری ابری و غیر ابری 

در برخی موارد اتکا به سرویس همگام سازی به عنوان پشتیبان می تواند به ضرر شما تمام شود. در واقع باج افزارهای مختلف که فایل های روی کامپیوتر شما را رمزگذاری می کنند می توانند این کار را روی تمام فایل های همگام سازی شده هم انجام دهند.

پشتیبان گیری ابری چیست؟!

سرویس های پشتیبان گیری معمولا به طور خودکار و در پس زمینه رایانه شخص کار می کنند و از داده های جدید یا تغییر یافته موجود در رایانه شما در مکان دیگری پشتیبان تهیه می کنند.

در اکثر سرویس های پشتیبان ابری، پیکربندی پیچیده ای در کار نیست و معمولا قیمت ثابتی برای سرویس وجود دارد. در صورت خرابی رایانه یا از دست رفتن داده ها، همه پرونده های پشتیبان برای بازیابی در دسترس هستند.

بهترین سرویس پشتیبان گیری مناسب کدام است؟!

یک استراتژی برای تهیه نسخه پشتیبان وجود دارد که به آن استراتژی بکاپ 1-2-3 می گویند. این استراتژی می گوید که به طور کلی 3 نسخه کپی از اطلاعات خود داشته باشید که دو نسخه از آن در یک فضای کاملا در دسترس باشد (اما در دو فضای متفاوت. یعنی یک نسخه هارد دیسک کامپیوتر و نسخه دیگر در یک فلاش مموری) و نسخه آخر از کپی اطلاعات هم باید خارج از محیط کاری باشد. مثلا اطلاعات خود را در یک هارد اکسترنال که در خانه دارید ذخیره کنید یا آنها را به کمک پشتیبان ابری در جایی امن نگهداری کنید.

از آنجایی که می خواهید احتمال از دست دادن داده های خود را کاهش دهید باید تنوع محل های نگهداری از اطلاعات را بیشتر کنید. برای این کار به جای استفاده از سرویس های همگام سازی ابری مثل دراپ باکس یا آی کلود، از سرویس های پشتیبان گیری ابری استفاده کنید. پشتیبان گیری ابری به شما اجازه می دهد نسخه های قدیمی اطلاعات خود را هم به راحتی بازیابی کنید و نگران از دست دادن چیزی نباشید.

بیشتر بخوانید
ابر کامپیوتر یا Supercomputer چیست؟

تفاوت بازیابی اطلاعات در سرویس های همگام سازی و پشتیبان گیری ابری

فراتر از مکان و نحوه ذخیره سازی داده ها، مهم است که در نظر بگیرید پس گرفتن اطلاعات از همه این سرویس ها آسان نیست. با همگام سازی و به اشتراک گذاری خدمات، بازیابی اطلاعات با حجم بالا به خصوص اگر تعداد داده ها هم زیاد باشد، می تواند کاملا دست و پا گیر شود.
به طور کلی خدمات همگام سازی و اشتراک فقط به مشتریان امکان می دهد تا پرونده ها را از طریق اینترنت بارگیری کنند. اگر می خواهید بیش از دو گیگابایت داده را بارگیری کنید، این فرایند ممکن است زمان ببرد و با خطا همراه باشد. اگر فرآیند بارگیری از سرویس همگام سازی شما سه روز طول بکشد، مجبور می شوید رایانه را به طور کامل آنلاین نگه دارید یا در صورت قطع شدن بارگیری، از نو شروع کنید!

در مقابل خدمات پشتیبان گیری ابری به شما اجازه می دهد تا پرونده ها را از طریق اینترنت بارگیری کنید و در حین آن با خطایی مواجه نشوید. البته نکته در این است که هر کدام از این خدمات برای فعالیت خاصی به کار می آیند.

شما از چه سرویسی استفاده می کنید؟!

این روزها بسیاری از کسب و کارها از سرویس های گوگل برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می کنند. در حالی که این سیستم بیشتر برای همگام سازی تعبیه شده است. به عنوان مثال شما اطلاعات خود را در گوگل شیت وارد می کنید و آن را روی هر دستگاه دیگری در اختیار خواهید داشت.
اما بازیابی اطلاعات از این سرویس، شما را به دردسر می اندازد. پس بهتر است از سرویس های پشتیبان گیری ابری استفاده کرد. شما چند نمونه از آنها را می شناسید؟!

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟!

منبع:
https://www.backblaze.com/

خدمات میزبانی

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه میزبانی، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

میزبانی