بازاریابی دیجیتالی

این روزها بازاریابی دیجیتالی دردسر خاصی ندارد. هر فردی می تواند کمپین تبلیغاتی خود را در گوگل یا شبکه های اجتماعی راه اندازی کرده و کلیک ها را دریافت کند. رقابت بین بازیگران دنیای دیجیتالی بالاست و به نظر می رسد تمام افراد به دنبال یک اقدام آنلاین مشترک هستند.

با ظهور فناوری های جدید، هیچ محدودیتی برای جلب توجه افراد نداریم. تبلیغات کلیکی، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات بنری و هزاران مدل تبلیغات دیگر می توانند ما را به سر منزل مقصودمان برسانند؛ اما بازاریابی دیجیتالی هنوز هم چالش هایی دارد. یکی از این چالش ها طراحی قیف برای بازاریابی اینترنتی است. در این بخش می خواهیم با مفهوم قیف آشنا شویم و ببینیم اصلا نیازی به طراحی آن در کسب و کارمان داریم یا نه؟!
همراه ما باشید تا یکی از بزرگ ترین چالش های دیجیتال مارکتینگ تجارت‌تان را حل کنید.

قیف بازاریابی دیجیتالی چیست؟!

بگذارید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم. آخرین باری که روی یکی از تبلیغات استوری اینستاگرام کلیک کردید و وارد صفحه ای شدید تا خرید کنید چه زمانی بود؟! اگر این کار را به خوبی انجام داده اید، یک قیف دیجیتال مارکتینگ شما را با برنامه ریزی بلعیده است!

قیف دیجیتال مارکتینگ در واقع روشی است که شما سیستم بازاریابی خودتان را طراحی می کنید تا مشتریان بالقوه از حضور شما در دنیای اینترنتی آگاه شوند و در نهایت آنچه را که ارائه می دهید، خریداری کنند.
ایده قیف این است که مشتریان بالقوه را به کارآمدترین شکل ممکن به هدف نهایی که همان خرید است، هدایت کند.

بیشتر بخوانید
استاد شدن در هنر استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام؛ راهنمای جامع برای ایجاد تاثیر ماندگار

تفاوت قیف بازاریابی دیجیتالی با قیف بازارهای سنتی

پیش از این که به طراحی قیف دیجیتال مارکتینگ بپردازیم، بد نیست به تفاوت این قیف در بازارهای سنتی و بازارهای دیجیتالی نگاهی بیندازیم.
قیف بازاریابی سنتی به دهه 1800 بر می گردد؛ زمانی که تنها گزینه برای خرید فروشگاه های محلی بودند. مجلات و نشریه های مختلف به شما می گفتند که یک فروشگاه خاص، محصولات مورد علاقه شما را دارد. زمانی که یک فروشگاه محلی را می شناختید، بعید بود برای پیدا کردن یک گزینه جدید سعی کنید دیگر فروشگاه های مورد علاقه خودتان را پیدا کنید.
به همین دلیل بود که قیف های بازاریابی سنتی برای مدت زیادی کار می کردند. اما ظهور اینترنت همه چیز را تغییر داد. این روزها بدون این که از خانه‌ خارج شوید می توانید گزینه های زیادی را مقایسه کنید، نظرات را بخوانید، تخفیف ها را بررسی کنید و سفارش‌تان را درب منزل تحویل بگیرید.
با وجود گزینه های زیاد و مشابهی که در دنیای اینترنت وجود دارد، شرکت ها مجبورند رقابت با رقبا را به سطوح جدیدی ببرند. روش های جدید رقابت باعث شکل گیری قیف بازاریابی دیجیتالی شد.

تفاوت عمده این دو قیف در این است که در بازاریابی اینترنتی، خریدار می تواند قبل از سفارش محصول یا خدمات، گزینه های دیگری را پشت سر بگذارد. به همین دلیل شما باید اطمینان داشته باشید که تعاملات دیجیتالی شما با مشتری بالقوه معتبر، شفاف و ارزشمند است تا بیشترین بهره را از روش های خود داشته باشید.

آناتومی قیف دیجیتال مارکتینگ

قیف بازاریابی دیجیتالی را می توان به سه بخش اساسی تقسیم کرد. البته روش های تقسیم قیف متنوع هستند، اما تمام آنها حداقل سه بخش دارند.
1. بالای قیف: جایی که مشتری بالقوه از محصول یا خدمات شما مطلع نیست. در این بخش استراتژی بازاریابی روی آگاهی از برند تمرکز می کند. این کار را می توان با پست های وبلاگی، تبلیغات و هر نوع تولید محتوای مفیدی دنبال کرد.
2. میانه قیف: جایی که مخاطب به برند شما علاقه نشان داده و صفحه وب شما را باز می کند؛ چرا که توانسته اید او را تحت تاثیر قرار دهید. در این بخش باید ارزشی را در اختیار مخاطب بگذارید که مجاب شود در خبرنامه شما ثبت نام کند. هدف دریافت ایمیل کاربر است تا منابع مطالعاتی مفید و تبلیغات بفرستید یا تلاش های ایمیل مارکتینگ را شروع کنید.

بیشتر بخوانید
روش های بررسی وب سایت رقبا

3. پایین قیف: جایی که مشتری آماده پیشنهادات پولی شماست. در این بخش باید محصول یا خدمات خود را به گونه ای ارائه دهید که مخاطب را برای خرید ترغیب کنید. مواردی که اعتماد کاربر را جلب می کند و داستان موفقیت برند شما می تواند در این بخش مفید باشد.
فراموش نکنید بسته به این که کسب و کار شما b2c یا b2b باشد، تلاش های مربوط به هر بخش می تواند متفاوت و هماهنگ با مخاطب باشد.

طراحی قیف بازاریابی اینترنتی در 5 مرحله

حال که مفاهیم اولیه از قیف بازاریابی دیجیتالی را یاد گرفتید، می خواهیم در 5 مرحله یک قیف دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم.

1. تولید محتوا و تبلیغات

مرحله اول مربوط به آگاهی از برند است. تبلیغات و تولید محتوای مفید و الهام بخش، مخاطب را در مسیر درست قرار می دهد. تبلیغات شبکه های اجتماعی تا پست های بلاگ و تبلیغات کلیکی و هر نوع محتوایی که به معرفی شما کمک کند، مناسب خواهد بود.

2. ایجاد یک پیشنهاد فریبنده

برای این که مخاطب را در قیف بازاریابی دیجیتالی خود گیر بیندازید، باید یک پینشهاد وسوسه انگیز داشته باشید. فیلم های آموزشی، کتاب های الکترونیک، وبینارها، مینی دوره ها و هر نوع محتوای متفاوت و مفیدی که رایگان در اختیار مخاطب قرار می دهید، می تواند علاقه او به برند شما را بیشتر کند.

3. طراحی لندینگ پیج

صفحه فرود یا لندینگ پیج جایی است که وقتی مخاطب برای اولین بار روی تبلیغ شما کلیک می کند، به آنجا می رسد. در این صفحه باید نشان دهید متخصص حوزه کاری خودتان هستید. یک لندینگ پیج موفق توضیحات واضح، تصاویر ساده و جذاب، فرم اطلاعات تماس کوتاه، گواهی نامه های مربوط به امنیت و سابقه شما و یک دعوت به اقدام موثر دارد.

بیشتر بخوانید
خدمات IT در کسب و کارهای کوچک، بازاری مینیاتوری اما جذاب

4. طراحی دنباله ایمیلی

دنباله یا سری ایمیلی مجموعه ای از پیام ها برای افرادی است که پیشنهاد صفحه فرود شما را پذیرفته و اطلاعات‌شان را در فرم وارد کرده اند. در این مرحله از طراحی قیف بازاریابی دیجیتالی باید در طول حدود 3 هفته، ایمیل های هدفمند خودتان را طراحی و در سری های چهار تا هفت تایی ارسال کنید. فراموش نکنید که در این مرحله احتمال اسپم شدن شما بالاست؛ پس صرفا ایمیلی را طراحی کنید که مخاطب را به مرحله بعدی قیف هل می دهد.

5. نقاط را به هم متصل کنید!

در آخر برای این که قیف بازاریابی دیجیتالی شما به درستی عمل کند باید تمام این عناصر مختلفی که توضیح دادیم را به یکدیگر متصل کنید تا افراد بیشتری پیشنهاد صفحه فرود شما را بپذیرند و ایمیل های بیشتری ارسال کنید تا نرخ تبدیل و فروش افزایش یابد. حتما لندینگ پیج خودتان را با دوستان امتحان کنید تا قیف شما به درستی کار کند.

منبع:
https://blog.taboola.com

مقاله مرتبط: فیچر اسنیپت (Featured Snippet) چیست و چه نقشی در سئو دارد؟

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت