آنالیز اینستاگرام

تجزیه و تحلیل داده ها و عملکرد در بازه های زمانی مختلف، در طراحی و مدیریت استراتژی های بازاریابی اهمیت بسیاری دارد. این اهمیت آن چنان پر رنگ شده که تخمین می زنند بودجه های تحلیلی و آنالیز اینستاگرام در سال 2022 به 9.5 میلیارد دلار برسد!

البته اگر نگاهی تیزبینانه تر به مزایای این آنالیزها داشته باشیم، این عدد بزرگ دیگر تعجب برانگیز نخواهد بود. در حقیقت زمانی که فعالیت های بازاریابی اینستاگرامی خود را عمیق تر بررسی می کنید، سریع تر در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار خواهید گرفت.

این داده ها برای پیگیری نحوه حرکت در آینده و همچنین زیر نظر داشتن عملکرد رقبا به کمک شما خواهند آمد. همچنین این اطلاعات هستند که به شما نشان می دهند در یک بازه زمانی مشخص، عملکرد موثری داشته اید یا نه؟!

در این بخش می خواهیم اهمیت تجزیه و تحلیل عملکرد در اینستاگرام را بیشتر بشناسیم و یاد بگیریم که چه چیزهایی را اندازه گیری کنیم. سپس از این داده ها به شکلی استفاده کنیم تا در برندینگ کسب و کارمان موثر واقع شوند. پس همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید
راز لبخندی درخشان؛ راهنمای کامل متن تبلیغات دندانپزشکی برای جذب بیشتر بیماران

برای آنالیز اینستاگرام چه معیارهایی را اندازه گیری کنیم؟!

در اینستاگرام هم مانند تمام کانال های بازاریابی دیگر، معیارهای مختلفی وجود دارد که باید ردیابی کنید. اگر به تازگی تجارت الکترونیک خود را شروع کرده اید، برای سنجش موفقیت کمپین های اینستاگرامی خود موارد زیر پیگیری کنید.

1.     کامنت ها و نظرات دریافت شده

نظرات مهم ترین بخش تجزیه و تحلیل شما را تشکیل می دهند؛ چرا که مشخص می کنند مخاطبان شما چه واکنشی به محتواها داشته اند. البته که می توانید تعداد لایک ها را هم در نظر بگیرید؛ اما آنالیز کامنت ها شما را یک قدم جلوتر می برد.

چرا بهتر است لایک ها را در نظر نگیرید!؟ زیرا بیشتر مخاطبان بدون اینکه درگیر محتوایی شوند در زمان عبور از محتوا روی پسندیدن ضربه می زنند. اما مخاطبی که کامنت می گذارد زمان بیشتری روی محتوای شما گذاشته و ارتباط بیشتری با آن برقرار کرده است.

گزارش های مختلفی هم نشان می دهند تعداد لایک ها قابل مقایسه با نظرات نیست و این نظرات هستند که به شما کمک می کنند مخاطب خود را بهتر بشناسید و متوجه شوید کدام محتواها موفقیت بیشتری کسب کرده اند.

2.     آنالیز اینستاگرام برای یافتن هشتگ های محبوب

زمانی که هشتگ های محبوب مربوط به کسب و کار خود را شناسایی می کنید، متوجه علاقمندی کاربران می شوید؛ بنابراین ایده های جدیدی برای تولید محتوا خواهید داشت.

در اینستاگرام افراد بیشتر از طریق هشتگ به جستجوی محتواهای مورد علاقه خود می پردازند. در نتیجه پیدا کردن هشتگ هایی که میزان تعامل بیشتری با مخاطب شما داشته باشند، یک برگ برنده برای برندینگ خواهند بود.

بیشتر بخوانید
اصول SERP برای طراحی استراتژی محتوا

بسیاری از کارشناسان، هشتگ ها را معادل کلمات کلیدی در فضای وب می دانند. بنابراین با تجزیه و تحلیل آنها می توانید محتوای خود را برای مخاطبین و موتور جستجوی اینستاگرام، بهینه کنید.

3.     نرخ تعامل به ازای هر دنبال کننده

الگوریتم جدید اینستاگرام چند سالی است که به تعداد فالوورها کاری ندارد و صفحات را براساس نرخ تعامل یا اینگیجمنت رتبه بندی می کند. در این صورت فرقی ندارد کسب و کار شما چند دنبال کننده دارد؛ مهم این است که نرخ تعامل مخاطبان با شما چقدر باشد.

نرخ تعامل براساس میزان لایک، نظرات، انتشارهای مجدد، دایرکت و مواردی از این دست اندازه گیری می شود. پس برای آنالیز و مقایسه صفحه خود با افراد دیگر، به تعداد دنبال کنندگان نگاه نکنید و سعی کنید تعامل بهتری داشته باشید.

4.     دنبال کنندگان جدید

یکی از مواردی که در آنالیز اینستاگرام باید در نظر داشت تعداد فالوورهای جدید در یک بازه زمانی مشخص و یا حتی بعد از انتشار محتوای خاص است. سعی کنید میزان دنبال کنندگان جدید خود را به شکل روزانه رصد کنید و از شمارش تعداد آنها در بازه های زمانی مشخص، برای طراحی استراتژی های بازاریابی و برندینگ استفاده کنید.

5.     درصد دسترسی یا Reach

این مقدار که می توانید آن را از بخش Insight صفحه خود بررسی کنید، نشان می دهد محتواهای منتشر شده شما در دسترس چند درصد از دنبال کنندگان قرار گرفته است. اگر درصد دسترسی محتواهای شما پایین باشد، باید زمان انتشار محتوا یا نوع آن را بررسی کرده و ساعات مختلفی را در روز امتحان کنید تا متوجه اشتباه خود شوید.

بیشتر بخوانید
10 ترفند بازاریابی در شبکه های اجتماعی

مقاله مرتبط: 5 ترفند برای بازاریابی محتوا در سال 2021  

با داده های حاصل از آنالیز اینستاگرام چه کنیم؟!

قرار نیست فقط عملکرد خود را زیر نظر داشته باشید و داده هایی که گفتیم را به شکل ماهانه جمع آوری کنید. تا زمانی که با این اطلاعات کاری انجام ندهید، مفید نخواهند بود. در این بخش روش هایی برای استفاده از این داده ها برای بیشتر دیده شدن در اختیارتان می گذاریم.

1.     همگام شدن و پیشی گرفتن از رقبا

آنالیز عملکرد صفحه اینستاگرام به شما نشان می دهد مخاطبان با کدام دسته از محتواها بیشتر ارتباط برقرار می کنند و چه زمان هایی از روز بیشتر فعال هستند. این اطلاعات مشخصا به شما می گویند چه چیزی را تولید کنید و در چه ساعتی از روز منتشر کنید؛ اگر شما این کار را نکنید به رقبای خود امتیاز داده اید!
اما زمانی که از این داده ها به بهترین شکل استفاده کنید با رقبا همگام شده و حتی از آنها جلوتر می روید.

2.     شناخت دنبال کنندگان

آنالیز اینستاگرام اطلاعات بسیاری از مخاطبان شما را در اختیارتان می گذارد. با تعامل بیشتر می توانید جنسیت، سن، موقعیت زندگی و اطلاعات دیگری از مخاطبان خود به دست آورید که در طراحی کمپین های بازاریابی مختلف به کمک شما می آیند.

با شناخت بیشتر مخاطب هدف خود، محتواهای مناسب تری تولید می کنید و می توانید رفتار خرید آنلاین آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

3.     بهبود استراتژی های اینستاگرامی

تجزیه و تحلیل داده ها به شما نشان می دهد برای موفقیت باید در چه مسیری حرکت کنید و از چه الگوهایی پیروی کنید. با آنالیز دقیق این داده ها می توانید استراتژی فعالیت در اینستاگرام خود را هوشمندانه تر طراحی کنید تا کمپین های موفق تری داشته باشید و دنبال کنندگان بیشتری را جذب کنید.

بیشتر بخوانید
استاد شدن در هنر استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام؛ راهنمای جامع برای ایجاد تاثیر ماندگار

4.     صرفه جویی در زمان و برنامه ریزی هوشمندانه

شروع فعالیت در اینستاگرام معمولا سخت و طاقت فرساست؛ چراکه نمی دانید چه محتوایی تولید کنید، چه ساعاتی فعالیت داشته باشید و چگونه زمان بندی کنید. اما آنالیز اینستاگرام با داده های مفیدی که در اختیارتان می گذارد، موجب صرفه جویی در زمان شما شده و شما را از سردرگمی نجات می دهد.

بدون این داده ها نمی توانید برای حرکت های آینده خود برنامه ریزی کنید. اما آنالیز عملکرد گذشته، شما را مطمئن می کند که چه کاری را تکرار نکنید و چه کاری را بیشتر انجام دهید.

برای موفقیت در شبکه های اجتماعی باید آنالیزگر بود!

سرعت رشد و موفقیت در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام همان قدر که می تواند سریع باشد، می تواند کند و خسته کننده شود. این که برای شما چه اتفاقی می افتد به آنالیز اینستاگرام و استفاده ای که از این داده ها می کنید مربوط است.

اگر قدم ها و عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کنید، حرکت ساده و سریع خواهد بود. در غیر این صورت اینستاگرام جایی برای برندینگ شما نمی گذارد! آیا شما برای تجزیه و تحلیل عملکرد خود کاری کرده اید؟!

منبع:
https://www.webfx.com/social-media/instagram-analytics.html

خدمات تولید محتوا

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه تولید محتوا، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

تولید محتوا