دستیار صوتی گوگل Google Assistant

دستیار صوتی گوگل Google Assistant در کنار نسخه های دیگری از دستیارهای صوتی قرار می گیرد که الکسا (برای آمازون) و سیری (برای اپل) نام دارند. این دستیار صوتی که در سال 2016 رونمایی شد تا به امروز توانسته پیشرفت های خارق العاده ای داشته باشد و دستیارهای صوتی دیگر را کنار بزند. به طوری که برخی دستیار گوگل را پیشرفته ترین و پویا ترین دستیار صوتی موجود می دانند.

نقطه قوت این دستیار صوتی را باید عملکرد هماهنگ آن با بسیاری از شرکت های دیگر دانست. در واقع گوگل این دستیار را انحصاری نکرده و با همکاری با سایر شرکت ها، می توان آن را در بسیاری از دستگاه ها اجرا کرد. باید گفت که دستیار صوتی گوگل فقط به گوشی های تلفن همراه محدود نمی شود؛ آن را می توان در هر یک از وسایل خانه هوشمند از لامپ های هوشمند گرفته تا یخچال ها اجرا کرد.
در این بخش می خواهیم با کاربردهای این سیستم هوشمند بیشتر آشنا شویم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

دستیار صوتی گوگل Google Assistant چگونه کار می کند؟!

ایده شکل گیری این دستیار با سیستمی به نام Google Now شکل گرفت. Google Now یک افزونه بود که می توانست اطلاعات شخصی مربوط به افراد را ذخیره کرده و اطلاعات مهم و مورد علاقه آنها را در اختیارشان قرار دهد. مدت هاست که Google Now دیگر کار نمی کند؛ اما دستیار صوتی گوگل همان روند را به شکل هوشمندانه و پیشرفته تری پیش گرفته است.
این دستیار صوتی با گفتن عباراتی مثل «ok google» یا «hey google» فعال می شود و می تواند از طریق تعامل با مخاطب، درخواست های او را به سرانجام برساند.
دستیار صوتی گوگل Google Assistant کارهای زیر را برای شما انجام می دهد:
• دستگاه های مربوط به خانه های هوشمند را کنترل می کند.
• اطلاعات تقویم یا سایر اطلاعات شخصی‌تان را نشان می دهد.
• رزرو رستوران در کشورهای خارجی، وضعیت آب و هوا، اخبار روز و اطلاعات دیگر را به صورت آنلاین در اختیارتان می گذارد.
• امکان مدیریت موسیقی را به شما می دهد.
• می تواند محتواها را در Chromecast یا دستگاه های سازگار دیگر پخش کند.
• یادآوری ها را به شما اطلاع می دهد.
• قرار ملاقات شما را تنظیم کرده و پیام ارسال می کند.
• برنامه های موجود در تلفن همراه شما را اجرا می کند.
• اعلان ها را برای شما می خواند.

بیشتر بخوانید
مقایسه دو سیستم پشتیبان گیری ابری و غیر ابری

• می توانید با او بازی کنید.
• و بسیاری از شخصی سازی ها دیگر که می توانید آنها را تنظیم کنید.

دستیار صوتی گوگل را برای چه کارهایی می توان استفاده کرد؟!

زمانی که دستیار صوتی گوگل Google Assistant را با گفتن عبارت hey google فعال می کنید، ادامه گفتگو توسط او شنیده می شود. پس لازم نیست برای هر درخواست این عبارت را تکرار کنید. از طرف دیگر این سیستم هوشمند می تواند نمایه های صوتی افراد مختلف را شناسایی کند. در واقع متوجه می شود با چه فردی در حال صحبت است و پاسخ ها را متناسب با داده هایی که از او جمع آوری کرده در اختیارش قرار می دهد.

یکی از کاربردهای آن، امکان ترجمه همزمان است. برای این کار کافی است بگویید که گوگل مترجم شما باشد. مثلا می توانید این جمله را امتحان کنید: «be my Spanish interpreter» تا گوگل مترجم اسپانیایی شما شود. البته باید در نظر داشته باشید که این دستیار هنوز از زبان فارسی برای تعامل پشتیبانی نمی کند. در واقع نمی توانید درخواست های خود را به زبان فارسی به او بگویید.

دستیار صوتی گوگل در چه دستگاه هایی استفاده شده است؟

این دستیار صوتی در ابتدا فقط در گوشی های تلفن همراه کمپانی گوگل یعنی Google Pixel و Google Home راه اندازی شد؛ اما در حال حاضر در تقریبا تمام دستگاه های اندرویدی فعال است. این دستیار صوتی را می توان در تلویزیون هایی با سیتم عامل اندروید، دیوایس های Wear OS، Nvidia Shield و هر خودرویی که از اندروید پشتیبانی می کند، در دسترس داشته باشید. دوربین های مدار بسته و ساعت های هوشمند هم از پرکاربردترین دستگاه هایی هستند که از دستیار صوتی گوگل Google Assistant پشتیبانی می کنند.
بسیاری از هدفون ها هم هستند که از این دستیار پشتیبانی می کنند. Bose QuietComfort 35 II و Pixel Buds مربوط به خود گوگل هستند. همچنین برندهایی مانند Harman ، JBL ، Sony و برندهای دیگر از این دستیار صوتی در برخی از محصولات خود استفاده کرده اند.

بیشتر بخوانید
همگام سازی در برابر پشتیبان گیری

مقاله مرتبط: Rich Answers یا پاسخ غنی گوگل چیست؟

برندهایی مانند Logitech، Ikea، TP-Link، Philips، LG و غیره در طراحی لوازم خانه هوشمند از دستیار صوتی گوگل استفاده می کنند که می توانید درخواست های خود را از فاصله دور به آنها ارسال کنید. دستورات صوتی مثل روشن و خاموش شدن و تغییر تنظیمات دستگاه های هوشمند مختلف از این طریق امکان پذیر است.

کاربرد دستیار صوتی گوگل در گوشی های تلفن همراه

این دستیار صوتی را بیش از هر جای دیگری می توان در گوشی های تلفن همراه پیدا کرد. در واقع باید گفت بیشترین کاربرد این دستیار در گوشی های هوشمند است. جالب است بدانید که دستیار صوتی گوگل فقط به گوشی های اندرویدی محدود نیست و می توان در برخی از آیفون ها هم آن را اجرا کرد.
یکی از کاربرد های این دستیار صوتی این است که به شما کمک کند تا در نقشه پیمایش کنید. می توانید مسیرهای مختلف را در برنامه نقشه گوگل جستجو کرده و توقف هایی در مسیر پیش بینی کنید.

یکی دیگر از امکانات این سیستم، خواندن اعلان هاست که در حال حاضر فقط در گوشی های اندرویدی فعال است. در صورتی که مجوز لازم را برای دستیار صوتی گوگل Google Assistant فعال کنید، می تواند اعلان ها را برای شما بخواند. این اعلان ها از ایمیل ها گرفته تا پیام های خوانده نشده در واتساپ، تلگرام، وایبر و پیام رسان های دیگر است. این دستیار همچنین می تواند در زمان رانندگی مسیر را برای شما آنالیز کرده و برای بهترین مسیر، شما را راهنمایی کند.

بیشتر بخوانید
طراحی لوگو با هوش مصنوعی؛ معرفی ۵ سایت کاربردی به همراه معایب و مزایا

دستیار صوتی گوگل را در خانه‌تان استخدام کنید!

دستگاه های Google Nest را باید رقیب جدی Amazon Echo دانست. این دستگاه یک بلندگو با قابلیت Chromecast است که می تواند به عنوان دستیار صوتی در خانه شما عمل کند. گوگل نست را می توانید با دستگاه های مختلف خود مثلا گوشی تلفن همراه‌تان یکپارچه کنید تا درخواست های شما را انجام دهد یا سایر درخواست های شما را در یک خانه هوشمند دنبال کند. مثلا پخش موسیقی، پخش فیلم و موارد دیگر را برای شما امکان پذیر می کند. در حال حاضر 5 دستگاه گوگل نست در بازار وجود دارد که شامل Nest Audio ، Google Home Max ، Nest Mini، نسل دوم Nest Hub، Nest Hub Max می شود.

منبع:
https://www.pocket-lint.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت