در بخش اول مقاله مسائل و مشکلات شیرپیونت را در حوزه پیکربندی و استقرار بررسی کردیم در این بخش به کیفیت مدیریت محتوا در شیر پوینت میپردازیم:

 

شیرپوینت اساسا جهت انتشار محتوا ارایه شده و عملکرد مطلوبی را در حوزه تعاملات سازمانی  مبتنی بر محتوا و اشتراک مستندات ارایه می کند. عملکرد یکپارچه سازی شده این محصول با نرم افزار آفیس کاملا خیره کننده است. قابلیت هایی همچون کنترل نسخه ها  ، Check Out/Check In و … شیرپوینت را به ابزاری توانمند در زمینه مدیریت مستندات الکترونیکی بدل کرده است. در این صورت مشکل شیرپوینت در حوزه مدیریت محتوا سازمانی و مبتنی بر وب چیست؟ در واقع شیرپوینت دو راهکار جهت مدیریت محتوا را ارایه می دهد. راهکار نخست امکان ویرایش آفلاین، مبتنی بر دریافت محتوا در قالب فایل به فرمت نرم افزارهای آفیس، ویرایش نسخه محلی در ماشین کاربر و نهایتا بارگذاری مجدد محتوا بر روی سرور پورتال از طریق بخش مدیریت می باشد. در یک نصب پایه از شیرپوینت تنها همین روش در زمینه مدیریت محتوا در دسترس خواهد بود. طبعا این روش سادگی و کارایی روشهای بر خط مدیریت محتوا از طریق ویرایشگرهای WYSISYG را در اختیاران راهبران نخواهد گذاشت. ضمن اینکه میزان بهره وری به دلیل سربار دریافت و بارگذاری مجدد مستندات و محدود بودن پهنای باند شبکه در بسیاری از مراکز و شعب سازمان  کاهش خواهد یافت. ویرایش مستندات تنها از طریق نرم افزارهای بسته آفیس امکان پذیر بوده که در این میان هزینه لیسانس بهره برداری از این بسته نرم افزاری در یک سازمان بزرگ را نبایستی نادیده گرفت. در واقع عملا پورتال شیرپوینت مزیت استقلال از سکو را در ماشین کاربران  از دست داده و تنها در بستر ویندوز این امکانات در دسترس خواهد بود در این بین تکلیف کاربران سایر سیستمهای عامل را امروزه جمعیت رو به رشد سازمانهای ما می باشند چه خواهد بود؟
در روش دوم، طبق روشهای مرسوم سایر سیستمهای مدیریت محتوا امکان مدیریت محتوا برخط فراهم شده است. اما پیچیدگی کار با شیرپوینت برای کاربران غیرفنی سازمان، که بخش اعظم کاربران پورتال را نیز در برمی گیرند معضلات دیگری را به بار آورده است. حداقل در مورد شیروینت نمی توان انتظار داشت کاربران بدون سپری کردن دوره های آموزشی و تخصصی ویژه قادر باشند کارایی لازم را از خود نشان دهند.
البته این پایان ماجرا نخواهد بود. مشکلات دیگری نیز در زمینه مدیریت محتوا سازمانی پیش روی راهبران شیرپوینت وجود دارد. عملا بر خلاف سایر سیستم های مدیریت محتوا که با بهره گیری از موتورهای تولید و بهینه سازی قالب  ، محتوا را در قالب تعریف شده و در فرمت صفحات استاتیک با امکان مدیریت پویا ذخیره کرده و البته نمایش می دهند، شیرپوینت تنها محتوا را در پایگاه داده خود ذخیره سازی می نماید . کاهش سرعت در نتیجه مراحل بازیابی داده ها ، جانمایی محتوا در قالب و نهایتا نمایش صفحات کاملا بدیهی است. در یک کلمه می توان براحتی گفت که شیرپوینت عملکرد کندتری را نسبت به سایر نمونه ها ارایه داده و البته منابع بیشتری را صرف می کند. البته شیرپوینت نیز مانند اغلب برنامه های کاربردی تحت وب از قابلیتهای Caching اطلاعات پشتیبانی می نماید اما نمی توان سربار ایجاد شده را نادیده گرفت.
نویسنده: مهندس آرش رامز

بیشتر بخوانید
مقایسه کارآیی پورتال های اپن سورس و محصولات مایکروسافت

ادامه دارد…