هوش مصنوعی گوگل تا به امروز پیشرفت های بسیاری کرده و از طریق یادگیری ماشینی بسیاری از وظایف پیچیده یا گیج کننده را به سادگی انجام می دهد. این هوش مصنوعی که به نام MuZero شناخته می شود در جدیدترین به روز رسانی های خود توانسته بازی های پایان باز و قانون محور را نیز یاد بگیرد که تحولی شگرف در دنیای هوش مصنوعی به حساب می آید.

یاد گرفتن بازی شطرنج توسط یک هوش مصنوعی را می توان اولین فتح بزرگ در دنیای AI دانست. جالب است که این هوش می تواند در بازی شطرنج بر انسان غلبه کرده و باختی تلخ را به او بچشاند!

در این بخش همراه ما باشید تا با هوش مصنوعی جدید گوگل و کارکرد های آن بیشتر آشنا شویم.

هوش مصنوعی گوگل و پیروزی بلامنازع در برابر انسان!

خبر پیروزی گوگل در بازی شطرنج بر انسان، خبری نبود که بتوان ساده از آن گذشت؛ چرا که در بازی شطرنج ما با بی نهایت ترکیب مواجه هستیم که در یک چارچوب قانونی حرکت می کنند. اینکه الگوریتم گوگل بتواند تمام حرکت های احتمالی رقیب خود را بررسی کرده و بهترین آن را حدس بزند، اتفاقی نو در دنیای هوش مصنوعی است.

بیشتر بخوانید
مدیریت مالی در پروژه های فناوری اطلاعات

اما پیروزی گوگل تنها به بازی شطرنج ختم نمی شود. در تازه ترین خبرها گوگل در بازی پک من هم به پیروزی رسیده است. یک بازی با پیچیدگی بسیار بالا که باید در آن فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت تا به بهترین نقشه بازی دست یافت و پیروز شد.

راز این پیروزی ها را بخش DeepMind گوگل توضیح داده است که در ادامه نگاهی کوتاه به آن می اندازیم و سپس به سراغ دیگر کاربردهای این هوش مصنوعی می رویم.

چرا گوگل می تواند انسان را شکست دهد؟!

هوش مصنوعی گوگل با دو روش منحصر به فرد خود می تواند حرکات را بررسی و پیش بینی کند. در روش اول که به آن روش درختی هم می گویند با الگوریتم بازی های مذکور سر وکار داریم که هر دو درختی هستند. یعنی تمامی شاخه هایی که در نتیجه یک حرکت خاص سبز شوند، توسط گوگل بررسی خواهند شد. البته که این روش از نظر محاسبه هزینه زیادی دارد و هوش مصنوعی باید قوانین حاکم بر بازی را بداند تا بتواند محاسبات دقیق و اصولی انجام دهد.

هوش مصنوعی MuZero در این بازی ها کمی مشابه آلفازیرو عمل می کند. یعنی خود را در این بازی ها آموزش می دهد؛ با این تفاوت که این هوش، انعطاف بیشتری هم دارد و از قابلیت تقویت یادگیری مبنی بر مدل برخوردار است. در این سیستم هوش مصنوعی آنچه را که در بازی می بیند برای ساخت مدل وضعیت بازی استفاده می کند. سپس این اطلاعات را در روند بازی به کار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید
پایلوت ؛ گذرگاهی دشوار در طراحی پورتال سازمانی

روش دیگر هوش مصنوعی گوگل برای پیروزی استفاده از پیش بینی هاست. اطلاعاتی که از وضعیت بازی ثبت شده بهترین حرکت رقیب را پیش بینی می کند. در حقیت پیش بینی ها براساس اطلاعاتی است که از ابتدای بازی ثبت شدند؛ نه وضعیت بصری حال حاضر در بازی. البته گوگل 3 ارزیابی را به شکل موازی در نظر می گیرد تا خطای پیش بینی های خود را به حداقل برساند.

مقاله مرتبط: 3 قدم برای فرار از گوگل پنالتی

هوش مصنوعی چه کاربردهایی در دنیای دیجیتالی دارد؟!

شاید بپرسید هوش مصنوعی که می تواند بازی های مختلفی را انجام دهد و انسان را شکست دهد به چه کاری خواهد آمد؟! در واقع انجام بازی های مختلف برای تقویت یادگیری ماشینی در هوش مصنوعی است؛ در حالی که این هوش اهداف بزرگتری را در سر می پروراند. در ادامه می خواهیم برخی از این کاربردها را معرفی کنیم.

اتومبیل های خودران

یکی از بهترین کاربردهای هوش مصنوعی را در اتومبیل هایی می بینیم که نیاز افراد را به رانندگی به حداقل می رساند. قطعا تولید این اتومبیل ها علاوه بر اینکه سوانح جاده ای را کاهش خواهد داد، برای افرادی که قادر به رانندگی نیستند نیز خبری خوش خواهد بود.

تشخیص چهره

هوش مصنوعی گوگل می تواند اطلاعات مربوط به چهره را ذخیره کرده و آن را در حالت های مختلف تشخیص دهد. کاربردی که بسیاری از گوشی های تلفن همراه از آن برای رمزگذاری اطلاعات استفاده می کنند. اما علاوه بر این کارایی، یکی از جدیدترین قابلیت های این هوش این است که می تواند چهره را از پشت دیوار نیز تشخیص دهد. این موضوع در بسیاری از زمینه ها برای اداره جامعه به کمک دولت ها خواهد آمد.

بیشتر بخوانید
رزبری پای Raspberry Pi چیست؟

سرگرمی های هوشمند مختلف

این روزها بسیاری از برنامه ها و بازی هایی که تولید می شوند با کمک هوش مصنوعی است. این هوش می تواند مراحل جدیدتر بازی ها را به شکل اتوماتیک طراحی کند؛ رنگ ها را بشناسد و آنها را به بهترین شکل تنظیم کند که آن را در فتوشاپ دیده اید، یا به تصاویر ثابت قدرت حرکت دهد.

آهنگسازی و نقاشی

هوش مصنوعی گوگل بعد از گوش دادن به سبک خاصی از موسیقی و آنالیز آن، می تواند یک موسیقی جدید در همان سبک تولید کند یا با دیدن نقاشی های مختلف، مشابه آنها را بکشد یا حتی نقاشی های شما را تکمیل کند. به عنوان مثال از این کاربرد در سایت autodraw استفاده کرده اند.

دستیارهای مجازی هوشمند

دستیارهای صوتی هوشمند این روزها در تمام گجت های الکترونیک از گوشی های تلفن همراه گرفته تا انواع وسایل در خانه های هوشمند دیده می شوند. این کاربرد هوش مصنوعی به شما اجازه می دهد تنها با گفتن یک جمله برق اتاق را خاموش کنید، باد کولر را تنظیم کنید و یا به هوش مصنوعی وسایل اعتماد کرده و وظایف نظافتی خانه را بر عهده آنها بگذارید. Google Assistant در اندروید، Siri در iOS و Cortana در Windows سه نمونه دستیار صوتی هستند که بالاترین دقت را برای انجام آنچه شما می خواهید در اختیار دارند.

رتبه بندی صفحات وب به صورت شخصی!

نتایجی که گوگل بعد از سرچ عبارتی مشخص به شما نشان می دهد، با برادرتان هم متفاوت است! البته اگر از دو دستگاه برای سرچ کردن استفاده کنید.  یک شبکه هوش مصنوعی گوگل به نام RankBrain پشت این الگوریتم هاست که کسی خارج از این کمپانی نمی داند چگونه کار می کند. اما رتبه بندی نتایجی که گوگل به شما نشان می دهد با توجه به داده هایی که پیش تر از شما دریافت کرده با افراد دیگر متفاوت است. در واقع گوگل سعی می کند بهترین نتایج را با توجه به الگوی سرچ افراد در اختیار آنها قرار دهد.

بیشتر بخوانید
5 خطر هوش مصنوعی که از ما دور نیستند!

دنیایی ترسناک و هوشمند با AI

زمانی که کارایی های هوش مصنوعی را می خوانید شاید دنیای آینده کمی ترسناک به نظرتان برسد. دنیایی که شما را از پشت دیوارها می بینند و با توجه به سرچ های مختلف می توانند شخصیت شما را تا حد زیادی شناسایی کنند. کسی نمی داند دنیای هوش مصنوعی گوگل یا دیگر AIها قرار است به کجا ختم شود؛ اما اگر این فناوری پیشرفته به دست افراد شرور بیفتد، نمی توان نتایج خوبی را از آن انتظار داشت. باید دید این دنیای هوشمند و کمی ترسناک ما را با خود به کجا خواهد برد..!

عجیب ترین خبری که درباره هوش مصنوعی شنیده اید چیست؟ آن را در بخش نظرات برای ما هم بنویسید.

منبع: https://arstechnica.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی وب سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت