در سال های اخیر بسیاری از کسب و کارها به سمت دیجیتالی شدن پیش رفتند و نسخه های آنلاین فروشگاه های محلی خود را ایجاد کردند. اما بیشتر این کسب و کارها نتوانستند آن طور که باید در فضای وب موفق عمل کنند و شاید نسخه آنلاین فروشگاه جز دردسر و هزینه چیزی را عایدشان نکرده باشد. با این اتفاقات شاید تصور کنید دیجیتالی کردن کسب و کار ایده خوبی نباشد؛ اما مشکل در نسخه آنلاین نیست.

مشکل اصلی بیشتر مدیران بزرگ و کوچک این است که نمی دانند برای به کار گیری تکنولوژی های دیجیتال چه باید کنند. در یک فروشگاه آنلاین، استراتژی های بازاریابی فروشگاه های فیزیکی جواب نمی دهد و برای دیجیتالی شدن، باید برند خود را به عنوان نماد معرفی کنید.

اما چطور باید این کار را کرد؟! چطور نسخه دیجیتال فروشگاهمان بهترین عملکرد را داشته باشد؟! در اینجا 5 اصل مهم را برای شما جمع آوری کردیم تا به کمک آنها یک کسب و کار آنلاین واقعی داشته باشید.

1.    برای دیجیتالی کردن کسب و کار با کاربر نهایی همدردی کنید

یکی از اشتباهاتی که بیشتر مدیران مرتکب آن می شوند، مهندسی مجدد کسب و کار به جای تصور دوباره است. در یک فضای دیجیتال لازم نیست شیوه های خود را از نو مهندسی کنید؛ در عوض بهتر است شرایط موجود را از نو تصور کرده و اگر نیاز است تغییراتی در رویکردهای خود ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت و نقش آن در سئو

اولین قدم برای ایجاد یک کسب و کار آنلاین، تمرکز روی ارائه تجربه کاربری فوق العاده است. مشتری آنلاین فقط به تعامل با شما نیاز ندارد، باید بستری را برای تعامل مشتریان با یکدیگر هم برقرار کنید. این بستر می تواند در شکل انجمن یا حتی امکان پاسخگویی به نظرات یکدیگر باشد.

با این کار چیزی که باعث ترغیب کاربر می شود را در اختیار آنها قرار داده اید و می توانید از دیدگاه های مختلف برای ایجاد روش های نوین خدمت رسانی استفاده کنید. این دیدگاه ها می توانند به شما در ایجاد کمپین های بازاریابی و تبلیغات هم کمک کنند.

اگر بخواهیم ساده تر صحبت کنیم باید بگوییم کسب و کار دیجیتالی شما باید با کاربر نهایی همدلی کند. همدلی یعنی درک کنید مخاطب شما چه نیازها و چه توقعاتی دارد. همدلی، احساسی را ایجاد می کند که می توانید بفهمید کاربر نهایی یا خریدار شما نسبت به برند، محصولات و خدمات شما چه احساسی دارد.

2.    اهمیت برند در دیجیتالی کردن کسب و کار

دومین اصل اساسی دیجیتالی سازی، گسترش و توسعه نام تجاری است. برندینگ فقط به این معنی نیست که آرم و لوگوی خود را روی محصولات اضافه کنید؛ بلکه مفهومی گسترده تر دارد.

در حقیقت برای یک کسب و کار آنلاین، همه چیز از طراحی جزئیات وب سایت گرفته تا دیدگاهی که در ذهن مشتری ایجاد می شود، در برندینگ تاثیر دارد. نام تجاری شما فقط یک لوگو نیست؛ این نام باید ویژگی ها، تاثیرگذاری ها و ارزش های شما را منعکس کند.

یکی از بهترین مثال ها در این زمینه برند نایکی است. این برند چندین سال پیش برای شناخت بیشتر مشتریان و توسعه بیشتر نام خود واحدی به نام «ورزش دیجیتال» را راه اندازی کرد و توانست در بسیاری از وب سایت ها و مجلات سر و صدا کند.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت ویژه اشخاص و شخصیت ها

مقاله مرتبط: خدمات IT در کسب و کارهای کوچک، بازاری مینیاتوری اما جذاب

3.    طراحی بلند مدت استراتژی ها

اصل بعدی برای دیجیتالی کردن کسب و کار این است که یک رویکرد بلند مدت داشته باشید. یک استراتژی که با توجه به امکانات حال حاضر دنیای آنلاین باشد، نمی تواند در طول سال های آینده شما را همراهی کند. در ضمن یک استراتژی که فقط نگاهی به پیشرفت های آینده داشته باشد هم برای رقابت در عصر حاضر مناسب نخواهد بود.

استراتژی شما علاوه بر اینکه باید امکانات حال حاضر را به کار بگیرد، باید نیم نگاهی به پیشرفت های دنیای دیجیتال در آینده هم داشته باشد. اینکه اخبار صنعت دیجیتال را دنبال کنید به شما اجازه می دهد در طراحی استراتژی ها پیشرو باشید.

4.    استفاده از ساختارها و تیم های به روز

در اصل چهارم دیجیتالی شدن کسب و کار باید این نکته را در نظر بگیرید که نسخه آنلاین تجارت شما به نیروهای تازه و تیم های جدید نیاز دارد. همان قدر که این مکانیسم ها در زمان تاسیس یک کسب و کار فیزیکی اهمیت دارد، می تواند روی میزان رشد تجارت دیجیتالی شما هم موثر باشد. تیم هایی که برای شروع تجارت الکترونیک به آنها نیاز دارید شامل متخصصین استراتژی های بازاریابی اینترنتی، کارشناسان تحقیق و توسعه، متخصصان فروش و IT، متخصصان طراحی UI و UX و بسیاری از افراد دیگر هستند که دست در دست هم بهترین تجربه کاربری را برای مخاطبان شما خلق می کنند.

در واقع تمام این افراد به شکل یک تیم در کنار هم DNA پایه هایی را برای دیجیتالی کردن کسب و کار می سازند. پس ساختاری که تشکیل می شود می تواند روی حیات تجارت شما تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید
پیاده سازی سیستم مدیریت فرایند از سه منظر اصلی

5.    رویارویی فرهنگ در تجارت های دیجیتالی شده

در نهایت باید به فرهنگ در تجارت آنلاین اشاره کنیم که شاید سخت ترین بخش دیجیتالی سازی هم باشد. شرکت های بزرگ دنیا با ایجاد هنجارهای فرهنگی و روش های مختلف، دنیای آنلاین را از آن خود کرده اند.

در حقیقت برای یک کسب و کار آنلاین، همه چیز از طراحی جزئیات وب سایت گرفته تا دیدگاهی که در ذهن مشتری ایجاد می شود، در برندینگ تاثیر دارد. نام تجاری شما فقط یک لوگو نیست؛ این نام باید ویژگی ها، تاثیرگذاری ها و ارزش های شما را منعکس کند.

به عنوان مثال شرکت اسپورتس آتوریتی در سال 2010 با طراحی مجدد تجربه کاربری خود، از یک قابلیت جدید رونمایی کرد که این قابلیت به سرعت به فرهنگی در تجارت الکترونیک تبدیل شد. این قابلیت به ظاهر ساده به کاربر اجازه می داد برای خرید از چندین کانال ارتباطی مختلف اقدام کند. در واقع کانال های مختلف فروشگاه با یکدیگر یکپارچه بودند و این تجربه ای جدید و جذاب برای مشتری بود.

در واقع باید گفت در دنیای دیجیتال، هر تغییر و هر کنشی برای ایجاد یا توسعه فعالیت های مشتری- محور است. هدف اول و آخر در دنیای دیجیتالی رضایت مشتری است تا دوباره به استفاده از محصولات و خدمات شما بازگردد.

آماده یک کسب و کار دیجیتالی هستید؟!

موفقیت در دنیای دیجیتال تنها با راه اندازی یک وب سایت صورت نمی گیرد. شاید با توجه به بحران های اخیر بسیاری از افراد تصمیم گرفته باشند که وارد دنیای وب شوند و تجارت الکترونیک را تجربه کنند. اما تجربه این تجارت به اندازه کسب و کار فیزیکی شما نیازمند تخصص و در نظر گرفتن استراتژی های موفق است.

بیشتر بخوانید
چگونه اپلیکیشن اندروید مقیاس پذیر طراحی کنیم؟

در این بخش 5 اصل مهم برای ورود به دنیای تجارت های دیجیتالی را با شما در میان گذاشتیم. با زیر نظر داشتن زیر و بم این اصل هاست که می توانید حرکتی موفقیت آمیز برای دیجیتالی کردن کسب و کار خود انجام دهید. در غیر این صورت تنها باید هزینه طراحی سایت و نگهداری از آن را بپردازید بدون اینکه سودی از این دنیای جدید، عایدتان شود.

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی وب سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت