وب سایت تبیان

وب سایت تبیان که از قدیمی ترین منابع وب فارسی محسوب می شود، با آدرس دامنه https://www.tebyan.net چند سالی است که در فضای سایبری فعالیت دارد. این وب سایت که بر پایه سه محور اصلی محتوا، کاربر و زیرساخت شروع به فعالیت کرده، پیشرفت های قابل توجهی داشته و توانسته در جهت توسعه محتوای خود، برنامه ها و اپلیکیشن های مختلفی را نیز طراحی کند.

در این بخش می خواهیم با تبیان بیشتر آشنا شویم و آن را از نظر پارامترهای مهم سئو بررسی کنیم تا ببینیم دلیل موفقیت این سایت، چه بوده است. اگر می خواهید در زمینه تولید محتوای روز فعالیت داشته و وب سایتی راه اندازی کنید، خواندن این بخش می تواند کمک راهنمای شما باشد.

بررسی وب سایت تبیان با استفاده از ابزارهای آنالیز سئو

در این بخش ابتدا نگاهی کلی به عملکرد تبیان می اندازیم و آن را با توجه به معیارهای الکسا بررسی می کنیم.
طبق آمارهای الکسا، این وب سایت در میان سایت های وب فارسی در جایگاه 322 قرار دارد که نسبت به رتبه بندی سال های اخیر خود، دچار افول شده است. از میان وب سایت های جهانی نیز، تبیان رتبه 10136 را دارد که نمی توان آن را یک جایگاه مناسب تلقی کرد. البته که این جایگاه در طی 90 روز گذشته رشد نزولی داشته و از رتبه 9712 به این نقطه رسیده است.
حجم زیادی از بازدیدکنندگان تبیان را افرادی که با ip ایران وارد این سایت می شوند، تشکیل می دهند. نزدیک به 68 درصد بازدیدها از ایران، 12 درصد از ایالات متحده و 4 درصد از افغانستان است.
اگر نگاهی به فعالیت این بازدیدکنندگان داشته باشیم، می بینیم که به طور میانگین هر فرد نزدیک به 2 دقیقه در سایت تبیان باقی می ماند و نزدیک به 2 صفحه از آن را پیمایش می کند. با این حال یکی از نقاط ضعف وب سایت تبیان مربوط به Bounce rate یا نرخ پرش آن است که 69 درصد محاسبه شده است. این معیار به این معنی است که 69 درصد از بازدیدکنندگان تنها روی یکی از صفحات این سایت باقی می مانند و صفحات دیگر را پیمایش نمی کنند. این موضوع می تواند به دلیل ضعف در لینک سازی های داخلی باشد.

بیشتر بخوانید
بررسی طراحی وب سایت مخابرات ایران

اما از طرف دیگر تبیان عملکرد خوبی در لینک های خارجی داشته است. از آنجایی که محتوای ویدیویی و صوتی هم در این وب سایت منتشر می شود، لینک های خارجی مربوط به آپارات و سایر سایت های انتشار محتوا در آن کم نیست. تعداد لینک های خارجی تبیان نزدیک به 35 هزار عدد محاسبه شده است.

تجزیه و تحلیل معیارهای مهم سئو داخلی و خارجی تبیان

وب سایت تبیان برای بیش از 109 هزار کلمه کلیدی بهینه شده است. از آنجایی که این وب سایت بخش های مختلفی دارد و در قالب یک مجموعه فرهنگی و اطلاع رسانی کار می کند، این تعداد کلمه کلیدی معقول به نظر می رسد. با این حال 84 هزار از این تعداد کلمات کلیدی را Keyword Gaps تشکیل می دهد. به این معنی که کاربران اینرنتی با جستجوی این کلمات به وب سایت های رقیب کشیده می شوند؛ در حالی که تبیان پتانسیل جذب آنها را دارد.
به طور میانگین تبیان نزدیک به 68 درصد ترافیک ها را به خود اختصاص داده و این در حالی است که رقبای تبیان نزدیک به 73 درصد از بازدیدکنندگان و ترافیک ورودی را از آن خود کرده اند. اما از نظر نرخ پرش، وب سایت رقبا وضعیت خوبی نداشته و بالای 70 درصد نرخ پرش دارند.
از میان ترافیک ورودی این وب سایت، 49 درصد آنها با جستجو در گوگل به این وب سایت می رسند. وب سایت های دیگر مثل آپارات، blog.ir، پارسی بلاگ و ویکی پدیا هم سهم کوچکی در ایجاد ترافیک ورودی تبیان دارند.
کلماتی نظیر «تبیان»، «چهارشیره»، «تبیان بلاگ»، «وبلاگ تبیان» و «چهار شیره» بیشترین سهم ترافیک ورودی به وب سایت تبیان را دارند.

بیشتر بخوانید
طراحی وب سایت های دولتی و اصول و مفاهیم آن

اما وضعیت تبیان در برابر رقبای خود اصلا خوب نیست. وب سایت هایی مثل راسخون، بیتوته، نمناک و حوزه را باید از رقبای تبیان معرفی کنیم که مخاطبان هدف یکسانی دارند. از آنجایی که تبیان با دو وب سایت موفق فارسی یعنی نمناک و بیتوته رقابت دارد، کار سختی را در پیش خواهد داشت. ترافیک ورودی ناشی از جستجوها به ترتیب شامل نمناک، بیتوته، راسخون و سپس تبیان می شود. بنابراین این وب سایت باید روی تولید محتوای مستمر و به روز خود، تمرکز بیشتری داشته باشد.

بررسی تگ های مهم سئو در تبیان

تبیان از تگ تایتل که می تواند ترافیک ورودی آن را چندین برابر کند، به درستی استفاده نکرده است. اول این که این تگ بهینه نیست و فقط 21 کاراکتر دارد. در حالی که باید نزدیک به 65 کاراکتر داشته باشد. از طرف دیگر در تگ Title این سایت فقط عبارت «تبیان، دستیار زندگی» دیده می شود که نمی تواند برای شناسایی توسط موتورهای جستجوگر مناسب باشد.
تگ دیسکریپشن این سایت از نظر تعداد کاراکتر بهینه است. با این حال خبری از استفاده از کلمات کلیدی مهم در آن دیده نمی شود. این موضوع می تواند یکی از دلایل کاهش ترافیک این سایت باشد.
وب سایت تبیان برخلاف بسیاری از وب سایت های فارسی از تگ Keywords استفاده کرده؛ اما همان اشتباهات قبلی را در این تگ هم دارد. قرار دادن نام برنامه های مختلف طراحی شده توسط تبیان مثل جیب، آسمانه، مجازیست و کلمات دیگری نظیر آنها نمی تواند به شناسایی این سایت توسط موتورهای جستجوگر کمکی کند.
این سایت از تگ H1 و H2 در صفحه اصلی خود استفاده کرده است؛ با این حال کلماتی که برای این تگ ها انتخاب کرده، کمکی به موتور جستجوگر نمی کند.

بیشتر بخوانید
بررسی سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

اما یکی از نقاط قوت این سایت را باید استفاده از تگ alt تصاویر دانست. از بین 215 تصویری که در صفحه نخست استفاده شده، فقط 19 تای آنها تگ alt ندارند و بقیه بهینه شده هستند. با این حال سرعت بارگیری سایت کمی پایین است و این موضوع می تواند در آینده روی رتبه بندی سایت تاثیر منفی بگذارد.

نقاط قوت و ضعف تبیان چیست؟!

یکی از بزرگ ترین تغییرات این سایت را باید استفاده از یک قالب جدید و مدرن دانست که به خوبی برای معرفی بخش های وب سایت استفاده شده است. برخلاف قالب قبلی که رنگ های مرده در آن زیاد بود، در قالب جدید پویایی و رنگ های بهتری به چشم می خورد.
از طرف دیگر قرار گیری محل تبلیغات در این وب سایت هم کاملا بهینه است و مطالعه کاربر را مختل نمی کند. با این حال نقطه ضعف این سایت مربوط به تیم سئو آن است که نتوانستند با بهینه سازی های به روز، جایگاه این سایت را حفظ کنند.

منبع:
https://www.alexa.com

مقاله مرتبط: بررسی وب سایت نمناک از نظر سئو

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت