وب سایت نماشا

زمانی که صحبت از یک وب سایت برای اشتراک گذاری ویدیو می شود، نمونه ایرانی آپارات اولین گزینه ای است که شاید به ذهن بسیاری از افراد برسد. اما وب سایت نماشا هم در این زمینه فعال بوده و با 4 سال اختلاف، بعد از آپارات فعالیت خود را آغاز کرده است.

این وب سایت 7 سالی است که در حوزه اشتراک گذاری ویدیو فعالیت دارد و شاید به دلیل تبلیغات ضعیف تر نتوانسته به اندازه آپارات، نام و نشان خود را به عموم مردم بشناساند. اما رتبه آن در میان وب سایت های ایرانی خوب است و در زمینه سئو هم حرف هایی برای گفتن دارد.
در این بخش بعد از بررسی و آنالیز سایت نماشا، مقایسه کوتاهی بین آپارات و این سایت انجام می دهیم.

بررسی وب سایت نماشا با ابزار آنالیز سئو الکسا

در ابتدا وضعیت این سایت را در الکسا پیگیری می کنیم تا ببینیم چه جایگاهی دارد و چگونه فعالیت های مربوط به سئو را دنبال می کند.
متاسفانه اطلاعاتی از رتبه بندی سایت از دیدگاه الکسا برای نماشا وجود ندارد. اما با بررسی در وب سایت های دیگر می توان گفت که نماشا بین وب سایت هایی با رتبه دو رقمی در میان وب فارسی فعال است که نشان از جایگاه خوب این وب سایت می دهد.
از میان بازیدکنندگانی که به نماشا می آیند، 70 درصد آنها با ip ایران، 10 درصد آنها از کشور رومانی و 4 درصد دیگر از ایالات متحده امریکا هستند.
اگر نگاهی به میانگین فعالیت این کاربران داشته باشیم، هر کاربر به طور میانگین 3.32 صفحه از سایت را رصد می کند و به میزان 3.57 دقیقه در سایت باقی می ماند.
با این حال نرخ پرش یا Bounce rate وب سایت نماشا پایین نیست. 52.4 درصد نرخ پرش این سایت است که نشان می دهد این درصد از بازدیدکنندگان فقط روی یکی از صفحات سایت باقی می مانند و صفحات دیگر را بررسی نمی کنند.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت سازمان فناوری اطلاعات نیاز به جراحی دارد

اما یکی از نقاط قوت نماشا لینک سازی خارجی است که به طور کلی توانسته بیش از 4400 لینک خارجی دریافت کند و این موضوع در جایگاه دو رقمی آن در میان وب سایت های فارسی هم تاثیرگذار بوده است.

بررسی نکات مهم سئو داخلی و سئو خارجی در نماشا

وب سایت نماشا برای بیش از 100 هزار کلمه کلیدی بهینه شده که این تعداد به دلیل استفاده کاربران از آن است. با این حال بیش از 75 هزار کلمه کلیدی را Keyword Gaps تشکیل می دهد که کاربران را به جای این وب سایت، به سایت های رقبا هدایت می کند.
کلماتی همچون «نماشا»، «namasha»، «دیجی موویز»، «سنتر دانلود» و «سریال چینی اشک در بهشت» به ترتیب بیشترین بازدیدکنندگان را به این وب سایت هدایت کرده اند.
ترافیک ورودی به نماشا 85.4 درصد بوده، در حالی رقبای این سایت، البته به جز آپارات، 67 درصد ترافیک ورودی به صورت میانگین دارند. با این حال میانگین نرخ پرش رقبا نزدیک به 44 درصد و کمتر از نماشا است.

بیشتر بازدیدکنندگان از طریق سرچ در گوگل به این سایت وارد می شوند. اما بازدیدکنندگانی هم هستند که پیش از ورود به سایت نماشا یا بعد از بازدید از این سایت، سایت هایی مثل آپارات، بلاگ اسکای، اینستاگرام و تماشا را رصد کرده اند.
طبق آماری که الکسا منتشر کرده، رقبای نماشا وب سایت هایی از جمله آپارات، فیلیمو، دالفک و تماشا هستند. از بین این رقبا، آپارات را باید جدی ترین رقیب نماشا به حساب آورد.

بررسی تگ های به کار رفته در سایت نماشا

وب سایت نماشا از دو تگ مهم تایتل و دیسکریپشن استفاده کرده؛ با این حال نمی توان این تگ ها را بهینه و کاربردی دانست.
تگ تایتل این سایت «نماشا – سرویس رایگان اشتراک ویدیو» است که تعداد کاراکتر آن بهینه نبوده و از کلمات کلیدی مهم هم در آن استفاده نشده است. تگ دیسکریپشن شاید بهینه تر به نظر برسد، اما می توان از کلمات کلیدی مهم تری در آن استفاده کرد تا به ترافیک ناشی از موتورهای جستجو کمک کند.
نماشا متاسفانه از تگ مهم Keywords هم استفاده نکرده و در صفحه نخست آن، تگ H1 هم دیده نمی شود.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیازمند بازنگری و تغییر

تگ H2 به دسته بندی بخش های مختلف سایت اختصاص یافته، با این حال عباراتی مثل منتخب، محرم، خبر، کارتون و غیره به موتورهای جستجو هیچ کمکی نمی کنند. تگ H3 هم عناوین ویدیوهای مختلفی است که در سایت بارگذاری شده اند.
اما این وب سایت حواسش به تگ alt بوده و تمامی 174 تصویری که در صفحه نخست آن استفاده شده، دارای متن جایگزین هستند.

آیا نماشا می تواند با آپارات رقابت کند؟!

وب سایت نماشا فقط 4 سال تجربه کمتری از آپارات دارد. با این حال هنوز برای بهتر شدن می تواند کارهایی انجام دهد. یکی از مشکلات اساسی که در قالب این سایت دیده می شود، بخش دسته بندی ها است که با یک آیکن خیلی کوچک در تب بالای سایت طراحی شده است و در نگاه اول نمی توان آن را تشخیص داد.
صفحه نخست سایت، تماما به تصویر ویدیوها اختصاص دارد و خبری از متن خلاصه نیست که می تواند تصمیم گیری برای پخش ویدیوها را سخت کند. در واقع نماشا برای موفقیت و رقابت با آپارات باید طراحی UI خود را ارتقا بخشد.
با این حال جالب است بدانید که UX نماشا توانسته رضایت مخاطبان بیشتری را نسبت به آپارات داشته باشد. ویژگی های زیر مزایای این سایت هستند که باعث شده در سال های اخیر بسیاری از کاربران آپارات به این سیستم اشتراک ویدیو کوچ کنند:
• هر ویدیویی تا حجم 800 مگابایت از یوتیوب قابل دریافت است.
• محدودیت هایی مثل پاک کردن ویدیوی کاربران نسبت به آپارات در نماشا کمتر است.
• کاربران می توانند لوگوی دلخواه خودشان را روی ویدیو قرار دهند و خبری از واترمارک نماشا نیست.
• این وب سایت از دو فرمت str و vtt پشتیبانی می کند، در حالی که آپارات فقط یک فرمت str را دارد.

بیشتر بخوانید
طراحی پورتال و پروتکل CAS برای یکپارچه سازی احراز هویت

• کاربران می توانند در کانال افراد دیگر هم جستجو کنند.
• امکان حذف نمایش تبلیغات برای کاربران فراهم شده است.

نماشا برای پیروزی در این رقابت چه چیزی کم دارد؟!

یکی از مهم ترین نقاط ضعف نماشا، تعداد پایین کاربران آن است. به همین دلیل بسیاری از کاربران، وب سایت آپارات را به این سیستم اشتراک گذاری ترجیح می دهند. با این حال تیم نماشا با تبلیغات هوشمندانه می توانند تعداد کاربران خود را بیشتر کنند.
اما یکی از نقاط ضعفی که نماشا را در مقایسه با آپارات ضعیف تر نشان می دهد، سرعت بارگیری صفحات و امکانات نمایش ویدیو است. بارگیری صفحات وب سایت نماشا طولانی است. علاوه بر این امکاناتی که آپارات برای انتشار، دانلود و بررسی وضعیت ویدیو دارد، در نماشا دیده نمی شود.

منبع:
https://www.alexa.com

مقاله مرتبط: بررسی و آنالیز سئو وب سایت تبیان

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت