وب سایت وزارت راه و شهرسازی به نشانی mrud.ir یکی از ضعیف ترین وب سایت های دولتی از نظر طراحی و اجرا محسوب می شود.

در نگاه اول به این وب سایت نکته ای که نظر کاربر را به خود جلب می کند اسلایدر است. سرعت بسیار بالای تعویض اسلایدها و در نظر گرفتن دکمه توقف به جای طراحی کردن حالت توقف در هنگام قرار گرفتن ماوس روی هر یک از اسلایدها از نکات قابل توجه در این بخش است. قرار گرفتن قسمت اخبار متحرک در بالای اسلایدر و بالا بودن سرعت تعویض اخبار آن نیز در کنار متحرک بودن عکس های هدر وب سایت موجب شده که دنبال کردن مطالب موجود در قسمت بالایی صفحه به دلیل تعدد المان های متحرک در این قسمت سخت شود. طراحی قدیمی و غیراستاندارد منوی ناوبری بالا نکته دیگری است که در نگاه اول نظر کاربر را جلب می کند. استفاده از لینک به جای دکمه و فاصله زیاد آنها از یکدیگر، بهره گیری نکردن از رنگ به منظور جدا کننده منو از پس زمینه اصلی، طراحی نامناسب زیرمنوها، قرار گرفتن دکمه نسخه انگلیسی وب سایت در فاصله خیلی کم از جعبه جست‌و‌جو که به اشتباه کاربر برای استفاده از آن به جای دکمه شروع به جست‌و‌جو منجر می شود، از جمله نکاتی است که نه تنها در طراحی این قسمت بلکه برای طراحی منوی کناری وب سایت نیز به آن توجه نشده است.

استفاده از سایز نامناسب فونت Arial، استفاده از «ی» عربی در نوشتار به جای استفاده از «ی» فارسی، فارسی سازی نشدن اعداد، نامتعارف بودن اندازه نوشته ها در بعضی از قسمت ها و رعایت نکردن فاصله میان دو خط از جمله نکات رعایت نشده در تایپوگرافی این وب سایت است.

بیشتر بخوانید
تفاوت طراحي سايت سازماني و طراحي سايت تجاري چيست؟

کم بودن فاصله تب منوی وسط صفحه از شماره های اسلایدها و همچنین فقدان جداکننده برای این دو بخش از هم، استفاده از خط زیر در حالت عادی و غیر hover برای لینک های موجود در منوی سامانه ها، مشخص نبودن مالکیت دکمه RSS و لینک بیشتر در بالای منوی سامانه، بهره گیری نکردن از رنگی متفاوت از رنگ اصلی در قسمت های مختلف، متفاوت بودن نسخه انگلیسی و نسخه فارسی وب سایت، یکسان و استاندارد نبودن hover لینک ها، طراحی نامناسب صفحات داخلی و همچنین طراحی غیریکسان بعضی از صفحات با ساختار اصلی وب سایت، متوقف نشدن جعبه های متحرک در حالت انتخاب در منوی خدمات الکترونیک و همچنین طراحی غیرمتعارف و غیراستاندارد منوی پانوشت و به طور کل قسمت پایینی وب سایت بخشی از حجم زیاد نکات رعایت نشده در طراحی و اجرای این وب سایت است که امیدواریم به زودی اقدامی برای اصلاح آنها انجام شود.