سیستم-پشتیبان-گیری

چه در یک سازمان بزرگ مشغول به فعالیت بوده و با داده های مهم به شکل روزانه درگیر باشید و چه به شکل یک فرد حقیقی در خانه فعالیت کنید، از دست دادن اطلاعات مهم یک تجربه ناخوشایند و پر دردسر است. قطعا هیچ کس دلش نمی خواهد در زمان فعالیت خود با انواع باگ ها یا ویروس ها مواجه شده و اطلاعاتی که برای آنها روزها و سال ها زمان گذاشته، از دست بدهد. اما راه حل این چالش آنقدرها هم پیچیده نیست؛ به کمک یک سیستم پشتیبان گیری می توانید نسبت به نگهداری امن و معتبر از اطلاعات خود، اطمینان داشته باشید.

زمانی که صحبت از پشتیبان گیری می شود دو گزینه در برابر شما قرار خواهد گرفت: پشتیبان گیری ابری و نوع غیر ابری و قدیمی تر آن.
این دو چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و کدام یک به عنوان بستر ایمنی برای اطلاعات ارزشمند شما محسوب می شوند؟! برای رسیدن به پاسخ این پرسش ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

نقد و بررسی سیستم پشتیبان گیری غیر ابری (On-Premises backup)

تهیه نسخه پشتیبان که آن را بیشتر با نام بکاپ (backup) می شناسیم، نوعی پشتیبان گیری غیر ابری است که یک یا چند نسخه از داده های شما را در ابزارهایی که برای این کار تهیه شده اند، ذخیره می کند. ابزارهایی همچون سرور، هارد، دیسک یا هر نوع حافظه ذخیره سازی دیگر در این دسته به کار می آیند.
هر چند که استفاده از این روش، ریسک های مخصوص به خود را به همراه دارد؛ اما نمی توان یک سیستم کامپیوتری را بدون هیچ فضایی برای ذخیره سازی استفاده کرد. با این حال اگر از حافظه های خارجی برای ذخیره سازی استفاده می کنید، باید احتمال بلاهای طبیعی (همچون زلزله، سیل و آتش سوزی) را برای از دست دادن اطلاعات خود در نظر بگیرید.
اما این موارد تنها عواملی نیستند که موجب از دست رفتن اطلاعات در سیستم پشتیبان گیری غیر ابری می شوند. گاهی فایلی که به درستی ذخیره شده و از آن بدون هیچ مشکلی نگهداری کرده اید، بعد از گذشت زمان، قابل بازیابی نیست. این مشکل ممکن است به دلیل حملات سایبری و انواع ویروس ها یا باگ های سخت افزاری رخ دهد.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت مجدد ستاد ساماندهی سایت های اینترنتی

در ضمن فراموش نکنید استفاده از پشتیبان گیری غیر ابری یا بکاپ، هزینه های مخصوص به خود را نیز دارد. شاید این هزینه ها در ظاهر مشخص نباشند و تصور کنید نسبت به پشتیبان های ابری کمتر است؛ اما فراموش نکنید هزینه ای که کارکنان بخش IT برای ارتقای سخت افزارهای خود یا به روز رسانی های مربوط به سرور و هارد انجام می دهند، در کنار هزینه برق، همگی مربوط به استفاده از سیستم غیر ابری پشتیبان گیری است.

آشنایی با سیستم پشتیبان گیری ابری (Cloud backup) و مزایا و معایب آن

پشتیبان گیری یا رایانش ابری یک فناوری تقریبا جدید است که به سازمان ها، شرکت های کوچک و بزرگ و افراد حقیقی کمک می کند بدون نیاز به هیچ وسیله یا زیر ساخت مجزا برای ذخیره سازی، از یک پلتفرم برای این کار استفاده کنند. در واقع در این روش از تهیه نسخه پشتیبان، با یک کمپانی ارائه دهنده زیرساخت برای ذخیره سازی سر و کار خواهید داشت. در این روش تمام هزینه های مربوط به نگهداری از اطلاعات و به روز رسانی زیرساخت های لازم از دوش شما برداشته شده و بر عهده کمپانی ارائه دهنده است.

مقاله مرتبط: هزینه های پنهان طراحی سایت

برای تهیه پشتیبان در فضای ابری تنها به اینترنت نیاز دارید و یکی از نرم افزارها یا وب سایت هایی که بستری را برای ذخیره اطلاعات شما فراهم کرده باشند. نرم افزارهای ابری که اصطلاحا آنها را saas می نامند، به کمک بستر اینترنت، یک سیستم پشتیبان گیری ساده و بدون دردسر را در اختیار افراد قرار می دهند.
با توجه به مزایایی که این ابزارها دارند، بسیاری از مدیران بزرگ و کوچک برای ذخیره اطلاعات خود به آنها مراجعه می کنند. در ادامه مزایای این سیستم های پشتیبان گیری را بیشتر می شناسیم.

بیشتر بخوانید
طراحی وب سایت پست باید حرفه ای تر باشد

مطمئن تر نسبت به پشتیبان گیری غیر ابری

یکی از واضح ترین امتیازهایی که یک پشتیبان گیری ابری در اختیار افراد قرار می دهد، اعتماد و اطمینان بیشتر است. در این روش، داده های شما به شکل اتوماتیک به چندین مکان مختلف خارج از سازمانتان منتقل خواهند شد. بنابراین در وهله اول از هر گونه بلاهای طبیعی یا سو استفاده های افراد در امان خواهند ماند. علاوه بر این لازم نیست نگران حملات سایبری باشید؛ چرا که مسئول امنیت و سلامت داده های شما، کمپانی ارائه دهنده فضای ابری است.

امنیت بیشتر

در یک سیستم پشتیبان گیری ابری، تمامی اطلاعات به شکل 24 ساعته و شبانه روزی توسط شرکت ارائه دهنده خدمات رصد می شود. همچنین اطلاعات و داده های افراد در چندین محل مختلف جغرافیایی و حتی در شهرهای مختلف ذخیره سازی می شوند تا اگر پایگاه داده ها به هر دلیلی در یکی از این نقاط از بین روند، سایر نسخه های پشتیبان برای حفظ داده های شما به کار آمده و اطلاعات قابل بازیابی باشند.

کاهش هزینه ها

شاید در ابتدای مسیر تصور کنید سرمایه گذاری روی یک سیستم پشتیبان گیری ابری که نیاز است در ماه یا سال هزینه ای برای نگهداری اطلاعات بابت آن بپردازید، کاری احمقانه و پر هزینه باشد.

اما بیایید این موضوع را در دراز مدت بررسی کنیم. زمانی که سازمان شما رشد کرده و حافظه های خارجی کفایت نکنند، لازم است دستگاه های جدیدی برای نگهداری اطلاعات خود تهیه کنید. این موضوع را هم فراموش نکنید که دستگاه های قدیمی بعد از مدتی نیاز به نگهداری یا هزینه های به روز رسانی دارند. سرورهای پشتیبان، نوارها و دیسک های مختلف، انواع حافظه های خارجی و محلی برای نگهداری اصولی از این ابزارها همگی باعث هزینه های سرسام آور خواهد شد!

بیشتر بخوانید
انقلابی در دنیای اینستاگرام؛ چگونه هوش مصنوعی تولید محتوا را متحول می‌کند؟

آیا باید بین دو نوع سیستم پشتیبان گیری یکی را انتخاب کنیم؟!

معمولا زمانی که افراد از مزایای پشتیبان گیری ابری مطلع می شوند، تصور می کنند باید با هاردها و حافظه های خارجی خود خداحافظی کنند. شاید امتیازهای رایانش ابری به سیستم های غیر ابری بچربد؛ اما نمی تواند خود را جایگزین سیستم های سنتی ذخیره اطلاعات کنند. چرا که دسترسی به اینترنت هنوز با چالش هایی مواجه است و از طرف دیگر نمی توان تمام اطلاعات را روی یک فضای ابری ذخیره کرد؛ زیرا برای هر بار استفاده از آن نیاز به بارگیری مجدد خواهید داشت.
شاید در حال حاضر استفاده از ترکیب این دو سیستم هوشمندانه ترین کار برای سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک باشد. اما بهتر است تا دیر نشده اطلاعات مهم و ضروری خود را روی یک فضای ابری قابل اعتماد ذخیره کنید.
کدام سیستم پشتیبان گیری ابری را می شناسید و از کدام یک راضی بوده اید؟! در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید.

منبع:
https://www.backblaze.com/blog/cloud-backup-vs-cloud-sync/

خدمات میزبانی وبسایتکس

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه میزبانی، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

میزبانی