توکن غیر قابل معاوضه یا NFT

احتمالا شما هم از خرید و فروش نسخه های دیجیتالی تصویر و ویدیو در دنیای اینترنت چیزهایی شنیده باشید. چند ماه پیش، همسر ایلان ماسک که موزیسین است، به همراه برادرش چند انیمیشن را برای فروش روی سایت Nifty Gateway قرار داد که از آنها تنها یک نسخه یا چند نسخه محدود موجود بود. این انیمیشن ها فقط 20 دقیقه بعد از بارگذاری به فروش رفتند و درآمد فوق العاده ای برای این دو به همراه داشتند. شاید قیمت آنها واقعا غیر منطقی به نظر می رسید و هر کسی با یک کلیک می توانست آنها را ببیند؛ اما خریداران به نوعی جواز به نام توکن غیر قابل معاوضه یا NFT دست پیدا کردند. در واقع چیزی که آنها دریافت کردند یک سند بود که امکان فروش آن را به افراد دیگر هم داشتند.

NFTها که در ماه های اخیر پر سر و صدا شده اند، به نوعی یک پاسخ فرهنگی برای ایجاد نسخه های کمیاب از آثار هنری در اینترنت محسوب می شوند. در گذشته آثار هنری بدون اجازه خالق اثر در فضای اینترنت پراکنده می شدند و تا جایی پیش می رفتند که دیگر نامی از خالق آن در میان نبود و افراد دیگری آثار را از آن خود می دانستند. توکن های غیر قابل معاوضه برای خلق دنیای جدیدی ایجاد شدند که در ادامه این بخش بیشتر با آنها آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید
طراحی لوگو با هوش مصنوعی؛ معرفی ۵ سایت کاربردی به همراه معایب و مزایا

توکن غیر قابل معاوضه یا NFT چگونه کار می کند؟

NFT جواز یا گواهی نامه دیجیتالی است. هر فردی که یکی از این گواهی نامه ها را داشته باشد، می تواند روی مالکیت متعلقات خاصی ادعا کند. در نتیجه فروش این متعلقات هم برای او امکان پذیر می شود.
شاشد بپرسید چطور باید از امنیت این جوازها مطمئن بود؟! آیا کسی نمی تواند یک جواز یا NFT جعلی برای خودش دست و پا کند!؟ با وجود فناوری بلاکچین احتمال وجود توکن جعلی تقریبا صفر است. اگر با شبکه بلاکچین آشنایی داشته باشید، حتما می دانید که اطلاعات در بلوک هایی جمع آوری می شوند که غیر قابل تغییر هستند و سرنوشت یک داده از ابتدا تا انتها دنبال می شود. از این نظر، علمکرد توکن های غیر قابل معاوضه چیزی شبیه به بیت کوین است. پس احتمال تقلب در آن بسیار ناچیز خواهد بود.
اما چه تفاوتی بین یک NFT و یک ارز رمزنگاری شده وجود دارد؟! در دنیای رمزارزها افراد اجازه معاوضه دارایی خود را دارند. یعنی شما می توانید مقداری از رمزارز خود را در ازای دریافت یک رمزارز دیگر بدهید یا این که با تجهیزات به خصوص، به استخراج رمزارزها بپردازید.
اما NFT همان طور که از نامش هم پیداست، قابل معاوضه نیست؛ بلکه به عنوان زنجیره مالکیت فردی برای ردیابی یک دارایی خاص استفاده می شود. در واقع توکن غیر قابل معاوضه یا NFT برای امکان ادعای مالکیت انحصاری طراحی شده است.

مقاله مرتبط: 5 خطر هوش مصنوعی که از ما دور نیستند!

اینجا ممکن است کمی ماجرا عجیب به نظر برسد! NFT برای ادعای مالکیت روی اسناد دیجیتالی مثل صدا، تصویر و ویدیو استفاده می شود. در حالی که به راحتی می توان این اسناد را کپی کرد! پس چطور باید متوجه مالکیت انحصاری شد؟!!

بیشتر بخوانید
رازهای ثبت آدرس در گوگل مپ به صورت رایگان؛ نکات و ترفندهای کاربردی

نسخه دیجیتالی اورجینال و معتبر چگونه تشخیص داده می شود؟!

در دنیای دیجیتال، صحبت کردن از مالکیت و اعتبار آنقدرها هم ساده نیست. در فضای اینترنت، فرهنگ کپی کردن و ادغام محتوا سال های سال است که دنبال می شود و حتی منجر به تولید فرم ها و آثار خلاقانه هم شده است!
اگر به شکل فنی به اینترنت نگاه کنیم، باید آن را یک سیستم بهینه و آزاد برای برداشتن داده های صفر و یک از یک کامپیوتر و انتقال آن به کامپیوتر دیگر تعریف کنیم. در واقع محتواها به صورت آنلاین و آزاد در دسترس تمام افراد قرار دارند و اقتصاد دانان آنها را کالاهای غیر رقابتی می نامند.
اما کپی و اشتراک مداوم یک مجموعه در فضای اینترنت، ارزش و اعتبار آن را افزایش می دهد! کافی است به توییت هایی که چندین میلیون بار ری‌توییت می شوند فکر کنید یا اخبارهای جعلی که فقط به خاطر سیستم اینگیجمنت فیسبوک بارها و بارها منتشر می شوند.
می توان این طور به داستان نگاه کرد که عمر یک محتوای دیجیتالی به توانایی گسترده شدن و به اشتراک گذاشتن آن وابسته است. به همین دلیل لیبرال های سایبری یک شعار برای این ماجرا دارند: «داده ها می خواهند آزاد باشند!» پس شاید نتوان با این فرهنگ قدیمی آزادی اطلاعات در فضای دیجیتال، مبارزه کرد.

اما توکن غیر قابل معاوضه یا NFT کد-فرهنگ استفاده از اینترنت را با یکدیگر ادغام کرده است تا شکل جدیدی از کنترل کردن اطلاعات را فراهم کند. NFT نیازی به از بین بردن سیستم های پیشین ندارد؛ بلکه یک «اعتبار» با تعریف جدید در فضای به اشتراک گذاری اینترنت تعریف کرده است.

بیشتر بخوانید
AI و طراحی وب؛ پایان توسعه و طراحی وب با هوش مصنوعی!

NFT توهم ها را واقعی می کند!

نزدیک به 40 سال پیش یک نویسنده علمی-تخیلی کانادایی به نام ویلیام گیبسون، فضای اینترنت را یک «توهم که توافق شده آن را واقعی در نظر بگیرند» تعریف کرد! توکن های غیر قابل معاوضه این توهم توافقی را به سطح جدیدی آورده اند. با استفاده از NFT می توان این توهم را واقعی کرد که یک زنجیره صفر و یکی از زنجیره های دقیقا مشابه به خودش، معتبرتر است!
این طور باید گفت که NFT یک توهم تواقفی از نایاب بودن یک محتوا در فضای اینترنت را به وجود می آورد!

آیا NFT کارکرد و فرهنگ اینترنت را تغییر می دهد؟!

یک توکن غیر قابل معاوضه یا NFT بین خالق محتوا، مصرف کننده محتوا و کسی که برای تولید یا مالکیت محتوا پول می دهد، یک مرز مشخص ایجاد می کند. در فضای سایبری روند تولید محتوا تمرکززدایی شده است؛ اما ماموریت NFTها ایجاد فرهنگ جدید و متمرکزی برای توزیع محتواست.
NFTها فرآیند مبادله پول رایج (قابل معاوضه) را با توکن غیر قابل معاوضه تسهیل می کنند. البته باید گفت که این ایده خیلی هم جدید نیست و در بسیاری از صنایع، به خصوص تاریخ هنر بارها و بارها دیده شده است. اما اینکه فرهنگ-کد NFT چطور به تکامل می رسد، در حال حاضر هنوز برای کسی واضح نیست. هم اکنون این توکن های غیر قابل معاوضه را فقط باید راهی جدید برای درآمدزایی معرفی کنیم.
در نگاه اول توکن غیر قابل معاوضه به هنرمندان اجازه می دهد در قبال اثر قابل اشتراک خود، پول دریافت کنند. از طرف دیگر این توکن ها به دلیل مصرف انرژی زیاد هم به بار انتقاد گرفته شده اند. چرا که رمزنگاری آنها به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارد.
دنیایی که توکن غیر قابل معاوضه یا NFT درصدد خلق آن است، هنوز آنقدر روشن نیست؛ اما در حال حاضر منبع خوبی برای درآمدزایی خالقان محتواست.

بیشتر بخوانید
کشف بهترین اپ‌ برای ساخت ریلز حرفه‌ای؛ راهنمای نهایی برای خلق ویدئوهای جذاب در 2024

منبع:
https://thenextweb.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت