تله کلیک یا Clickbait

تله کلیک یا Clickbait یکی از پدیده های دنیای وب است که حتما شما هم یک بار درگیر آن شده اید. تله های کلیکی همان عنوان های جذاب و رنگ و لعاب داری هستند که در سرتاسر دنیای وب، از وب سایت ها گرفته تا شبکه های اجتماعی مختلف، ما را درگیر خود می کنند. اما مگر داشتن تیترها و عنوان های جذاب که مخاطب را به وب سایت بکشاند، یک امتیاز برای سئوی سایت محسوب نمی شود؛ پس چرا تله کلیکی مفهومی مثبت نیست؟!

برای این که با این تله آشنا شوید و تفاوت تیترهای ارزشمند و تله ای را بشناسید، در این بخش همراه ما باشید.

آشنایی با مفهوم تله کلیک یا Clickbait

تله کلیکی را می توان عناوین جذابی دانست که شما را به خواندن یک متن یا دیدن یک تصویر باورنکردنی دعوت می کنند. از آنجایی که خصلت کنجکاوی در انسان یک خصلت برجسته است، بدون شک می خواهد ببیند پشت این تیترهای حیرت انگیز چه خبری است. اما محتوایی که پشت این تیترها خواهید دید، هیچ ارزشی ندارد. در واقع شاید فقط یک پارگراف چند خطی در برابر شما سبز شود.
پس این تله ها چه اهمیتی دارند؟! در کنار همان مطلب چند خطی، بنرهای تبلیغاتی در گوشه و کنار وب سایت قرار دارند یا اگر در شبکه های اجتماعی باشید، افراد با بالا بردن نرخ مشارکت خود اهداف دیگری دارند.

بیشتر بخوانید
روش های بهینه سازی موتور جستجو یا سئو برای عکاسان

این عناوین را معمولا با عناوین زرد هم می شناسند که شاید فکر کنید دیگر عمرشان در دنیای اینترنت به سر آمده است؛ اما اشتباه می کنید. همچنان تله های کلیکی با انواع و اقسام روش ها جلوی شما سبز می شوند و زمان ارزشمندتان را می بلعند.

چرا وب سایت ها از تله کلیکی استفاده می کنند؟!

دیده شدن و موفق شدن در دنیای وب وابسته به کلیک است. تله کلیک یا Clickbait هم دقیقا کاری می کند که بازدیدکنندگان بیشتری از یک محتوا دیدن کنند.
فرض کنید در طول روز 100 نفر به تله کلیکی یک وب سایت نه نگویند. از بین این 100 نفر 1 نفر جذب تبلیغات می شود و شاید از آنها خرید هم کند. بدین ترتیب استراتژی غیرمنصفانه بازاریابی وب سایت جواب مثبت داده است.
اما سوال اینجاست که اگر واقعا تله کلیکی جواب می دهد، چرا از آن برای افزایش بازید وب سایت استفاده نکنیم؟! جواب واضح است؛ وب سایت هایی که محتوایی تولید نمی کنند و فقط با عناوین، افراد را به داخل خود می کشانند، هیچ ارزشی ندارند و دیر یا زود از دنیای وب بیرون انداخته می شوند.
در حال حاضر الگوریتم های گوگل فقط تعداد کلیک را مد نظر قرار نمی دهد. این که بازدیدکننده چقدر از زمان خود را در یک وب سایت گذرانده و چند صفحه از آن سایت را بررسی کرده، تاثیر بیشتری روی سئو و رتبه بندی سایت دارد.
از طرف دیگر وقتی از عناوین جذاب استفاده می کنید، اما محتوای پشت آن بی معنی و بی ارزش است، تجربه کاربری سایت شما ضعیف و ضعیف تر می شود و کاربر دیگر به شما اعتماد نمی کند.

بیشتر بخوانید
سئو و خوانایی: چه ارتباطی بین آنها وجود دارد؟

مقاله مرتبط: سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه برای بک لینک

پس چرا هنوز در دنیای وب تیترهای زرد دیده می شوند؟! وب سایت هایی که از این ترفند استفاده می کنند یک استراتژی کوتاه مدت برای فروش دارند، نه اینکه بخواهند در دنیای وب رد پای خود را محکم کنند.

تله های کلیکی چطور کار می کنند؟!

تا اینجا متوجه شدید که موفقیت تله کلیک یا Clickbait تنها وابسته به کلیک کردن روی آن است. در واقع افرادی که این تله های را طراحی می کنند، از هیچ چیز برای ترغیب کاربر به کلیک کردن نمی گذرند. پس عناوین جذاب، کلید موفقیت آنهاست.
بیایید ببیینم برای طراحی تله کلیکی چطور عناوین را طراحی می کنند.

بازی با احساسات

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، کنجکاوی یک ویژگی است که آن را در تمام انسان ها می توان یافت. برای این که احساس کنجکاوی به بازی گرفته شود از افراد مشهور، حادثه های ناگوار، موارد ممنوع شده در یک جامعه و غیره استفاده می کنند. مثلا ممکن است این تیتر را در یکی از وب سایت ها ببینید:
«ایلان ماسک سوار بر ماهواره استارلینک سقوط کرد! | فیلم سقوط ایلان ماسک»

قطعا اگر کمی تمرکز داشته باشید، متوجه بی معنی بودن این تیتر می شوید، اما استفاده از نام مشهور ایلان ماسک در کنار یک سانحه، می تواند برای یک لحظه ذهن شما را خاموش کرده و انگشت اشاره شما را برای کلیک فعال کند!

استفاده از اعداد و فهرست ها

لیست ها و عددها هم یکی از روش های دیگری هستند که برای طراحی تله کلیک یا Clickbait استفاده می شوند. از آنجایی که انسان از مرگ می ترسد، اعداد می تواند برای او به بخشی حیاتی تبدیل شوند.
مثلا عنوان زیر را در نظر بگیرید:
«10 کاری که هر فرد موفقی قبل از 40 سالگی انجام داده است.»
یا

بیشتر بخوانید
الکسا چطور کار میکند؟

«20 عادت زشت استیو جابز که فکرش را هم نمی کنید!»
روبرو شدن با عددها برای هم مغز جذاب است و هم پردازش آن ساده تر است. با ترکیب کردن اعداد به همراه به بازی گرفتن احساسات، تیترهای زرد بر شما غلبه می کنند!

سو استفاده از سطح دوپامین

برای اینکه یک تله کلیک یا Clickbait جواب بدهد، هورمون دوپامین در کاربر را بالا و پایین می کنند. این هورمون مسئول احساس لذت و پاداش در بدن است. مثلا عنوان زیر را در نظر بگیرید:

«همین حالا کلیک کن و 1 میلیون تومان برنده شو!»
این تیتر سطح دوپامین و کنجکاوی شما را بر می انگیزد؛ با این که درصد زیادی از مغزتان می گوید این یک تله کلیکی است، اما باز هم روی آن کلیک می کنید تا ببینید قضیه جایزه 1 میلیونی چیست!

از تکنیک های تله کلیکی در راه درست استفاده کنید

تکنیک هایی که در تله کلیکی استفاده می شوند، بد نیستند؛ در صورتی که دروغی پشت آنها نباشد. یعنی اگر شما واقعا «20 عادت زشت استیو جابز» را می دانید، می توانید محتوایی درباره آن تولید کنید!
این که تله کلیک یا Clickbait را یک پدیده ناخوشایند در دنیای وب می دانند به این دلیل است که هیچ محتوایی پشت تیترهای جذاب آنها نیست و اگر محتوایی هم باشد، دروغ و دقل بازی است.
با این حال شما می توانید از همین ترفندها برای جذب مخاطب استفاده کنید. در واقع این تکنیک ها برای طراحی عناوین جذاب هستند که می توانند ترافیک وب سایت شما را افزایش دهند. اما در زمان استفاده از آنها دو نکته را در نظر داشته باشید. اول این که عنوان بی ربط به کسب و کار خود را منتشر نکنید و دوم این که پشت یک عنوان جذاب، باید داستان جذاب تری باشد تا مخاطب آن را دنبال کند.

بیشتر بخوانید
ابزارهای آنالیز بک لینک

منبع:
https://techcrunch.com

https://www.wired.com

خدمات سئو

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه سئو و بهینه سازی، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

سئو