تکنولوژی ویپ VoIP

تکنولوژی ویپ VoIP یا Voice over Internet Protocol را باید یکی از فناوری های کاربردی قرن حاضر بدانیم که امکانات بسیاری را در بستر اینترنت در اختیار ما می گذارد. در واقع این تکنولوژی به افراد اجازه می دهد با اتصال به اینترنت، تماس تلفنی برقرار کنند؛ امکانی که در سال های قبل از ظهور اینترنت فقط با شبکه های PSTN فراهم می شد.

اما با ظهور پهنای باند و گسترش اینترنت، امروزه VoIP یک گزینه مقرون به صرفه و حتی جایگزین برای برقراری تماس های تلفنی با هر نقطه ای از جهان است. این تکنولوژی نه تنها قابلیت های بیشتری نسبت به خطوط آنالوگ در اختیار افراد می گذارد؛ بلکه این قابلیت ها هزینه ها را هم نصف کرده اند.
در این بخش می خواهیم این تکنولوژی را بیشتر بشناسیم و با نحوه عملکرد، مزایا و معایب آن آشنا شویم. پس همراه ما باشید.

نگاهی دقیق تر به تکنولوژی ویپ VoIP

VoIP یا Voice Over IP به زبان ساده به معنای برقراری یا دریافت تماس تلفنی از طریق اینترنت است. اگر واژه IP به گوشتان خورده باشد، حتما می دانید که به معنای پروتکل اینترنتی شماست و کامپیوترهای مختلف در سرتاسر جهان از طریق آدرس IP با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
VoIP هم دقیقا از همین روند استفاده می کند و نباید آن را چیز کاملا جدیدی معرفی کرد. نمونه های ابتدایی این تکنولوژی را می شد در پیام رسان های قدیمی تر مثل Yahoo Messenger دید.
VoIP یک راه حل مقرون به صرفه برای تماس با هر نقطه ای از دنیاست. در گذشته که تماس های تلفنی فقط از طریق خطوط آنالوگ امکان پذیر بود، برای تماس با خارج از کشور باید روش های ویژه و البته گران قیمتی را امتحان می کردیم. اما ظهور اینترنت همه چیز را تغییر داده و ارزان تر کرده است.

بیشتر بخوانید
بیگ دیتا Big Data یا کلان داده چیست؟

از طرف دیگر تکنولوژی VoIPروی هر نوع کامپیوتری کار می کند؛ چرا که براساس استانداردها منبع باز طراحی شده است. برای استفاده از این تکنولوژی حتی تلفن های دیجیتالی مخصوصی طراحی شده که کافی است آنها را به برق متصل کنید. این تلفن ها از طریق ارتباط اینترنتی، تماس های شما را فراهم می کنند.

تکنولوژی Voice Over IP چگونه کار می کند؟!

تکنولوژی ویپ VoIP بر اساس پروتکل اینترنتی یا همان IP که یک عنصر اساسی در شبکه اینترنت است، فعالیت می کند. به واسطه این تکنولوژی، مکالمات به بسته های داده کوچکی تبدیل شده و رد و بدل می شوند. اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به عملکرد VoIP داشته باشیم، باید 4 مرحله فعالیت برای آن تعریف کنیم:
• تلفن از طریق LAN به روتر شما متصل می شود.
• زمانی که شماره خاصی را می گیرید، تلفن IP را به ارائه دهنده خدمات VoIP ارسال کرده و امکان تماس را فراهم می کند.
• سرویس VoIP تماس را برقرار کرده و بسته داده ها را از تلفن دیجیتالی شما رد و بدل می کند.
• تلفن VoIP سیگنال های دیجیتالی را به صداهای قابل شنیدن تبدیل می کند.
در 20 سال گذشته برای برقراری تماس از طریق این تکنولوژی نیاز به تجهیزات گران قیمتی بود. اما امروزه این تکنولوژی بر اساس استانداردهای منبع باز مانند SIP طراحی می شود. SIP می تواند امکان ارتباط بین تلفن های مختلف رومیزی، تلفن های کنفرانسی و برنامه های VoIP را فراهم کند.

PBXهای مبتنی بر رایانش ابری، می توانند ویژگی هایی نظیر پست صوتی، کنفرانس و مسیریابی تماس ها را در اختیار افراد قرار دهند. تما چیزی که برای استفاده از این تکنولوژی نیاز دارید اتصال به اینترنت است تا از مزایای VoIP بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید
دیپ فیک Deep Fake چیست؟

مزایا و معایب استفاده از تکنولوژی ویپ VoIP

استفاده از این تکنولوژی به نوبه خود جوانب مثبت و منفی دارد که بد نیست نگاهی هم به آنها بیندازیم.

جوانب مثبت VoIP

• هزینه کمتر – بسیاری از مصرف کنندگان با استفاده از این تکنولوژی توانسته است هزینه های خود را تا 60 درصد کاهش دهند.
• صدا با کیفیت بالا – تفاوتی بین برقراری تماس از طریق خطوط آنالوگ یا با VoIP وجود ندارد؛ بنابراین صدا خفه یا مبهم نیست.
• ویژگی های پیشرفته تر – قابلیت هایی مثل منشی های اتوماتیک، ضبط مکالمه و صف انتظار تماس در این تکنولوژی وجود دارد که خطوط آنالوگ از آن بی بهره اند.

• آماده استفاده از راه دور – هر کجا که کار می کنید می توانید از سرویس تلفن خود استفاده کنید.
• تماس با هر نقطه از دنیا – با وجود نرخ پایین تماس می توان از آن برای ارتباط با هر نقطه از دنیا استفاده کرد.

جوانب منفی VoIP

• به اتصال اینترنتی پر سرعت نیاز دارید – تکنولوژی ویپ VoIP در ارتباطات اینترنتی dial-up یا ماهواره ای به خوبی کار نمی کند. در هر خط تلفن حداقل به 100 کیلوبیت بر ثانیه سرعت (0.1 مگابیت در ثانیه) نیاز خواهد داشت.

• محدودیت خدمات اضطراری – در مواردی که به خدمات اضطراری مثلا اورژانس نیاز دارید، باید مکان واقعی خود را به اپراتور اطلاع دهید. چرا که VoIP به طور پیش فرض آدرس پستی شرکت را نشان می دهد.
• تلفن های آنالوگ منسوخ می شوند – VoIP تکنولوژی جدیدی است که به سیگنال های آنالوگی متکی نیست. بنابراین ممکن است سیستم های آنالوگ برقراری ارتباط را منسوخ کند.

بیشتر بخوانید
کاوشی در قابلیت‌های شگفت‌انگیز هوش مصنوعی جاسپر؛ انقلابی نوین

آیا استفاده از VoIP آسان است؟!

واقعیت این است که تا زمانی که اینترنت پر سرعت داشته باشید، تکنولوژی ویپ VoIP یک انتخاب هوشمندانه برای تماس های شخصی و کاری روزمره است. شاید بپرسید تفاوت این تکنولوژی با اپلیکیشن هایی همچون واتساپ و اسکایپ در چیست؟!
با استفاده از این تکنولوژی شما می توانید با هر شماره تلفنی تماس بگیرید. در حالی که در اپلیکیشن های پیام رسان، تا زمانی که فرد مقابل این برنامه را نداشته باشد، امکان تماس با او وجود ندارد. از طرف دیگر این اپ ها امکان برقراری تماس با شماره تلفن های منزل یا شرکت ها را هم فراهم نمی کنند.
بنابراین فلسفه این تکنولوژی چیزی جدا از اپلیکیشن های پیام رسان است. در VoIP شما تنها با تماس های تلفنی سر و کار دارید؛ در حالی که در واتساپ و اسکایپ، ارسال تصاویر، ویدیو و پیام های متنی اولویت دارد.
راه اندازی VoIP هم پیچیده نیست. در صورتی که تلفن شما ورودی اتصال به روتر را داشته باشد، می توانید از خدمات این تکنولوژی بهره ببرید. از طرف دیگر شما حتی می توانید در گوشی های تلفن همراه هم از VoIP استفاده کنید که این کار حتی راحت تر است. کافی است یک برنامه VoIP را بارگیری کنید و بعد از ورود به شبکه، آماده برقراری تماس باشید.
اما باید گفت به طور کلی استفاده از تکنولوژی ویپ VoIP یک راه حل مقرون به صرفه و هوشمندانه برای سازمان های بزرگ است. چرا که در صورت نبود زیرساخت های لازم اینترنتی، استفاده از آن بدون مشکل نخواهد بود.

بیشتر بخوانید
گوگل در حال توسعه هوش مصنوعی است اما...

منبع:
https://www.nextiva.com

مقاله مرتبط: دستیار صوتی گوگل Google Assistant چه کاربردهایی دارد؟

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت