اگر در ابتدای مسیر راه‌اندازی طراحی سایت هستید، قطعا با سوال «جوملا بهتر است یا وردپرس» مواجه شده‌اید. در زمان انتخاب وردپرس یا جوملا به مواردی همچون امنیت، بهینه‌سازی، نصب، شخصی‌سازی و قالب‌های این دو پنل توجه داشته باشید. بررسی این موارد به شما در انتخاب درست طراحی سایت کمک می‌کند. به عنوان مثال وردپرس به زبان فارسی بوده و بسیار آسان است. در مقابل جوملا ماژول و کامپوننت های قدرتمند دارد. اگر با این چالش مواجه هستید، آدرس را درست آمده‌اید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا هر دو سیستم مدیریت محتوا را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

امنیت؛ اولین وجه تمایز جوملا یا وردپرس

هر چقدر کاربران سیستم cms افزایش یابد، امنیت آن نیز دستخوش تغییرات می‌شود. در این زمان سایت در معرض حمله هکرها قرار می‌گیرد. بدیهی است سیستم مدیریت محتوا وردپرس به دلیل کاربران بالایی که دارد، بیشتر در معرض حجوم این افراد قرار بگیرد. البته نگران نباشید؛ زیرا در وردپرس برای هر موضوعی یک افزونه طراحی شده است که مهم‌ترین مزیت آن به‌شمار می‌رود. با این حال همین مزیت در برخی مواقع همین مزیت باعث نفوذ هکرها خواهد شد. البته این مسئله درباره جوملا نیز صدق می‌کند؛ اما به خاطر تنوع بیش‌ از اندازه وردپرس، این موضوع بیشتر به چشم می‌آید. خوشبختانه با ترفندهای مدیریت امنیت اطلاعات، این مشکل به راحتی قابل حل خواهد بود.

توجه داشته باشید که در پاسخ به سوال «جوملا بهتر است یا وردپرس؟» برای هر دو سیستم مدیریت محتوا افزونه‌های امنیتی مناسبی در نظر گرفته شده استو به عنوان مثال در وردپرس با افزونه فراگیر با  کانفیگ‌های امنیتی بالا مواجه هستیم که خیالمان را بسیار راحت می‌کنند. در جوملا هم کامپوننت RSFirewall وظیفه امنیت را بر عهده گرفته است. به صورت کلی باید گفت جوملا از نظر امنیتی رتبه بهتری دارد، اما باتوجه‌به ساختار پیچیده‌اش بسیار کمتر از وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید
زبان CSS چیست و چه کاربردی در طراحی سایت دارد؟

Joomla or WordPress is better۰۱

شخصی‌سازی؛ عامل موثر طراحی سایت با وردپرس

شخصی‌سازی یکی از عوامل موثر در پرسش «جوملا بهتر است یا وردپرس» است. باید اشاره کرد که هر دوی آن‌ها تا حد یکسانی شخصی‌سازی می‌شوند، اما تنوع افزونه‌های موجود در وردپرس و صفحه‌سازهای قدرتمند باعث پیشی‌ گرفتن آن نسبت به جوملا می‌شود. حتی در حال حاضر شاهد استفاده برندهای معروف وردپرسی هستیم. به عنوان مثال والت دیزنی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های انیمیشن‌سازی در دنیا از وردپرس برای طراحی سایت استفاده کرده است. البته این بدان معنا نیست که جوملا برای شخصی‌سازی با محدودیت مواجه می‌شود. این سیستم بسیار پیچیده است و کار کردن با آن دشوار خواهد بود. با این حال افرادی هستند که برای ساخت سایت از هسته جوملا استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که صفحه‌سازها باعث کاهش سرعت سایت می‌شوند و از سمت دیگر تغییر وب‌سایت‌های بدون صفحه‌ساز برای کاربران عادی دشوار خواهد بود. به همین خاطر اگر می‌خواهید سرعت بهتری داشته باشید، جوملا گزینه مناسب‌تری خواهد بود. اما در صورتی که امکانات و مدیریت سایت برای شما حائز اهمیت است، وردپرس یکتا ندارد. در سال‌های گذشته وردپرس از جوملا فاصله بسیار طولانی گرفته است و اگر همه المان‌ها و ویژگی‌ها را کنار یکدیگر بگذاریم، وردپرس انتخابی عالی برای شخصی‌سازی سایت خواهد بود.

Joomla or WordPress is better۰۲

نصب پیچیده جوملا در مقابل سادگی وردپرس

هر فردی که تا به حال فقط یک‌بار با جوملا کار کرده باشد، متوجه پیچیدگی نصب و راه‌اندازی آن شده است. باید بدانید که همه مراحل بسیار زمان‌بر هستند. بعد از نصب جوملا نیز با نمایش یک صفحه کنترل مواجه می‌شوید که تعداد فراوانی منو و گزینه دارد. همین موضوع برای سخت‌تر شدن جوملا کفایت می‌کند. این در حالی است که طراحی سایت با وردپرس مقرون به صرفه بوده و در کمتر از ۵ دقیقه به پایان می‌رسد. پس از نصب نیز می‌توان المان‌هایی را به آن افزود یا کاست. به همین خاطر در بحث سادگی، وردپرس حرفی برای گفتن دارد.

بیشتر بخوانید
طراحي وب سايت و روابط عمومي الکترونيکي

Joomla or WordPress is better۰۴

وردپرس بهتر از جوملا بهینه می‌شود

از جمله ویژگی‌های پیش فرض جوملا، نمایش متا دیسکریپشن‌ و کلمات کلیدی نام دارد. برای این موضوع نیاز به نصب هیچ افزونه‌ای نخواهید داشت. فقط با دانستن نکات مهم برای سئو سایت جوملا و پیکربندی تنظیمات آن به راحتی رتبه خوبی در گوگل می‌گیرید.

این موضوع در وردپرس متفاوت است. در وردپرس پلاگین‌ بسیار قوی تحت عنوان Yoast seo وجود دارد. کار کردن با این پلاگین بسیار راحت خواهد بود. به صورتی که افراد تازه‌کار به سادگی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. افزونه yoast باتوجه‌به درجه سئو سایت در سه رنگ ظاهر می‌شود که به کمک امکانات آن به رنگ سبز دست خواهید یافت. در جوملا نیز با افزونه rsseo روبه‌رو هستیم. با این حال در برابر وردپرس، جوملا حرف خاصی برای گفتن ندارد.

Joomla or WordPress is better۰۶

مدیریت محتوای آسان وردپرس نسبت به جوملا

مدیریت محتوای آسان، یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت وردپرس نسبت به جوملا است. در حال حاضر هر فردی می‌تواند به کمک صفحه‌سازهای وردپرس مانند المنتور از یک صفحه ساده را به سایتی حرفه‌ای تبدیل کند. در مقابل طراحی سایت با جوملا نیاز به تخصص و دانش کافی دارد؛ زیرا این cms برای طراحی سایت‌های بزرگ و پیچیده گزینه مناسبی به‌شمار می‌رود. با این حال به راحتی می‌توانید سایت‌های وردپرسی را به کمک کد‌نویسی ارتقا دهید. اگر مبتدی هستید، وردپرس در خدمت شماست تا لذت یک طراحی بی‌دردسر را بچشید.

متنوع‌ترین قالب‌ها را از وردپرس بخواهید

در ادامه بحث درباره پرسش اصلی یعنی«جوملا بهتر است یا وردپرس» باید به سراغ قالب‌های این دو سیستم مدیریت محتوا برویم. جوملا به صورت پیشفرض افزونه‌ها و قالب‌هایی برای طراحی سایت فروشگاهی دارد، اما تنوع آن‌ به اندازه وردپرس نیست. سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای افراد این امکان را فراهم می‌کند تا به کمک قالب‌های جذاب و متنوع، سایت‌های فروشگاهی، تجاری، خدماتی یا حتی خبری به وجود آورید. با این توضیحات وردپرس نسبت به جوملا گزینه بهتری است.

بیشتر بخوانید
طراحی و اجرای ضعیف وب سایت وزارت راه و شهرسازی

Joomla or WordPress is better۰۷

جوملا بهتر است یا وردپرس؟ تفاوت را نظاره کنید

تاکنون با بیشتر ویژگی‌های سیستم‌های مدیریت محتوا آشنا شدیم. در ادامه برای اینکه متوجه شویم جوملا بهتر است یا وردپرس؟ به مزایا و معایب هر کدام بیشتر می‌پردازیم.

ماژول و کامپوننت های قدرتمند؛ ویژگی بارز جوملا

جوملا دو مزیت اصلی یعنی سطح دسترسی قوی و پایداری و ماژول و کامپوننت‌های قدرتمند دارد. سطح دسترسی قوی و پایداری یعنی اگر سایت شما کاربران متعددی دارد، باید برای هر کاربر میزان سطح دسترسی خودش را تعریف کنید. این موضوع به شکل پایدار و بدون نیاز به هیچ افزونه‌ای قابل انجام است. ماژول و کامپوننت های قدرتمند نیز می‌توان بخش و ویژگی‌های متنوعی را به سایت خود بیفزایید. ساختار جوملا به شیوه‌ای است که ماژول‌ها و پلاگی‌ها با تداخل کمتری با افزونه‌های نصب شده دیگر روی جوملا کار خواهند کرد.

معایب جوملا؛ امکان شخصی‌سازی وجود ندارد!

علاوه‌بر مزیت‌های ذکر شده، سیستم مدیریت محتوای جوملا معایبی همچون مشکلات بهینه‌سازی و سئو و همچنین مشکل بودن شخصی‌سازی دارد. در بحث سئو جوملا آسان و راحت نیست، برای سئو مناسب سایت با این مدیریت محتوا باید موارد بسیاری را رعایت کنید. به همین خاطر بسیاری از افراد به سراغ ساست‌های وردپرسی می‌روند. همچنین سفارشی کردن سیستم جوملا بسیار مشکل است و شما حتما به کمک یک متخصص نیاز پیدا خواهید کرد.

Joomla or WordPress is better۰۷

جوملا بهتر است یا وردپرس؛ باز بودن کد مهم‌ترین مزیت وردپرس

وردپرس یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا در دنیا شناخته می‌شود. دلایلی همچون نصب آسان با افزونه‌های مختلف، باز بودن کد و شخصی‌سازی باعث رشد چشمگیر این cms است. به کمک نصب افزونه ووکامرس و بدون نیاز به دانش برنامه‌برنامه‌نویسی به راحتی می‌توانید با این سیستم کار کنید. هر فرد تازه‌کاری به سرعت کار با وردپرس را یاد می‌گیرد؛ زیرا این سیستم به زبان فارسی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید
بررسی طراحی وب سایت مخابرات ایران

معایب وردپرس؛ پرداخت هزینه‌های جانبی برای گسترش

مواردی مثل حفره‌های امنیتی و هزینه‌های جانبی که برای نصب افزونه‌های دیگر باید پرداخت کرد، مهم‌ترین معایب این وردپرس به‌شمار می‌روند. البته برای برقراری امنیت این سیستم، یک سری راهکارها وجود دارد که به سادگی قابل انجام است.

جوملا یا وردپرس؟ مسئله این است

دلایلی همچون سادگی در استفاده، مدیریت محتوای آسان، بهینه‌سازی سئو، تنوع قالب و امکان شخصی‌سازی باعث شده است تا بیشتر طراحان به استفاده از سایت‌های وردپرسی علاقه‌مند شوند. در این مطلب به صورت کامل به سوال «جوملا بهتر است یا وردپرس» پاسخ دادیم. اگر تجربه کار با سیستم مدیریت محتوا وردپرس یا جوملا را داشته‌اید، آن را با ما و کاربران عزیز دیگر به اشتراک بگذارید. همچنین شما می‌توانید اطلاعات خود را در پایان این صفحه به صورت کامنت بنویسید.