رابط برنامه نویسی اپلیکیشن یا API

رابط برنامه نویسی اپلیکیشن یا API مخفف واژه Application programming interfaces که باید آن را یک واسطه بین نرم افزارهای مختلف تعریف کنیم. در واقع API تعامل دو بخش مختلف از یک سیستم را امکان پذیر می کند. این رابط تعاملی را می توان در هر سیستمی یافت. اگر بخواهیم خیلی ساده آن را تعریف کنیم آن را با یک اتومبیل مثال می زنیم. زمانی که در اتومبیل پای خود را روی پدال گاز می گذارید، موتور ماشین باعث افزایش سرعت می شود. اما شما نمی توانید به طور مستقیم به سراغ موتور بروید و پدال گاز نقش یک واسط یا API را بازی می کند. API درخواست را به بخش دیگری منتقل کرده و جواب را برمی گرداند.

این یک مثال کاملا ابتدایی برای درک کار APIها بود. در ادامه این بخش به طور دقیق تر با عملکرد و چیستی رابط برنامه نویسی اپلیکیشن آشنا می شویم. پس همراه ما باشید.

آشنایی با چیستی رابط برنامه نویسی اپلیکیشن یا API

API در واقع ارتباط بین چند مولفه نرم افزاری را تسهیل می کند. نام APIها هم معمولا نشان دهنده ارتباطی است که برقرار می کنند. به عنوان مثال Twitter API از مجموعه قوانین توییتر آگاهی دارد و به طور کلی تعامل شما با این سیستم را مدیریت می کند. مثلا زمانی که برنامه توییتر را در گوشی تلفن همراه خود باز می کنید تا پیام ها را بررسی کرده یا متنی را توییت کنید، در پشت صحنه این فرآیند یک API ارتباط بین گوشی تلفن همراه و سرویس توییتر را امکان پذیر کرده است. به همین دلیل API را مشخصه تعامل با یک مؤلفه نرم افزاری تعریف می کنند.
اما شاید بپرسید API دقیقا کجاست؟! زمانی که صحبت از نرم افزار می کنیم، رابط برنامه نویسی اپلیکیشن در همه جا ظهور دارد. در واقع APIها با یکی از اساسی ترین مفهوم علوم کامپیوتری همراه هستند: انتزاع.
انتزاع فقط روشی برای سازماندهی پیچیدگی یک سیستم است تا بتوان اقدامات پیچیده را به روشی ساده مدیریت کرد. به سیستم های درگاه بانکی روی گوشی تلفن همراهتان فکر کنید. زمانی که می خواهید خرید اینترنتی داشته باشید یا مبلغی را انتقال دهید، یک API تمام این فرآیند پیچیده را ساده می کند. اگر بخواهیم این فرآیند را جز به جز نگاه کنیم از بررسی حساب بانکی شما در بانک مبدا تا یافتن شماره حساب بانکی مقصد و تمام مجوزهای مابین این دو را شامل می شود که واقعا پیچیده است. اما شما در عرض چند ثانیه خرید اینترنتی می کنید!

بیشتر بخوانید
انقلاب در ویرایش تصاویر؛ چگونه هوش مصنوعی ادیت عکس را متحول می‌کند؟

این همان چیزی است که یک رابط برنامه نویسی اپلیکیشن یا API فراهم می کند: خداحافظی با پیچیدگی های طاقت فرسا! در هر پروژه نرم افزاری از ده ها و حتی صدها API به طور مستقیم استفاده می شود که هر یک از آنها به API های دیگر متکی هستند.

API های عمومی و یکپارچه سازی آنها

API را باید یک مفهوم دیرینه در برنامه نویسی به حساب آورد که برنامه نویسان سال های سال است که از آن استفاده می کنند. معمولا API می تواند اجزای کد در حال اجرا در یک سیستم را متصل کند و این کاربرد سنتی API است.
با این حال با ظهور شبکه های اینترنتی، مفهومی به نام API باز یا API عمومی ایجاد شد که در دسترس همگان قرار گرفت. این رابط ها از طریق اینترنت در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفتند و این امکان را به وجود آوردند که با کد سایر سیستم ها هم ارتباط داشته باشند. این فرآیند به ادغام یا یکپارچه سازی APIها معروف است.

مقاله مرتبط: 5 خطر هوش مصنوعی که از ما دور نیستند!

در واقع در این نوع از ادغام کردن کدها، کاربران می توانند سرویس سیستم های مختلفی را با یکدیگر یکپارچه کنند. نمونه آن را در گوگل می توان دید که امکان ارسال کد به تمام خدمات این کمپانی را فراهم می کند و می توان از سرویس های مختلف آن استفاده کرد.

مثال هایی از رابط برنامه نویسی اپلیکیشن یا API

بسیاری از APIهای عمومی که امکان تعامل با آنها وجود دارد، متعلق به کمپانی و صنایع بزرگ هستند. در زیر چند نمونه از این APIها را آورده ایم:
• Google API شناخته شده ترین رابط است که به شما اجازه می دهد کدها را در طیف گسترده ای از خدمات از نقشه گوگل گرفته تا مترجم گوگل، ارسال کنید. این موضوع برای گوگل آن قدر اهمیت دارد که یک پلتفرم مدیریتی برتر برای API به نام Apigee طراحی کرده است.
• Facebook API به شما اجازه می دهد از طریق برنامه نویسی به نمودارها و ابزارهای بازاریابی این سرویس دسترسی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید
AI و طراحی وب؛ پایان توسعه و طراحی وب با هوش مصنوعی!

• Java API برای توسعه دهندگان جاوا برای تعامل با پلتفرم جاوا فراهم شده است.
• Twitter API یک رابط برنامه نویسی اپلیکیشن عمومی است که برای تعامل با شبکه های اجتماعی از آن استفاده می شود.

آشنایی با انواع APIها

یک رابط برنامه نویسی اپلیکیشن در حقیقت اجازه تعامل سیستم با سیستم را فراهم می کند؛ در حالی که در حالت معمول تعامل بین انسان و سیستم تعریف می شد. با توجه به این موضوع می توان APIها را در چند دسته قرار داد:
• API سخت افزار: ارتباط بین سخت افزار و عملکرد سیستم را هماهنگ می کند. به عنوان مثال زمانی که یک برنامه سنگین را روی کامپیوتر اجرا می کنید، فن به صورت اتوماتیک با سرعت بیشتری می چرخد. در حالی که شما چنین دستوری به او ندادید.
• API سیستم عامل: این رابط ها برای توسعه نرم افزارهای کامپیوتری کاربرد دارند.
• API برنامه نویسی: زبان های برنامه نویسی همچون جاوا که پیش تر اشاره کردیم، رابط برنامه نویسی اپلیکیشن یا API مخصوص خودشان را دارند که به توسعه دهندگان برای تکمیل این زبان کمک می کند.
• SDK: کیت توسعه نرم افزار (Software Development Kit) یک نوع از API است که توسط کمپانی های بزرگی از جمله فیسبوک، گوگل و غیره عرضه می شود. توسعه دهندگان با استفاده از این کیت ها می توانند به توسعه نرم افزار بپردازند. یکی از معروف ترین این کیت ها، کیت SDK اندروید است.

• API مبتنی بر وب: این API که آن را با نام وب سرویس هم می شناسند، از متداول ترین رابط های برنامه نویسی اپلیکیشن محسوب می شود. Web API از طریق شبکه اینترنت، تعامل بین اپلیکیشن های مختلف را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید
چگونه طراحی بنر با هوش مصنوعی دنیای تبلیغات را متحول کرده است؟

چرا به APIها نیاز داریم؟!

رابط برنامه نویسی اپلیکیشن یا API برای شرکت ها و سرویس های بزرگ یک امر ضروری هستند. چرا که به هماهنگ سازی بیشتر آنها کمک می کنند. با وجود یک API برای شروع و پیشبرد یک فرآیند، نیازی به دخالت انسان وجود ندارد و چرخه عملکرد با بهره وری بیشتری دنبال می شود. یک مثال ساده این که اگر API ها وجود نداشتند چیزی به نام فروشگاه اینترنتی معنا پیدا نمی کرد!

منبع:
https://www.infoworld.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت