لیست سیاه گوگل

قرار گرفتن URLها در لیست سیاه گوگل تبدیل به یکی از رایج ترین اتفاقاتی شده است که برای وب سایت های مختلف رخ می دهد. خطای بلاک لیست گوگل می تواند تاثیرات منفی زیادی روی سایت بگذارد، ساده ترین آن پایین آمدن ترافیک ورودی و کاهش عملکرد مثتبی است که برای خود برنامه ریزی کردید.

اما آیا می دانید این لیست سیاه چیست و چه وب سایت هایی درگیر آن می شوند؟! در این بخش می خواهیم با دلایلی که وب سایت را به این لیست اضافه می کند و راهکار خروج از آن آشنا شویم. همراه ما باشید.

لیست سیاه گوگل چیست؟!

این لیست از مجموعه ای از URLها تشکیل شده که توسط موتورهای جستجوگر جمع آوری شدند. این آدرس های اینترنتی مشکوک یا خطرناک تشخیص داده شده اند.
در واقع موتورهای جستجوگر برای این که ایمنی و امنیت کاربران خود را حفظ کنند، همواره در حال یافتن وب سایت های مخرب هستند تا هر گونه بدافزار یا پلاگین نا امن، آسیبی به کاربران وارد نکند.
زمانی که آدرس یک وب سایت به لیست سیاه اضافه می شود، دیگر در صفحه نتایج دیده نخواهد شد. پس عملا از دنیای وب حذف می شوید.
اما این مشکل همیشه برای وب سایت های نا امن اتفاق نمی افتد؛ گاهی وب سایت هایی که تصور می کنند بدون هیچ گونه تقلبی در حال فعالیت هستند، به لیست سیاه گوگل اضافه می شوند و فقط زمانی متوجه این موضوع خواهند شد که ترافیک وب سایت یا میزان فروش خود را با ماه ها و روزهای گذشته مقایسه کنند.

بیشتر بخوانید
چه تعداد کلمه کلیدی را برای هر صفحه باید هدف قرار دهید؟

جالب است بدانید گوگل به طور روزانه 10 هزار آدرس اینترنتی را به لیست سیاه خود اضافه می کند! پس این یک خطر احتمالی برای هر وب سایتی است که در دنیای وب فعالیت دارد. برای این که شما وارد آن نشوید، باید قوانین را بدانید. در ادامه متوجه می شویم چه چیزی می تواند باعث مسدود شدن URL سایت شود.

چرا یک وب سایت به لیست سیاه گوگل اضافه می شود؟

همان طور که اشاره کردیم وب سایت هایی که به بلاک لیست گوگل اضافه می شوند، مشکوک یا خطرناک هستند. بنابراین ممکن است سایت شما بی گناه و با تشخیص اشتباه موتور جستجوگر وارد این لیست شود. از طرف دیگر دلایلی وجود دارد که بی برو برگرد یک وب سایت را مسدود می کند که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

1. پلاگین ها و افزونه های نا امن

اگر یک وب سایت وردپرسی داشته باشید مثل سایر وب سایت ها از پلاگین های مختلفی استفاده می کنید. افزونه ها یا پلاگین ها، امکانات بسیاری را در اختیارمان می گذارند که نمی توان آنها را در بستر وردپرس پیدا کرد. با این حال استفاده از پلاگین ها مثل استفاده از یک تیغ دو لبه است! چرا که معمولا تشخیص پلاگین های نا امن و بی خطر کار ساده ای نیست.

طبق آمارهای وردپرس، 18 درصد آسیب هایی که به یک وب سایت وارد می شود، به دلیل استفاده از پلاگین ها اتفاق می افتد. در حقیقت هکرها برای نفوذ به وب سایت های مختلف از پلاگین ها استفاده می کنند.
هر چند تشخیص پلاگین های نا امن آسان نیست؛ اما بهتر است بیخیال استفاده از افزونه های قدیمی شوید. چرا که این افزونه ها راحت تر شما را به لیست سیاه گوگل می برند.

بیشتر بخوانید
4 راهکار برای سئو موقعیت جغرافیایی سایت

2. طرح های فیشینگ

وب سایت های فیشینگ روز به روز در حال بیشتر شدن هستند و فقط در مارس 2020 بیش از 60 هزار وب سایت فیشینگ توسط گوگل شناسایی شده است. فیشینگ در واقع یک حمله دیجیتالی است که کاربر را برای کلیک روی یک پیوند مخرب ترغیب می کند تا به اطلاعاتی نظیر اطلاعات بانکی یا شخصی افراد دست پیدا کنند.

مقاله مرتبط: 5 ابزار آنالیز سئو سایت در سال 2021

شاید شما قصد کلاهبرداری نداشته باشید، اما بسیاری از هکرها برای امتحان طرح های فیشینگ خود ابتدا آن را روی سایت های مختلف تست می کنند که منجر به مجازات های سنگین گوگل می شود.

3. تروجان ها

تروجان ها، ویروس هایی هستند که پشت یک نرم افزار یا یک فایل پنهان شده و بعد از بارگیری نرم افزار، سیستم های رایانه ای را آلوده می کنند. عمکلرد این ویروس ها به طور اختصاصی برای فریب افرادی که می خواهند از یک نرم افزار استفاده کنند، طراحی می شود.
در صورتی که گوگل نیست به یک URL حاوی فایل یا نرم افزار مشکوک شود، سریعا آن را به لیست سیاه گوگل اضافه می کند.

4. تخریب و تغییر محتوا

گاهی حمله هکرها به وب سایت با تغییر و حذف قسمت هایی از محتواست که آنها را با محتوای اختصاصی خود جایگزین می کنند. معمولا محتوای اختصاصی هکرها حاوی تروجان ها یا طرح های فیشینگ است. هکرهای حرفه ای طوری این کار را انجام می دهند که مشتریان شما متوجه هیچ تغییری نمی شوند؛ اما موتور جستجوگر آن را شناسایی کرده و URL را وارد بلاک لیست گوگل می کند.

بیشتر بخوانید
روش هایی برای تست سرعت سایت وردپرسی

5. هرزنامه های مربوط به سئو

هرزنامه یا زیاده روی در سئو ممکن است شما را به لیست سیاه گوگل بکشاند. ایجاد هرزنامه یعنی محتوایی که برای کاربر مفید نیست. مثلا پر کردن با کلمات کلیدی یکی از این روش هاست. پس اگر محتوای مفیدی تولید نمی کنید و می خواهید با سوء استفاده از راهکارهای سئو، رتبه بندی سایت خود را بیشتر کنید، منتظر بلاک لیست باشید!

3 مرحله برای خروج از بلاک لیست گوگل

اگر متوجه شدید که URL شما وارد لیست سیاه شده، با این 3 مرحله می توانید از لیست خارج شوید.

مرحله اول: منشا آلودگی چیست؟

ابتدا باید متوجه دلیل آلودگی وب سایت شوید. برای این کار باید وب سایت را به طور دقیق بررسی کنید.

مرحله دوم: پاک کردن آلودگی ها

• هرگونه تغییر ناشناخته در سایت را مرور کرده و به صورت دستی حذف کنید.
• افزونه های منسوخ شده را غیرفعال کنید.
• تمام گذرواژه ها و نام های کاربری را بازنشانی کنید.
• جداول را در پایگاه داده آلوده تمیز کنید.

• احراز هویت دو عاملی را برای همه کاربران فعال کنید.
• هر کاربر تأیید نشده را بررسی کنید و افراد اضافی را حذف کنید.

مرحله سوم: از گوگل بخواهید سایت را بررسی کند

وقتی از حذف تمام آلودگی ها مطمئن شدید، برای خروج از لیست سیاه گوگل URL سایت را برای ارزیابی بفرستید:
1. Google Search Console را باز کرده و به تب Security Issues بروید.
2. روی «I have fixed these issues» کلیک کنید.
3. «Request a Review» را انتخاب کنید.
4. مراحلی که برای حذف مشکلات سایت انجام داده اید را بنویسید.
5. سپس روی بخش Manual Actions کلیک کنید.
اگر مشکلات وب سایت زیاد بوده می توانید دوباره این مراحل را انجام دهید. فراموش نکنید که ممکن است بررسی سایت چند روزی طول بکشد.

بیشتر بخوانید
بررسی سئو وب سایت خبری yjc

منبع:
https://kinsta.com

خدمات سئو

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه سئو و بهینه سازی، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

سئو