هاست ایرانی و خارجی

یکی از پرسش های پر تکرار بسیاری از افرادی که می خواهند کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند، مکان خرید هاست است. اینکه از بین هاست ایرانی و خارجی به سراغ کدام یک بروند و آیا اصلا تفاوتی بین هاست ایرانی و هاست خارجی وجود دارد؟!

احتمالا شما هم می خواهید بدانید انتخاب هاست چه تاثیری می تواند روی سئو و رتبه بندی وب سایت شما داشته باشد. پس همراه ما باشید تا ببیینم چه مزایا و معایبی در خرید هر یک از این هاست ها وجود دارد.

مقایسه هاست ایرانی و خارجی با توجه به سرعت بارگیری آن برای مخاطبان هدف

سرعت بارگیری وب سایت علاوه بر اینکه به ساختار و فشرده سازی های وب سایت مربوط می شود، معیاری به نام زمان پینگ یا «پینگ تایم» هم دارد. این معیار با توجه به اینکه فاصله بین سرور و کاربر وب سایت شما چقدر باشد می تواند سرعت بارگیری اولیه را افزایش یا کاهش دهد.
در واقع زمانی که کاربر، آدرس وب سایت شما را وارد می کند یا از طریق جستجو در گوگل می خواهد وارد سایت شما شود، اینکه وب سایت در چند میلی ثانیه بارگیری شود، بسته به هاست ایرانی و خارجی دارد.

بیشتر بخوانید
مفهوم دسترس پذیری در وب

هاست ایرانی از نظر موقعیت فیزیکی به کاربر داخلی نزدیک تر است و باعث سریع تر نمایش دادن سایت می شود. اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که بازار هدف شما تنها به مرزهای داخلی محدود می شود یا چشم اندازهای بین المللی هم دارید. اگر می خواهید در سطح جهانی فعالیت کنید هاست خارجی می تواند انتخاب بهتری باشد.

بررسی امنیت هاست ایرانی و خارجی از نظر نگهداری اطلاعات

بخشی از امنیت اطلاعات به شرکت هاستینگ انتخابی شما مربوط می شود. اگر این شرکت به طور مستمر از اطلاعات موجود در وب سایت، نسخه های بکاپ تهیه کند، در بیشتر مواقع با خطر از دست رفتن اطلاعات مواجه نمی شوید.

اما موضوعی به نام تحریم ها هم وجود دارد که این موضوع می تواند برای وب سایت های دولتی مثل سازمان ها و دانشگاه ها خطر جدی باشد. پیشنهاد معقولانه این است که وب سایت های وابسته به دولت برای اینکه درگیر اثرات تحریم نبوده و با خطر دسترسی شرکت های خارجی مواجه نباشند، از هاست ایرانی استفاده کنند.

مقایسه هاست ایرانی و خارجی از نظر پایداری سرور و دسترسی همیشگی کاربر

دسترسی همیشگی به وب سایت اهمیت بالایی دارد، به خصوص اگر در فکر تاسیس یک فروشگاه اینترنتی یا وب سایت های خدماتی باشید. در واقع مزیت کسب و کار آنلاین به همیشگی بودن آن است. پس باید به دنبال هاست پایداری بود که کاربر در هر ساعتی از شبانه روز بدون هیچ اختلالی به وب سایت دسترسی داشته باشد.
از این منظر هاست های خارجی عملکرد بهتری نسبت به نمونه های ایرانی دارند. دلیل پایداری بیشتر هاست خارجی هم به ثبات در شبکه و مسیریابی ها در سرورهای خارجی مربوط است. این طور می توان گفت که در سرورهای خارجی مشکلات مربوط به اینترنت کمتر است. ساختار شبکه در کشورهای خارجی پر سرعت و منظم تر است و از سخت افزارهای استاندارد در آنها استفاده می شود.
اما در زمان انتخاب بین هاست ایرانی و خارجی باید یک موضوع دیگر را هم در نظر بگیرید. در دسترس بودن وب سایت علاوه بر سخت افزارهای قدرتمند شبکه ای وابسته به شرایطی مثل تحریم است. به عنوان مثال زمانی که دسترسی به اینترنت بین المللی امکان پذیر نباشد، وب سایت با هاست خارجی در اختیار کاربر نیست.

بیشتر بخوانید
توضیح ساده اصطلاحات تخصصی طراحی سایت

مقاله مرتبط: مقایسه دو سیستم پشتیبان گیری ابری و غیر ابری

در حالی که استفاده از دیتاسنترهای ایرانی نگرانی بابت تحریم و این عدم دسترسی ها را ایجاد نخواهد کرد. همچنین زمانی که هاست ایرانی را انتخاب کرده باشید موادری مثل توقیف یا ضبط سرور هم مشکلی برای وب سایت شما ایجاد نمی کند.

انتخاب از میان هاست ایرانی و هاست خارجی با توجه به معیارهای سئو

یکی از نگرانی های مدیران در زمان انتخاب از بین هاست ایرانی و خارجی این است که موقعیت سرور می تواند روی رتبه بندی آنها تاثیر بگذارد؟!
برای پاسخ دادن به این سوال هم باید از دو جنبه به هاست ایرانی و هاست خارجی نگاه کنیم. از آنجایی که موقعیت موتورهای جستجوگر در خارج از کشور است، هاست خارجی می تواند اطلاعات را سریع تر ایندکس کند. این موضوع در رتبه بندی وب سایت موثر است.
اما از طرفی سئوی یک وب سایت به پایداری و سرعت بارگیری آن هم مربوط می شود. در واقع زمانی که در اثر تحریم ها وب سایت در دسترس کاربر نباشد، یک امتیاز منفی برای سئو تلقی خواهد شد.
اگر هاست ایرانی را انتخاب می کنید باید بدانید که:
• سرعت دسترسی به سایت مهم ترین معیار برای موتورهای جستجوگر است.
• این سرعت برای کاربر خارجی یا موتورهای جستجو کمتر می شود که می تواند یک امتیاز منفی باشد.

• اگر بیشتر کاربران شما ایرانی هستند، سریعا به وب سایت دسترسی پیدا می کنند که امتیاز مثبتی برای وب سایت خواهد بود.
• از آنجایی که موقعیت سرور با موقعیت وب سایت یکسان است، ممکن است از نظر محلی کردن کسب و کار هم امتیازی از جانب گوگل دریافت کنید.

بیشتر بخوانید
نکاتی برای ثبت دامنه وب سایت

بهترین هاست برای وب سایت های خرید یا دانلود

یکی از معیارهایی که در زمان انتخاب بین هاست ایرانی و خارجی نباید فراموش کنید، امتیازهای مثتبی است که هاست ایرانی به شما می دهد.
اگر وب سایتی دارید که کاربران از آن خرید می کنند و از درگاه پرداخت الکترونیک استفاده می کنید، هاست ایرانی انتخاب بهتری است. چرا که این پرداخت ها مربوط به داخل کشور بوده و با استفاده از هاست ایرانی می توانید سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار دهید.

از طرف دیگر اگر وب سایت شما دانلود انواع فایل ها را دنبال می کند، باز هم هاست ایرانی انتخاب هوشمندانه تری برای شماست. زیرا سرعت دانلود کاربر بیشتر بوده و رضایت بیشتری از کسب و کارتان خواهد داشت.

انتخاب هاست با توجه به قیمت آن

آخرین نکته ای که باید اشاره کنیم به قیمت هاست ایرانی و خارجی مربوط می شود. برای خرید هاست خارجی باید هزینه ها را با استفاده از یکی از ارزهای رایج بپردازید. بنابراین خرید هاست خارجی می تواند هزینه بیشتری برای شما داشته باشد؛ اما هاست ایرانی گزینه ارزان تری خواهد بود.
البته نباید این نکته را فراموش کرد که قیمت اتصال به اینترنت و پهنای باند در ایران به نسبت کشورهای دیگر گران تر است و این موضوع می تواند قیمت تمام شده هاست ایرانی را بیشتر از تصورتان کند.
در واقع اگر نگاه کلی تری داشته باشیم، هاست خارجی با توجه به سخت افزارهای به کار رفته در آن و کیفیتی که دارد، از نظر هزینه برای وب سایت مناسب تر است. اما باید نوسانات ارزی را هم در این زمینه پذیرفت.

بیشتر بخوانید
روش های نوین توسعه نرم افزار

خدمات میزبانی

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه میزبانی، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

میزبانی