ثبت دامنه وب سایت

ثبت دامنه وب سایت یا همان دامین اولین قدم ورود به بستر تجارت های اینترنتی است. این روزها که بسیاری از افراد به اهمیت فعالیت در بستر وب پی برده اند، درصدد ثبت دامنه و شروع کسب و کار خود هستند.
اما از آنجایی که ثبت دامین اولین قدم ورود شما به تجارت الکترونیک محسوب می شود، باید حساسیت بیشتری روی آن داشته باشید. چرا که همین نام به ظاهر ساده می تواند موجب ماندگاری شما در ذهن مخاطب یا در مقابل فراموشی شما شود.
دامنه در واقع مجموعه ای از حروف و اعداد است که مخاطب با وارد کردن آن در لینک آدرس مرورگر، به وب سایت شما می رسد. بنابراین دو جنبه بسیار مهم دارد. یکی اینکه نام شما باید قدرت ماندگاری بالایی داشته باشد و دوم اینکه نگارش آن برای مخاطب سخت نبوده و در زمان تایپ آن، دچار غلط های املایی نشود.

برای اینکه این ویژگی ها را در دامنه انتخابی خود رعایت کنید، در این بخش مجموعه ای از نکات را برای شما جمع آوری کردیم که با مطالعه آن، ایده های بهتری برای انتخاب نام دامنه به ذهنتان می رسد. پس همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید
راه اندازی و طراحی سایت های اینترنتی و اصول آن

مرحله اول انتخاب نام برای ثبت دامنه وب سایت

اولین قدم برای این کار انتخاب نام است. اگر کسب و کار شما به شکل رسمی و در قالب شرکت یا یک صنف مشخص، به ثبت رسیده است؛ بهتر است نام دامنه متفاوت از کسب و کارتان نباشد. اما اگر به تازگی می خواهید شروع به فعالیت در بازار کنید، نامی که برای برند و دامنه خود انتخاب می کنید، اهمیت بسیاری دارد.

سعی کنید این نام ترکیبی از نوع فعالیت و واژه ای باشد که می خواهید با آن شناخته شوید. در حقیقت ترکیب نوع فعالیت یا صنف با واژه مورد نظر شما، می تواند ماندگاری برند و دامین را هم بیشتر کند.

برای ثبت دامنه وب سایت از کلمات کوتاه و ساده استفاده کنید

شما برای ثبت دامین می توانید تا 60 کاراکتر هم به کار ببرید. اما با این کار از هدف اصلی که پیش تر اشاره کردیم، یعنی ماندگاری در ذهن مخاطب، دور می شوید. سعی کنید نام دامنه 10 تا 12 کاراکتر داشته باشد تا به سادگی در ذهن مخاطب حک شود. اگر نگاهی به وب سایت های موفق ایرانی بیندازید هم این موضوع را متوجه می شوید؛ از دیجی کالا گرفته تا دیوار، شیپور، بامیلو، فیلیمو و موارد دیگر.

نکته بعدی ساده بودن دامنه ای است که انتخاب می کنید. گاهی ممکن است یک واژه کوتاه باشد، اما به دلیل ترکیب سختی که دارد، به خاطر نگه داشتن آن مشکل شود. پس حواستان باشد در عین کوتاهی به یک هجایی و ساده بودن دامین هم توجه کنید.

بیشتر بخوانید
اصول طراحی سایت با استانداردهای طراحی فلت

دامنه ای را انتخاب کنید که به فعالیت شما مربوط است

یکی از نکاتی که شاید بسیاری از افراد در ثبت دامنه وب سایت در نظر نمی گیرند، ارتباط بین نام دامنه با فعالیت است. شاید بگویید بسیاری از کسب و کارها بدون توجه به نوع فعالیت، توانستند در برندینگ موفق عمل کرده و خود را به مخاطبان بشناسانند. به عنوان مثال شیپور و دیوار.
اما در حال حاضر برای ورود به دنیای تجارت های الکترونیک رقبای بسیار بیشتری در برابر شما هستند و اگر در انتخاب نام دامنه، این ویژگی را لحاظ نکنید، باید آن را از طریق تبلیغات مستمر و کمپین های بزرگ بازاریابی جبران کنید.

مقاله مرتبط: دامنه سطح بالا یا TLD چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر بودجه ای برای این کار ندارید یک راهکار ساده ترکیب نوع فعالیت با نام دامنه است. با این کار احتمال دیده شدن شما در نتایج مربوط به یک واژه بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال اگر خدمات کارواش و شستشوی اتومبیل دارید، انتخاب دامنه «کارواش یار» می تواند ترافیک ارگانیک برای شما ایجاد کند.

به جای اعداد از حروف برای دامین خود استفاده کنید

در زمان ثبت دامنه وب سایت می توانید از اعداد و حروف استفاده کنید و استفاده از برخی کارکترها مثل #، =، +، و مواردی از این قبیل ممنوع است. اما پیشنهاد می دهیم اعداد را وارد نام دامنه خود نکنید. چرا که عدد، ظاهر ناموزونی به نام دامنه شما می دهد و از طرفی ماندگاری نام دامنه را در ذهن مخاطب کمتر می کند.

بیشتر بخوانید
طراحی و اجرای ضعیف وب سایت وزارت راه و شهرسازی

نام دامنه را حداقل برای 2 سال ثبت کنید

زمانی که نوبت به ثبت دامنه دلخواه‌تان گرفتید، آن را حتما برای مدت زمان معقول و حداقل 2 سال ثبت کنید. با این کار به موتورهای جستجوگر نشان می دهید که فعالیت شما در دنیای تجارت الکترونیک جدی است. این موضوع می تواند تاثیرات غیرمستقیمی روی جایگاه وب سایت شما هم داشته باشد.

برای ثبت دامنه وب سایت فقط به شرکت های معتبر اعتماد کنید

دامنه شما در بستر اینترنت تنها راهی است که مخاطبان بتوانند شما را پیدا کنند. بنابراین در زمان ثبت آن، به سراغ شرکت ها و افراد نامطمئن نروید. ممکن است در آینده مشکلاتی برای نام دامنه شما پیش بیاید که نیاز به مشورت با متخصصین داشته باشید. پس از همین ابتدا شرکت یا فردی را برای این کار انتخاب کنید که نسبت به سوابق آنها اطمینان دارید تا دچار مشکلاتی در آینده نشوید.

اطلاعات مربوط به نام دامنه را با دقت نگهداری کنید

زمانی که برای ثبت دامین اقدام می کنید اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال می شود که باید از آنها به درستی مراقبت کنید. این اطلاعات برای تغییراتی که در آینده بخواهید اعمال کنید، ضروری هستند. پس آنها را در اختیار کسی قرار نداده و در یک فایل روی سیستم خود ذخیره کنید.

پسوند دامنه و خدمات هاستینگ را هوشمندانه انتخاب کنید

برای ثبت دامنه وب سایت پسوندهای مختلفی قابل انتخاب هستند. از .com گرفته تا پسوندهایی مثل .org و .net که شاید کمتر شناخته شده باشند.
انتخاب پسوند دامنه هم باید به اندازه خود دامنه در ذهن ماندگار باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد .com را برای تجارت خود انتخاب می کنند. با این حال استفاده از پسوندهای دیگر مثل .ir هم مزایایی دارد که می توانید با توجه به اهداف کسب و کار از آنها استفاده کنید.
بعد از ثبت دامنه به خدمات هاستینگ یا میزبانی برای راه اندازی وب سایت خود نیاز دارید. برای دریافت این خدمات هم به سراغ شرکت های معتبر بروید. به طور معمول سرورهایی که به صورت محلی واقع شده باشند، می توانند دسترسی به وب سایت را سریع تر فراهم کنند. با این حال پیشنهاد ما بررسی هاستینگ های موجود و انتخاب بهترین خدمات است؛ چرا که مخاطبان شما با توجه به سرعت بارگیری وب سایت و عدم وجود مشکلات گوناگون مربوط به آپدیت سرورها، در کنار شما باقی خواهند ماند.
در نهایت اگر با تجارت در بستر وب آشنا نیستید، پیشنهاد ما کمک گرفتن از شرکت های معتبر برای ثبت دامنه وب سایت و خدمات پس از آن است.

بیشتر بخوانید
وب سایت ایران، طراحی زیباتری می خواهد

منبع:
https://www.10webtips.com

خدمات ثبت دامنه

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه ثبت دامنه، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

ثبت دامنه