هوش مصنوعی و یادگیری

الفبا اولین درسی که هر کودکی در زندگی خود می آموزد. اما آموزش آهنگ الفبا برای خانواده هایی که با کودکان کم شنوا یا ناشنوا سروکار دارند، آنقدر هم ساده نیست. در واقع در این شرایط، ناگزیر زبان های بصری جایگزین های محرک های شنوایی می شوند که بخش مهمی در رشد شناختی کودک هستند. اما با وجود ارتباط هوش مصنوعی و یادگیری زبان اشاره که توسط استودیو Hello Monday با همکاری انجمن کودکان ناشنوا طراحی شده، بسیاری از چالش های این مسیر بر طرف شده است.

در این بخش می خواهیم از فعالیت این استودیو و طرحی که برای آموزش زبان اشاره ارائه داده اند، بیشتر آگاه شویم. پس همراه ما باشید.

هوش مصنوعی و یادگیری زبان اشاره با بازی آنلاین

استودیو دیجیتالی Hello Monday در همکاری با انجمن کودکان ناشنوای آمریکای شمالی دست به تولید یک بازی آنلاین زده است. این بازی آنلاین با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشینی، یادگیری زبان اشاره را مدیریت و ساده تر می کند.
چری داولینگ، مدیر خدمات اطلاع رسانی و برنامه های انجمن کودکان ناشنوای آمریکا در رابطه با این بازی گفته است: «ما یک ابزار شگفت انگیز با همکاری استودیوی Hello Monday طراحی کردیم تا به والدین کمک کند تسلط بیشتری روی روند یادگیری زبان اشاره فرزندان خود داشته باشند. در واقع به کمک این ابزار، والدین از برقراری ارتباط با کودکان ناشنوای خود لذت خواهند برد.»
اما این بازی چیست که همه از آن صحبت می کنند؟! اول این که بازی مذکور کاملا رایگان بوده و برای اجرای آن باید به سراغ یک مرورگر بروید. در واقع می توان فارغ از نوع سیستم عامل که اندروید، iOS یا ویندوز و مک باشد، آن را روی یکی از مرورگرها اجرا کرد. پس برای دسترسی به آن فقط داشتن اتصال اینترنتی و یک گجت که مرورگر اینترنت داشته باشد، کافی است. البته به یک وبکم هم نیاز است؛ چرا که بازی حرکات دست کاربر را ردیابی می کند.

بیشتر بخوانید
خلق هنر دیجیتال؛ طراحی عکس با هوش مصنوعی در عصر جدید

این فناوری در حال حاضر برای زبان انگلیسی طراحی شده و می تواند با ردگیری دست فرد، الفبای زبان اشاره آمریکایی را به او آموزش دهد. البته این برنامه، صرفا یک برنامه آموزشی نیست. بلکه برای ایجاد انگیزه یادگیری در کودکان، آنها را به یک بازی رقابتی می کشاند. این بازی سه سطح داشته و بر اساس میزان دقت بازیکن که حروف را با دست نشان می دهد، سطوح امتیازی جدید برای او تعریف می شود. اما چطور هوش مصنوعی و یادگیری در این برنامه پیونده خورده اند؟!

نحوه یادگیری زبان اشاره و تفاوت آن با روش های مرسوم

اندرز جسن، هم بنیانگذار Hello Monday اظهار داشته که این بازی یک نسخه هیجان انگیز و جدید از بازی های سنتی یادگیری زبان اشاره است. او همچنین بیان داشته که این بازی از فناوری های کاملا جدید و یادگیری ماشینی برای تشخیص حالت دست کاربر استفاده می کند. به همین دلیل برای اجرای بازی نیاز به وبکم است تا هر علامت و کلمه ای که به درستی هجی می شود، قابل تشخیص باشد.
بعد از اولین ورود کاربر به بازی، الگوریتم های به کار رفته در این برنامه یک مدل سه بعدی از دست فرد ایجاد می کنند. این مدل بر اساس نقاطی است که در امتداد مفاصل و انگشتان قرار دارند. بعد از هر بار تلاش فرد برای اجرای کلمه، پیوند بین هوش مصنوعی و یادگیری اتفاق افتاده و بازی با توجه به میزان نزدیک بودن جواب، به آن امتیاز می دهد.

مقاله مرتبط: 7 وب سایت کاربردی برای ارزیابی کاربرد هوش مصنوعی

هر چند که این بازی در اصل برای آموزش زبان اشاره توسط والدین برنامه ریزی شده است؛ اما رابط کاربری آن به گونه ای است که حتی کودکان هم می توانند به طور مستقل برای آموزش خود از برنامه استفاده کنند.

بیشتر بخوانید
کشف بهترین اپ‌ برای ساخت ریلز حرفه‌ای؛ راهنمای نهایی برای خلق ویدئوهای جذاب در 2024

شروع یادگیری زبان اشاره با fingerspelling

این بازی را می توانید با رفتن به آدرس اینترنتی https://fingerspelling.xyz امتحان کنید. برای این که میزان دقت الگوریتم ها و روند یادگیری ماشینی در بازی به درستی پیش برود، برای شروع فرد باید مشخص کند که راست دست یا چپ دست است. بعد از انتخاب این گزینه در صفحه بعدی 4 سطح برای قرار گرفتن دست تنظیم شده تا فرد بر اساس قد و شرایط خود بتواند راحت ترین وضعیت را برای آموزش انتخاب کند. بعد از انتخاب سطح، برای شروع بازی لازم است که وبکم را روشن کنید.
با شروع بازی در هر مرحله 10 کلمه به کودک آموزش داده می شود که لازم است به طور کامل روی آنها مسلط شود. fingerspelling برای این که از تسلط کاربر مطمئن شود، زمانی را برای تمرین هر بخش در نظر گرفته و در نهایت بر اساس میزان درست بودن هجاها، نمره ای را به فرد می دهد.
برای این که بیشترین امتیاز از هر مرحله گرفته شود، باید تا حد ممکن دست کودک شبیه به مدل سه بعدی باشد که روی نمایشگر دیده می شود. برای این که مدل دست کاملا درست باشد باید حواستان به قرار گیری دست در مقابل وبکم بوده و شاید لازم باشد چند بار آن را جابجا کنید.

بعد از نشان دادن و به اصطلاح هجی کردن هر حرف، با توجه به رابطه هوش مصنوعی و یادگیری زبان اشاره، نمره ای بین 0 تا 100 به فرد تعلق می گیرد. لازم است که در هر مرحله، هر 10 کلمه به درستی هجی شوند و امتیاز خوبی از آن بگیرید تا امکان ورود به مرحله بعدی برای شما وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید
5 افسانه درباره هوش مصنوعی که واقعیت ندارد!

آیا واقعا می توان با استفاده از بازی های AI یادگیری را تغییر داد؟!

Fingerspelling یکی از اولین نمونه هایی است که برای یادگیری زبان اشاره تدوین شده و سازمان های مختلف امیدوار هستند که این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند خانواده ها و والدین را ترغیب کند تا برای یادگیری زبان کودکان خود قدمی بردارند. با استفاده از چنین برنامه هایی، کودکان ناشنوا پیش از این که دروس ASL (مربوط به هجی کلمات کودکان ناشنوا) را فرا بگیرند، امکان برقراری ارتباط با سایر اعضای خانواده و افراد دیگر را دارند. در واقع یادگیری سریع تر آهنگ زبانی، تاثیر فوق العاده ای در رشد شناختی کودک دارد و بهتر است که پیش از سن مدرسه فکری برای آن کرد.
با توجه به آماری که از افراد ناشنوا در آمریکا منتشر شده، نزدیک به 90 درصد کودکان ناشنوا و کم شنوا دارای والدین کاملا سالم هستند که معمولا این خانواده ها هیچ آشنایی اولیه با زبان اشاره ندارند. به همین دلیل نمی توانند توجه لازم را به کودکان خود داشته باشند و کودک از یادگیری مهارت های شناختی دیگر نیز عقب می ماند.
در حالی که با استفاده از بازی های هوش مصنوعی و یادگیری می توان از همان مراحل ابتدایی رشد کودک، مهارت های لازم را در اختیار او قرار داد تا در آینده با مشکلات شناختی دیگری مواجه نشود.

منیع:
https://mashable.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت