دارک وب Dark Web

دنیای وب، دنیای بزرگی است که می توانید انواع اطلاعات را در آن پیدا کنید. برخی به دنبال اطلاع از آخرین امتیازات تیم ورزشی محبوب خود هستند، برخی گزارش های هواشناسی را دنبال می کنند؛ برخی دیگر به دنبال موقعیت جغرافیایی رستوران ها و جاذبه های گردشگری می گردند و بسیاری از مردم هم با استفاده از شبکه های اجتماعی با دوستان و خانواده خود تعامل دارند. اما آیا دنیای وب به همین جا ختم می شود؟! نه، جایی وجود دارد به نام دارک وب Dark Web!

وب تاریک یا دارک وب نامی است که احتمالا به گوشتان خورده و کنجکاو بودید ببینید در این فضای تاریک چه خبر است و چرا تمام افراد نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند. اگر می خواهید با دارک وب آشنا شوید، تا پایان این بخش همراه ما باشید.

دارک وب Dark Web کجاست؟!

وب تاریک همان طور که از نامش به نظر می رسد، جای شومی است. در این بخش از دنیای وب افراد به خرید و فروش مواد مخدر و اسلحه مشغول هستند و ممکن است انواع پورنوگرافی های غیرقانونی را نیز در آن پیدا کنید. پس محتوایی که در دارک وب وجود دارد به صورت معمول توسط موتورهای جستجوگر گوگل به افراد نشان داده نمی شود. اما چرا باید فضایی شوم و خطرناک در دنیای وب وجود داشته باشد؟!
ایده شکل گیری دارک وب را باید در اواخر دهه 1990 پیگیری کنیم. در اواخر این دهه بود که دو سازمان تحقیقاتی در وزارت دفاع ایالات متحده تلاش کردند تا شبکه ای ناشناس و رمزگذاری شده ایجاد کنند که از ارتباطات حساس جاسوسان آمریکایی محافظت کند. این شبکه مخفی برای گشت و گذارهای معمولی اینترنت شناخته شده یا قابل دسترسی نبود. هر چند که این سازمان ها نتوانستند این شبکه پنهان را آن طور که باید راه اندازی و مدیریت کنند.
بعد از آن برخی از محققین از این ایده به عنوان یک ارزش متفاوت صحبت کردند؛ دارک وب می تواند یک سازمان خصوصی تلقی شود که افراد فعال در آن به صورت ناشناس فعالیت کنند. این موضوع برای افرادی که فعالیت های اجتماعی داشتند و تهدیدهای جانی برای آنها وجود داشت، ایده خوبی بود.

بیشتر بخوانید
نقش هوش مصنوعی در گوگل و تغییرات آن

مقاله مرتبط: تفاوت اینترنت، اینترانت و اکسترانت

حقیقت در مورد وب تاریک این است که علاوه بر ایجاد حریم خصوصی شدید و محافظت از نظارت دولت های اقتدارگرا، این فضا یک بازار زیرزمینی رو به رشد را فراهم کرد که مجرمان از آن برای هر نوع تجارت غیرقانونی استفاده می کنند. این موضوع با وجود رمزارزهایی که قابلیت شناسایی هویت افراد را از میان برداشته، بیش از پیش رو به جلو پیش می رود.

آیا دارک وب Dark Web غیر قانونی است؟!

دارک وب فضایی بود که برای فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فعالان حقوق بشر راه اندازی شد. پس خود دارک وب نمی تواند غیر قانونی باشد و کسی شما را به دلیل گشت و گذار میان وب سایت های دارک وب دستگیر نمی کند. اما بیشتر وب سایت ها و فعالیت هایی که در آن رخ می دهد، به دلیل عدم شناسایی مدیران و وب مستران غیر قانونی هستند. در واقع خرید و فروش هر نوع محصول فیزیکی و خدمات غیر قانونی، این فضا را به فضایی شوم و مسموم تبدیل کرده است.

البته نباید از وبلاگ ها و وب سایت هایی که از دارک وب به عنوان مأمنی برای اعتراض به ظلم حکومت ها و دولت ها استفاده می کنند، گذر کرد. همچنان می توان از این بستر برای فعالیت های قانونی و مفید نیز استفاده کرد.

چطور می توان به دارک وب دسترسی داشت؟!

از آنجایی که دارک وب Dark Web یا وب تاریک، پنهان است، دسترسی به آن هم ساده نخواهد بود. در واقع اگر دنیای وب را مانند یک کوه یخ در نظر بگیریم، بخش بالایی کوه که بیرون از آب ها قرار گرفته شبکه جهانی وب است که هر فردی با اتصال به شبکه می تواند به اطلاعات آن دسترسی داشته باشد. بخش زیرین کوه یخ که در زیر آب قرار گرفته و قابل دیدن نیست به دو قسمت تقسیم می شود: بخش بالاتر Deep Web یا وب پنهان است و عمیق ترین بخش کوه یخ که در اعماق قرار گرفته دارک وب است.
افراد برای این که بتوانند به این بخش دسترسی پیدا کنند از مرورگر Tor یا The Onion Router استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد به صورت کاربر ناشناس به جستجو بپردازند. علاوه بر این باید گفت که پیدا کردن لیست وب سایت ها در دارک وب هم ساده نیست. برخی از این وب سایت ها در thehiddenwiki.org لیست شده اند که باید مراقب غیر قانونی بودن آنها باشید.

بیشتر بخوانید
7 وب سایت کاربردی برای ارزیابی کاربرد هوش مصنوعی

استفاده از مرورگر Tor برای دسترسی به دارک وب غیر قانونی نیست؛ اما برای این کار باید محتاط بود. چرا که بازدید از وب سایت های خاص یا خرید از آنها می تواند کاملا غیر قانونی بوده و برای شما دردسرساز شود.
از طرف دیگر بیشتر افرادی که از دارک وب استفاده می کنند، فقط به مرورگر Tor اکتفا نمی کنند؛ بلکه با استفاده از VPN، اطلاعات خود را محرمانه تر نگه می دارند تا احتمال کشف هویت آنها سخت تر باشد.

چقدر از دنیای دارک وب را فعالیت های غیر قانونی پر کرده است؟

در سال 2015 دانیل مور و توماس رید، محققان کالج کینگ در لندن، طی یک دوره 5 هفته ای 2723 سایت را در دارک وب Dark Web مطالعه کردند. محققان گفتند 57 درصد از این سایت ها از مطالب غیرقانونی برخوردار بوده اند. البته باید در نظر داشت که نزدیک به 6 سال از این سال می گذرد و فعالیت های غیر قانونی در این سال ها رو به رشد بوده اند.
از طرف دیگر نباید به همیشه ناشناس ماندن در این فضا دل خوش کنید. یکی از معروف ترین سایت های غیرقانونی Silk Road بود که در سال 2011 تاسیس شد و هر نوع محصول غیرقانونی را می فروخت. مدیر این سایت را با نام مستعار Dread Pirate Roberts، قهرمان دارک وب می نامیدند. اما در سال 2013 و تنها 2 سال بعد از فعالیت، FBI او را بازداشت کرد و در حال حاضر تا آخر عمرش را باید در زندان بگذراند. به جز این وب سایت، وب سایت های دیگری هم که در سال 2017 برای خرید و فروش اقلام غیر قانونی راه اندازی شده بودند، شناسایی و حذف شدند.
در واقع دارک وب به هدف فعالیت های غیر قانونی راه اندازی نشده بود. ارسال مطالب بدون شناسایی هویت اجازه می داد تا فسادهای سازمانی در حکومت های ظالم شناخته شود. با این حال در حال حاضر بیشتر افراد در حال تجارت های غیرقانونی و خطرناک در این بستر هستند و متاسفانه آن طور که باید از پتانسیل این فضا بهره نبرده اند.

بیشتر بخوانید
دستیار صوتی گوگل Google Assistant چه کاربردهایی دارد؟

منبع:
https://www.imf.org

https://us.norton.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت