برنامه محتوایی

اگر اولین روزی نباشد که در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت دارید، می دانید که طراحی یک برنامه محتوایی برای به ثمر رسیدن تلاش ها امری ضروری است.

شاید در یک کسب و کار تمام افراد در تدوین برنامه های استراتژیک سطح بالای شرکت خود نقش نداشته باشند، اما همگی روی تحقق وعده های یک برند تاثیر مستقیم خواهند داشت. برای این کار باید یک برنامه مشخص داشته باشید که منجر به موفقیت تیم شما در یک بازه طولانی مدت شود. اگر به دنبال موفقیت کسب و کارتان هستید، این بخش می تواند برای شما مفید باشد.

برنامه محتوایی چیست؟!

یک برنامه یا طرح محتوا، سیاست، روند، منابع تیمی و تصمیمات مربوط به وظایف اجرایی استراتژی های بازاریابی محتوایی را مستند می کند.
همان قدر که طراحی استراتژی های بازاریابی می تواند ترسناک باشد، طراحی برنامه برای محتوا هم سختی های خودش را دارد. برای این کار باید بسیاری از جوانب مختلف را در نظر گرفت و هر جنبه را کاملا همسو با اهداف استراتژیک خود طراحی کرد.
از طرف دیگر یک طرح محتوایی باید انعطاف پذیر هم باشد؛ چرا که شاید نیاز باشد این برنامه با توجه به تغییر اولویت های کاری، روند ظهور فناوری، ترجیحات مخاطبان و سایر تغییرات با گذشت زمان، سازگار شود.
اگر برنامه محتوایی را به سه بخش کانونی تقسیم کنید، وظایف متمرکزتر و واضح تری خواهید داشت و روند کار قابل کنترل می شود. این سه بخش شامل موارد زیر است:
• رهنمودها و مدیریت

بیشتر بخوانید
تکنیک طوفان فکری برای تولید محتوا

• فرایندها و ابزارها
• منابع تیمی

دستورالعمل های مدیریتی خود را تنظیم کنید

مدیریت و اداره کردن در قلب هر برنامه محتوایی نهفته است. تصمیماتی که می گیرید و رهنمودهایی که تعیین می کنید، تجربه محتوای برند شما را متمایز می کند.

تدوین یک مجموعه استاندارد از ارتباطات می تواند تصمیمات تاکتیکی و تردیدها را آسان تر کند. برای این کار می توانید روی استانداردهای کیفیت نگارش، روش های جایگزین و اصول راهنمای تولید محتوا تمرکز کنید. برخی از آنها را در ادامه معرفی می کنیم.

لحن، صدا و سبک محتوای خود را تعریف کنید

ویژگی ها و خصوصیاتی که باعث می شود محتوای برند شما قابل شناسایی و متمایز از دیگران باشد را مشخص کنید. لحن، صدا و استانداردهای سبک نگارش را که همه محتواهای شما باید به آن پایبند باشند، به روشنی مشخص کنید.

استانداردهایی را برای کیفیت و ارزش مقاله تعیین کنید

تیم محتوای تحریریه شما باید حافظ استانداردهای کیفیت محتوا باشد تا محتوای شما را شایسته مخاطب‌تان کند. کیفیت پایین محتوا می تواند مانع نتایج درخشان باشد و روی ارزش و شهرت برند شما تأثیر منفی بگذارد.

مقاله مرتبط: 5 قدم برای نوشتن پست وبلاگی مخاطب پسند و تاثیرگذار

بهتر است برای کنترل محتواهای دیجیتالی برند خود، یک تیم تحریریه در نظر داشته باشید تا چیزی از قلم نیفتد.

فرآیندهای خود را توسعه دهید و ابزارهای محتوا را انتخاب کنید

برنامه محتوایی تحریریه شما شامل موارد زیر خواهد بود:
• تعریف وظایف اجرایی و تعیین جزئیات یک محتوا و نقش آن در گردش کاری شما.

• تعیین چگونگی همکاری و ارتباط موثر اعضای تیم.
• شناسایی ابزارها و فناوری هایی که برای انجام کار استفاده می شود.

بیشتر بخوانید
چطور قیف بازاریابی دیجیتالی طراحی کنیم؟!

جریان کاری خود را مشخص کنید

به دلایل مشخصی داشتن یک جریان کاری خوب، چاشنی موفقیت در بازاریابی محتوایی است. اگر مراحل کار، ورود به سیستم و ذینفعانی را که در تبدیل ایده ها به دارایی دخیل هستند مشخص نکنید، می تواند منجر به شکست شما شود. در این شرایط وظایف انجام نمی شوند، تاییدیه های لازم نادیده گرفته می شوند، مهلت مقرر از دست می رود و حتی خطاهای جزئی می توانند به راحتی تبدیل به کابوس کسب و کار شما شوند.

همکاری و ارتباطات را ارتقا ببخشید

هنگامی که گردش یا جریان کاری را تعریف کردید، به اعضای تیم خود کمک کنید تا نقش‌شان را در فرآیند تولید محتوا درک کنند. همچنین باید از چگونگی تاثیر و همپوشانی این مسئولیت ها بر سایر افراد درگیر در برنامه محتوایی، آگاه باشند. این کار به استفاده از ابزارها و تکنیک هایی که برای تقویت ارتباطات و همکاری ها در نظر دارید، کمک می کند.

تقویم تحریریه دقیق ابزاری عالی برای مدیریت همکاری است. این ابزار به هر یک از اعضای تیم کمک می کند تا ببیند که هر پروژه در کجای فرآیند تولید قرار دارد؛ چه وظایفی باید انجام شود و برای انتقال آن به مرحله نهایی چه افرادی باید فعالیت داشته باشند.

پروژه ها را در اولویت قرار دهید

در یک برنامه یا طرح محتوایی ممکن است متوجه شوید کارها زودتر از انتظار شما انجام شده است. برای جلوگیری از هجوم ایده های بی فایده که خلاقیت شما را فلج می کند، به یک سیستم ارزیابی ایده ها نیاز دارید تا به شما کمک کند ایده های همسو با اهداف‌تان را در اولویت قرار دهید.

بیشتر بخوانید
5 ترفند برای بازاریابی محتوا در سال 2021  

پروژه هایی که مانع بهره وری می شوند، منابع مالیاتی زیادی می خواهند یا بسیار فراتر از اهداف شما هستند را کنار بگذارید.

کیفیت داخلی را تضمین کنید

هرچند تیم شما می تواند در نحوه مدیریت فرایندهای تحریریه، رویه ها و یا حتی همکاری ها انعطاف پذیر باشد، اما در مورد یک موضوع کاملا سخت گیر باشید و آن هم چیزی نیست جز حفظ بالاترین استانداردهای کیفیت در محتوا.

حتی یک خطای کوچک در محتوای شما می تواند اعتبار برند شما را در عرض یک دقیقه در شبکه های اجتماعی از بین ببرد. فرآیند تضمین کیفیت را برای جلوگیری از اشتباهات نوشتاری، نگارشی و صحت محتوا در نظر داشته باشید.

از تکنولوژی استفاده کنید

با وجود ابزارهای مختلفی که دنیای تکنولوژی ارزانی داشته، طراحی یک برنامه محتوایی آنقدرها هم دشوار نیست. تقویم های محتوایی، نقشه های دنبال کننده جریان کاری، لیست های بررسی فرآیندها و موارد دیگر در دنیای تکنولوژی به شما کمک خواهند کرد. کافی است مطمئن شوید که زیرساخت های فناوری لازم را دارید.

بسته به اهداف ، منابع تیمی و بودجه، سیستم های فناوری می توانند از شیت های ساده و نرم افزارهای دسکتاپی گرفته تا سیستم های مدیریت محتوای کامل (CMS)، راه حل های اتوماسیون بازاریابی چند منظوره و موارد دیگری باشند. بهتر است که در مراحل اولیه برنامه ریزی، نیازهای تکنولوژی خود را ارزیابی کنید تا چشم انداز استراتژیک بهتری برای فعالیت داشته باشید.

ارزیابی منابع تیمی

بدون منابع انسانی مناسب، حتی قوی ترین برنامه محتوایی به احتمال زیاد نتایج مورد انتظار شما را به همراه نخواهد داشت. فرایند برنامه ریزی محتوا باید با توجه به اعضای تیم، مهارت و نقش آنها انجام شود.
به دلیل ماهیت کاری که انجام می دهید، تیم های محتوا به طور معمول در محیطی بهترین عملکرد را دارند که باعث ایجاد خلاقیت‌شان می شود. بنابراین عوامل حواس پرتی محیطی را به حداقل برسانید و بازخوردهای سازنده را تبدیل به فرهنگ تیمی برند خود کنید تا کوچک ترین جزئیات محتوا هم همسو با اهداف شما باشد.

بیشتر بخوانید
گوگل ترندز و آنالیتیکس ابزارهایی برای بازاریابی دیجیتال

منبع:
contentmarketinginstitute

خدمات تولید محتوا

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه تولید محتوا، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

تولید محتوا