از آنجا که مقالات گذشته پیش درآمدی برای طراحی وب سایت هستند بنابراین توصیه می شود ابتدا مقالات پیشین را خوانده و سپس به مطالعه دقیق این مطلب بپردازید.

فرمها
کاربران از مشکلات متعددی که فرمها در وب سایت ها دارند، ناراضی هستند. این فرمها معمولا زیاد و بیش از حد نیاز در وب استفاده می شوند، بسیار طولانی‌اند، و پرسشها و گزینه های غیرضروری زیادی دارند. امروزه کاربران با فرمهای پرشماری روبرو هستند، بنابراین باید تا آنجایی که امکان دارد این فرمها ساده تر طراحی شوند. چهار رهنمود اساسی برای این هدف وجود دارند که عبارت‌اند از:
•    هر پرسش بی مورد را حذف کنید. برای نمونه نیازی به استفاده از عنوانهایی مانند آقا، خانم، و … در فیلدهای فرم نیست.
•    از عنوانهای غیرمعمول برای فیلدها استفاده نکنید تا بتوان از قابلیت تکمیل خودکار فیلدهای فرم بیشترین استفاده را کرد.
•    علامت چشمک زن صفحه کلید را به طور پیش فرض در اولین فیلد فرم قرار دهید. در این صورت، کاربر نیاز ندارد برای تکمیل فرم، بر روی اولین فیلد کلیک کند.
•    اطلاعات ورودی شماره تلفن، شماره کارتهای اعتباری، و مانند آنها باید قابل تغییر باشد.

تصویرها
کاربران وب سایت باید امکان بزرگ کردن عکسها را برای بزرگ‌نمایی دید داشته باشند. یک اشتباه بزرگ در استفاده از تصویرها، زمانی است که کاربر گزینه «بزرگ کردن عکس» را کلیک می کند و وب سایت همان عکس کوچک را نمایش می دهد. این گونه پیوندها و کلیدهای بی مصرف باعث ایجاد درهم‌ریختگی، هدر دادن وقت، و گیج شدن کاربر می شود و کاربر متوجه نمی شود که چه اتفاقی افتاده و اینکه آیا کار اشتباهی انجام داده است؟ اشتباه بزرگ دیگر زمانی است که به کاربر امکان بزرگ‌نمایی عکس داده می شود، اما این بزرگ‌نمایی بسیار کم است. در بهترین حالت، بزرگ‌نمایی عکس باید تمام بخش معمول صفحه را پر کند. گاهی این هم کافی نیست و باید اطلاعاتی درباره حدود بزرگ‌نمایی با جزئیات به کاربر ارائه شود تا مجبور به «اسکرول» کردن یک عکس بسیار بزرگ نباشد. البته صفحه های اصلی باید حاوی عکسهای کوچک باشند.
در تهیه تصویر کوچک به جای کوچک سازی تصویر اصلی، قسمتهای مهم تصویر اصلی را در تصویر کوچک شده نشان دهید. برای این کار از ترکیب ابزارهای قیچی کردن تصویر و تغییر اندازه به صورت هم‌زمان استفاده کنید. برش و تغییر اندازه به عنوان دو روش مرسوم ایجاد تصویرهای کوچک، تصویرهایی ایجاد می کنند که گویای تصویر اصلی نخواهند بود.
استفاده از تصویرهای کوچک در کاهش زمان بارگزاری صفحه موثر است. این تصویرها حجمی بیش از 10 کیلوبایت ندارند و روش موثری برای استفاده از آنها بدون کاهش زمان بارگزاری صفحه است. با این روش، کاربر در صورت تمایل خود می تواند تصویر بزرگ را مشاهده کند.

بیشتر بخوانید
وب سایت ایران، طراحی زیباتری می خواهد

فریم
جدا کردن صفحه با فریم برای کاربر بسیار گیج کننده است. فریمها دشواریهایی را نیز برای طراحی ایجاد می کنند. از جمله اینکه نمی توان صفحه را نشانه گذاری کرد یا دوباره به آن صفحه بازگشت؛ چاپ صفحه ها دشوار می شود؛ و همچنین کاربر نمی تواند رفتار وب سایت را پیش بینی کند. به بیان دیگر کاربر نمی داند با کلیک بر روی یک پیوند، اطلاعات مورد نیاز در کجا نمایش داده خواهد شد. علاوه بر این، فریمها مشکلاتی را در نمایه‌سازی و بازیابی اطلاعات برای موتورهای جست‌و‌جو پدید می آورند.

آدرسهای وب
با وجود اینکه آدرس دهی توسط کامپیوتر مانند «یوآرال»، نباید در معرض دید کاربر قرار گیرد، این آدرسها در صفحه نمایشگر نشان داده می شوند. بررسیها نشان می دهند که کاربر تمایل دارد آدرسهای «یوآرال» صفحه ها را برای خود تفسیر کند تا بتواند به ساختار وب سایت پی ببرد. کاربر این کار را به دلیل نبود راهبری مناسب در وب سایت انجام می دهد تا بتواند موقعیت خود را در وب سایت تعیین کند. بنابراین، «یوآرال»ها (آدرس صفحه های وب سایت) و نام فایلها باید ساختار خوانایی داشته باشند و مجموعه فضای اطلاعاتی را نشان دهند.

نام و اندازه فایلها
چند قانون ساده برای نام فایل صفحه ها، آدرسها، و پوشه های وب سایت کمک می کنند تا کاربران راحت‌تر از وب سایت استفاده کنند:
•    تنها از حروف کوچک(a-z) برای نام گذاری فایلها و بهرستها استفاده کنید.
•    به جای فضای خالی (فاصله) یا خط زیرین، از علامت خط‌فاصله (-) برای نشان‌گذاری اسامی فایلها استفاده کنید.
•    اسامی فایلها را ساده و کمتر از 50 کارکتر و در همان حال توصیف کننده موضوع فایل انتخاب کنید.
•    پسوند فایل صفحه ها را در وب سایت، یکسان برگزینید.

بیشتر بخوانید
15 اشتباه در طراحی وب سایت

توصیه شده است حجم فایل صفحه اصلی وب سایت نباید بیش از 30 کیلوبایت و حجم دیگر صفحه ها نیز نباید از 120 کیلوبایت تجاوز کند. حجم فایلهای خاص در وب سایت مانند گزارشها یا اطلاعات آماری که چاپ آنها برای کاربران می تواند مفید باشد، نباید از 300 کیلوبایت تجاوز کند. در غیر این صورت، باید پیش از دریافت، اندازه فایل به روشنی به کاربران اطلاع داده شود.

فایلهای «پی‌دی‌اف»
کاربران در وب از برخورد با فایلهای «پی‌دی‌اف» تنفر دارند، زیرا روند ادامه کار آنها را مختل می کند. فایلهای «پی‌دی‌اف» برای مدارک بزرگی که باید چاپ شوند، مناسب است. این فایلها را تنها برای این منظور استفاده کنید و هر گونه اطلاعات دیگری را که کاربر باید بخواند، در صفحه های وب قرار دهید.

مرورگر وب
از آنجایی که امروزه کاربران از مرورگرهای گوناگونی استفاده می کنند، وب سایت ها نیز باید با مرورگرهای گوناگون وب سازگار باشند.