جستجوی امن با گوگل

گوگل را باید پیشتاز موتورهای جستجوگر معرفی کرد که در دهه اخیر تمام رقبای خود را کنار زده و هر فردی در هر نقطه ای از دنیا برای جستجوی اطلاعات به سراغ آن می رود. اما یکی از دغدغه هایی که در سال های اخیر بحث های بسیاری را در این رابطه به راه انداخت، امکان جستجوی امن با گوگل بود.
بسیاری از افراد از این که گوگل اطلاعات مربوط به جستجوهایشان را به کمپانی های تبلیغاتی بفروشد یا از آنها سو استفاده کند، نگران بودند. در واقع حریم خصوصی را باید یکی از معضلات بزرگ زندگی در فضای سایبری دانست که هنوز راهکارهای قطعی برای آن در نظر گرفته نشده است.

با این حال گوگل در جولای امسال از ابزار جدیدی رونمایی کرده که ادعا می کند از سابقه جستجوی کاربران حفاظت بیشتری می کند. در ادامه می خواهیم این ابزار و سیاست های حریم خصوصی و جستجوی امن گوگل را بیشتر بشناسیم.

رویکرد جدید جستجوی امن با گوگل با حفاظت از سابقه جستجوها

اگر در زمان فعالیت و جستجو از طریق مرورگر خود، تنظیمات فعالیت وب و اکانت شما روشن باشد، سابقه جستجوهای شما در حساب‌تان ذخیره می شود. این سوابق به گوگل کمک می کند تا تجربه های شخصی سازی شده تری را به شما نشان دهد. با این حال در هر زمانی می توانید سوابق جستجوی خود را از بخش My Activity حساب گوگل خود تماشا کرده و اگر می خواهید آنها را حذف کنید.
اما زمانی که یک دستگاه مشترک در خانه یا محل کار داشته باشید، ماجرا کمی پیچیده تر می شود. زیرا می خواهید مطمئن شوید که دیگران در زمان استفاده از دستگاه، وارد فعالیت های شما نمی شوند و نمی توانند سوابق جستجوهای شما را ببینند.

بیشتر بخوانید
اعتبار دامنه Domain Authority یا DA چیست؟

در حال حاضر سیاست های این جستجوگر امکان جستجوی امن با گوگل را فراهم می کند. این رویکرد جدید گوگل به این شکل است که برای مشاهده My Activity می توانید یک تاییدیه جداگانه فعال کنید. با فعال کردن این تنظیمات هر فردی که بخواهد سوابق جستجوها را تماشا کند به اطلاعات اضافی مثل گذرواژه یا احراز هویت دو مرحله ای نیاز دارد.

شما تحت کنترل نیستید و می توانید کنترل را به دست بگیرید!

یکی از انتقادهایی که پیش تر به گوگل وارد می شد این بود که امکان مدیریت سوابق جستجو برای کاربر وجود نداشت. هر چند در حال حاضر هم اطلاعاتی که بیشتر به دنبال آنها هستید، در مرکز داده های گوگل ذخیره می شود تا بتواند مطالب پیشنهادی متناسب با علایق شما را نشان‌تان دهد.
با این حال در حال حاضر کنترل سوابق جستجوها به دست کاربر است. اگر اصلا نمی خواهید جستجوها ذخیره شوند هم می توانید تنظیمات آن را تغییر دهید.
گوگل امکان حذف خودکار جستجوها را فراهم کرده که می توانید یکی از گزینه های پس از 3، 18 یا 36 ماه بعد از جستجوها، سوابق آنها را به شکل اتوماتیک از اکانت خود حذف کنید. گزینه پیش فرض گوگل در بخش Web & App Activity برای اکانت های تازه تاسیس، روی 18 ماه تنظیم شده است. با این حال کنترل نحوه ذخیره این سوابق تحت کنترل شما خواهد بود.

علاوه بر این یک روش جدید برای جستجوی امن با گوگل ایجاد شده که به شما اجازه می دهد 15 دقیقه آخر سوابق جستجو را فقط با یک کلیک حذف کنید. این ویژگی گوگل در حال حاضر روی سیستم عامل iOS فعال شده؛ اما گوگل ادعا کرده که تا آخر سال به اندروید هم اضافه می شود.

بیشتر بخوانید
روش هایی برای تست سرعت سایت وردپرسی

بررسی روزانه امنیت و حریم خصوصی توسط گوگل

یکی از قابلیت های جدیدی که گوگل در سال اخیر روی آن کار کرده، امکان بررسی گذرواژه های ضعیف یا گذرواژه هایی است که در معرض خطر قرار گرفته اند.

به عنوان مثال اگر گذرواژه حساب گوگل شما با حساب های دیگر یکی باشد، گوگل به شما اخطار می دهد تا امنیت خود را ارتقا دهید. علاوه بر این در صورتی که ورود مشکوک به حساب شما از یک دستگاه جدید اتفاق بیفتد، گوگل برای ورود از دستگاه های سابق شما تاییدیه می گیرد که تمام این موارد برای جستجوی امن با گوگل برنامه ریزی شده اند.

طراحی حریم خصوصی منحصر به شما

یکی از مهمترین روش هایی که Google برای حفظ خصوصی بودن جستجوهای شما انجام می دهد رمزگذاری است. زمانی که از طریق این موتور جستجوگر شروع به سرچ کردن می کنید، همان رویکردهای حفاظتی که بانک ها و مراکز دولتی مهم در اختیار دارند را دریافت می کنید. بنابراین هکرها و دیگر اشخاص مخرب نمی توانند آن چیزی را که شما جستجو می کنید، مشاهده کنند.
گوگل بیش از یک دهه روی این فناوری کار کرده و در حال حاضر ادعا دارد که به هیچ وجه اطلاعات مربوط به جستجوهای افراد را به اشخاص ثالث نمی فروشد.

ایمنی پیش فرض گوگل

گوگل تنها به حفاظت از حساب های کاربری اکتفا نکرده است. برنامه های جدید امنیت اطلاعات این کمپانی به گونه ای است که کاربران را در زمان جستجو با مرورگر هم محافظت می کند. مرور ایمن گوگل برنامه جدید این کمپانی است که از ورود کاربران به سایت های مشکوک یا بارگیری فایل هایی که امکان خطر دارند، جلوگیری می کند.
گوگل به صورت روزانه بیش از 4 میلیارد دستگاه مختلف را محافظت می کند و در صدد ارتقای رویکرد جستجوی امن با گوگل است. علاوه بر این برنامه هایی برای مدیران سایت ها هم دارد. زمانی که کاربران و افراد مخرب، یک وب سایت را به خطر بیندازند، گوگل خیلی سریع مدیران را از این امر آگاه کرده و به آنها کمک می کند تا مشکل را شناسایی و برطرف کنند.
با وجود صدها میلیون وب سایتی که در فضای سایبری فعالیت دارند، تشخیص سایت های خطرناک از سایت های معمولی کار ساده ای نیست. با این حال کمپانی گوگل و تیم بزرگ امنیت آن به شکل شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا وب سایت های مخرب و خطرناک در بین نتایج جستجوی کاربران ظاهر نشود.
جالب است بدانید که سیستم های گوگل به شکل روزانه بیش از 40 میلیارد صفحه هرزنامه را شناسایی می کنند و مانع از نمایش آنها به کاربران می شوند.
تمام مواردی که در این بخش اشاره کردیم، بر اساس اطلاعاتی است که کمپانی گوگل در بخش بلاگ خود منتشر کرده؛ با این حال سیستم امنیت گوگل چیزی فراتر از این مقاله است. در واقع گوگل بخشی از کار روزانه خود را ارتقای امنیت جستجوها می داند و در صدد طراحی امن ترین روش جستجو است. در حال حاضر هم با توجه به اطلاعاتی که گفته شد، جستجوی امن با گوگل تا حد زیادی موفق بوده و روزانه در حال پیشرفت است.

بیشتر بخوانید
چرا طراحی سایت با وردپرس مقرون به صرفه است؟

منبع:
https://blog.google

مقاله مرتبط: 7 راهکار طلایی برای ارتقای رتبه بندی سایت در سال 2021

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت