وب سایت موسیقی ما

وب سایت موسیقی ما با دامنه https://www.musicema.com یکی از پایگاه های خبری و تحلیلی معتبر در زمینه موسیقی است که توانسته نسبت به سایر وب سایت های مشابه خود، عمکلرد بهتری داشته باشد.
این وب سایت که فعالیت خود را از سال 1387 آغاز کرده، بیش از یک دهه است که در زمینه موسیقی ایران و جهان فعالیت دارد و بخش های متنوع و جذابی را در پایگاه داده های خود ایجاد کرده است.

عناوین و جایزه هایی که در بخش پایین وب سایت از آرم آنها یاد شده، همگی گواهی بر این فعالیت مستمر و فوق العاده هستند. اما در این بخش ما می خواهیم روی وب سایت آنها تمرکز کنیم و ببینیم چه نقاط قوت و ضعفی پشت این موفقیت به چشم می خورد. اگر می خواهید در زمینه موسیقی یک وب سایت معتبر داشته باشید، این بخش را از دست ندهید.

آنالیز وب سایت موسیقی ما به کمک الکسا

ابتدا دامنه موسیقی ما را به کمک وب سایت الکسا بررسی می کنیم تا یک به یک دید کلی از این وب سایت برسیم.
از نظر جایگاه وب سایت ها در رتبه بندی الکسا و وب سایت های برتر در ایران، موسیقی ما نتوانسته امتیاز خوبی را دریافت کند. البته این موضوع با توجه به تخصصی بودن وب سایت که فقط روی یک زمینه مشخص کار می کند، طبیعی است. این وب سایت رتبه 125335 الکسا را دارد و از بین وب سایت های ایرانی در جایگاه 5788 قرار گرفته است.
83 درصد افرادی که به این وب سایت مراجعه می کنند با ip ایران وارد آن می شوند و مابقی، درصدهای ناچیز از کشورهای مختلف است. پس شاید وب سایت موسیقی ما با بین المللی کردن فعالیت خود بتواند رتبه بندی خود را به طرز چشم گیری ارتقا ببخشد.
به طور میانگین هر فردی که به این وب سایت مراجعه می کند 2.6 صفحه را بررسی می کند و نزدیک به 2:38 دقیقه در آن وقت می گذارند. این زمان کم می تواند به جایگذاری محتواها و رابط کاربری نسبتا سخت وب سایت هم مربوط باشد. همچنین آمار الکسا نشان می دهد 59.7 درصد بازدیدکنندگان سایت تنها روی یک صفحه باقی می مانند.

بیشتر بخوانید
طراحی وب سایت وزارت علوم غیر استاندارد و ابتدایی

مقاله مرتبط: بررسی و تحلیل وب سایت دیجی کالا

آمار الکسا می گوید 47 درصد بازدید کنندگانی که به وب سایت موسیقی ما می آیند از طریق جستجو وارد این سایت شده اند. در واقع نزدیک به 39 درصد کاربران قبل از ورود، در گوگل جستجو کرده اند و بخش کوچکی از کاربران هم قبل از ورود به موسیقی ما در beeptunes و اینستاگرام بوده اند.
در ادامه می خواهیم وضعیت سئو سازی سایت برای کلمات کلیدی و استفاده از تگ های مختلف آن را بررسی کنیم.

تکنیک های پیاده سازی سئو در موسیقی ما

وب سایت موسیقی ما برای 12 هزار کلمه کلیدی، صفحات خود را بهینه کرده است که از بین آنها نزدیک به 6 هزار کلمه کلیدی، کلمات معروفی هستند که برای جستجوی موسیقی استفاده می شود. مثلا کلماتی از جمله «دانلود آهنگ»، «دانلود موزیک»، «دانلود آهنگ جدید» و مواردی از این دست که رقابت بین آنها بالا است.
با این حال کلماتی که ترافیک بیشتری برای این وب سایت به همراه داشته کلماتی نظیر «موسیقی ما»، «musicema»، «موزیک ما»، «اخبار موسیقی» و «سایت موسیقی» بوده است. 11 درصد ترافیک ورودی به این سایت را کلمه «موسیقی ما» بر عهده دارد که می تواند درصد قابل قبولی باشد که نشان می دهد مخاطبان این حوزه به خوبی با نام این برند آشنا هستند.

وب سایت های مشابه موسیقی ما که رقابت جدی و سرسختی با این سایت دارند beeptunes.com، musiceiranian.ir و navatv.com هستند که تکنیک های سئوسازی در رقبای موسیقی ما، به روز تر و هوشمندانه تر به کار گرفته می شود.

بیشتر بخوانید
بررسی نقاط قوت و ضعف وب سایت فارسروید

نقاط ضعفی که باعث کاهش رتبه بندی موسیقی ما شده است

جالب است بدانید با این که این وب سایت بیش از یک دهه از فعالیتش می گذرد، علاقه ای به سئوسازی داخلی و خارجی ندارد. نکات کلیدی و بسیار مهمی که گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها از آن استفاده می کند، در وب سایت موسیقی ما رعایت نمی شود.
به عنوان مثال موسیقی ما را می توان از معدود وب سایت هایی دانست که از متا تگ های Description و Keywords استفاده نمی کند. در واقع با این کار موتورهای جستجوگر نمی توانند به سادگی محتوای صفحات مختلف موسیقی ما را رصد کنند. دلیل ترافیک پایین سایت هم همین است.
این وب سایت در زمینه لینک سازی های داخلی هم ضعیف عمل کرده است. لینک های داخلی به ندرت در آن استفاده می شود و لینک خارجی هم معمولا استفاده نمی شود.
با این حال بزرگ ترین نقطه ضعف موسیقی ما را می توان در طراحی سایت آن دانست. این وب سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنش گرا طراحی نشده است و نمی تواند متناسب با ابعاد صفحه نمایشگر، خود را تطبیق دهد. این موضوع که در سال های اخیر از نظر گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها کاملا ضروری است، توسط این سایت نادیده گرفته شده است.
در این وب سایت از تگ تاثیرگذار h1 استفاده نمی شود. در حالی که پایگاه داده های سایت بزرگ است و استفاده از تگ هایی مثل h1 و h2 می تواند به طرز فوق العاده ای رتبه بندی وب سایت را بهبود ببخشد.

بیشتر بخوانید
بررسی وب سایت ورزش 3

نقطه ضعف دیگر وب سایت را سرعت پایین بارگیری صفحات آن باید دانست. احتمالا به دلیل بهینه نبودن ابعاد و حجم تصاویر یا عدم فشرده سازی ها، سرعت بارگیری پایین آمده است. از طرف دیگر تصاویر نیز بهینه نشده اند و ویژگی alt ندارند.

نقاط قوت وب سایت موسیقی ما

از آنجایی که این وب سایت مدت زمان زیادی است که فعالیت می کند، توانسته مخاطبان خود را پیدا کرده و برندینگ خوبی انجام دهد. تیم تولید محتوای موسیقی ما یک تیم حرفه ای و قدرتمند هستند که به خوبی اخبار روز را پوشش می دهند و کمتر وب سایتی در زمینه اخبار دنیای موسیقی می تواند مانند این سایت فعالیت داشته باشد.
قرار دادن خبرخوان یا RSS از دیگر نقاط قوت موسیقی ما محسوب می شود که در وب سایت های دیگر به چشم نمی خورد. این ویژگی امکان دریافت اخبار بدون مراجعه کاربر به سایت را فراهم می کند. همچنین دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مختلف در پایین هر صفحه به چشم می خورد که می تواند در ایجاد شبکه بک لینک های وب سایت کاملا موثر عمل کند.
وب سایت موسیقی ما مخاطبان بسیاری در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام دارد و شاید به دلیل همین جامعه کوچک خود، اهمیتی برای سئوسازی قائل نیست. اما در دنیای امروز وب، بدون بهینه سازی محتوا دیر یا زود باید با شهرت خداحافظی کرد.

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت