تکنیک طوفان فکری

اگر در زمینه تولید محتوا فعالیت داشته یا یک وبلاگ نویس باشید، حتما با چالش پیدا کردن منحصر به فردترین ایده ها دست و پنجه نرم کرده اید. اولین قدم تولید محتوا ایده یابی است؛ با این حال بسیاری از افراد زمانی را صرف یافتن و پرداخت ایده های خود نمی کنند. یک راهکار برای این که همیشه ایده های خود را به روز و جدید نگه دارید، استفاده از تکنیک طوفان فکری است.
اگر برای وبلاگ نویسی یا هر نوع محتوای ویدیویی و صوتی بخواهید مطابق اولین ایده ای که به ذهنتان می رسد حرکت کنید، به احتمال خیلی زیاد خودتان را برای شکست آماده می کنید! اما با استفاده از طوفان فکری، موضوعاتی به ذهن شما خطور می کند که می تواند بسیاری از مخاطبان را درگیر کند.

برای دنبال کردن این تکنیک، راهکارهای بسیاری وجود دارد. در این بخش ما چند روش برای استفاده از این تکنیک و ایده یابی تولید محتوا را برای شما گردآوری کردیم. اگر می خواهید همیشه محتوای جدیدی در چنته داشته باشید، ادامه این بخش را از دست ندهید.

1. تکنیک طوفان فکری حل مسئله

یکی از بهترین روش ها برای این که محتوا را پربازدید کنید، پرداختن به موضوعات یا بهتر بگوییم، پرداختن به مشکلات مخاطبان و حل مسائل آنهاست.
اگر می خواهید پست وبلاگی، ویدیو یا پادکست جدیدی تولید کنید و به دنبال ایده های ناب هستید، با مسئله ای که مخاطبانتان با آن روبرو هستند، شروع کنید.
یکی از مشکلات مخاطب را بنویسید و هر چه به ذهنتان می رسد تا آن مشکل برطرف شود را روی کاغذ بیاورید. سپس ببینید که بین راه حل های مختلفی که ارائه داده اید، می توان ارتباطی برقرار کرد؟!

بیشتر بخوانید
10 راهکار برای تولید محتوای یونیک و خاص

هنگامی که راه حل یا ترکیبی از راه حل ها را پیدا کردید که فکر می کنید مناسب است، می توانید در آن عمیق تر شوید و پرداخت بیشتری روی آن داشته باشید.
این روند را برای انواع سوالات و مشکلات مخاطبان خود دنبال کنید تا زمانی که موضوع مناسب برای ایجاد محتوای جدید را پیدا کنید.

2. تکنیک طوفان فکری نگارش آزاد

یک راهکار عالی برای این که ذهن خود را خلاق نگه دارید، نوشتن آزاد یا Freewriting است. نوشتن آزاد این فرصت را به شما می دهد تا بدون هیچ گونه قضاوتی، جریان ذهنی خودتان را روی کاغذ یا روی صفحه لپ تاپ خود آزاد کنید.
اگر می خواهید محتوای جدیدی تولید کنید، به موضوع آن فکر نکرده و روی آن متمرکز نباشید، فقط شروع به نوشتن کنید. اصلا مهم نیست درباره چه چیزی می نویسید؛ از کجا شروع می کنید و به کجا می رسید.
فقط درباره هر چیزی که روی مخاطبان شما تاثیر می گذارد، بدون هیچ قید و شرطی شروع به نوشتن کنید.
علایم نگارشی، املا و هیچ چیز دیگری در این نوع نوشته ها مهم نیست. فقط قرار است ذهن شما حرکت کرده و ایده هایی که به ذهنتان می رسد را روی کاغذ بیاورید.

فقط برای این کار باید زمان مشخصی را تعیین کنید. مثلا 10 دقیقه به خودتان زمان دهید تا هر آنچه به ذهنتان می رسد را روی کاغذ بیاروید. تا زمانی که 10 دقیقه تمام نشده به نوشتن ادامه دهید و برای نوشتن فکر نکنید.
اگر این تمرین را به شکل یک عادت روزانه در خود ایجاد کنید، بهترین تکنیک طوفان فکری برای خلق محتواهای جذاب را خواهید داشت.

بیشتر بخوانید
5 قدم برای نوشتن پست وبلاگی مخاطب پسند و تاثیرگذار

3. خودتان را جای مخاطبان بگذارید

مخاطبان شما در واقع داوران نهایی کیفیت محتواهای تولیدی شما هستند. موثرترین تولیدکنندگان محتوا آنهایی هستند که می توانند بفهمند چه چیزی مخاطبان آنها را به وجد می آورد و سپس با تولید محتوا آنها را شگفت زده می کنند.

اگر به یک ایده برای تولید محتوا رسیده اید، یک قدم به عقب بردارید و از جایگاه داوران نهایی محتوا، یعنی مخاطبان خود به محتوا نگاهی بیندازید. آیا این محتوا چیزی است که به عنوان مخاطب دوست دارید آن را ببینید؟!
چه اطلاعاتی درون محتوا وجود دارد که برای شما جذاب است؟! دوست داشتید چه چیزهای دیگری را در محتوا ببینید؟!

4. استفاده از تکنیک دسته بندی یا خوشه بندی

دسته بندی یک تکنیک طوفان فکری است که به شما اجازه می دهد بخش های مختلف اطلاعاتی را پیدا کنید که می توانند در کنار هم قرار گرفته و یک محتوای منحصر به فرد را ایجاد کنند. برای استفاده از این تکنیک از یک کاغذ خالی و یک موضوع کلی شروع کنید.
روی کاغذ، کلمات و عبارات کوتاهی که به موضوع مربوط می شود را بنویسید. سعی کنید ارتباطات کلمات را گسترده و گسترده تر کنید.
سپس اصطلاحات مرتبط با یکدیگر را درون یک حلقه قرار دهید یا این که با یک خط آنها را به یکدیگر متصل کنید.
برای استفاده از تکنیک خوشه بندی می توان فهرست را هم تهیه کرد. برای موضوعی که انتخاب کرده اید یک فهرست بنویسید. این فهرست شامل اطلاعاتی است که می خواهید در محتوای خود به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید
تجارت در دنیای مجازی

سپس سعی کنید فهرست را به زیرآیتم هایی تقسیم کنید. مثلا اگر یکی از آیتم های فهرست شما طراحی سایت است، به عنوان زیرآیتم می توانید بازاریابی اینترنتی، تولید محتوا، سئو و وبلاگ نویسی را هم اضافه کنید.
هر چه لیست شما طولانی تر باشد، ایده های بیشتری برای تولید محتوای جذاب خواهید داشت. علاوه بر این دیگر نگران محتوای هفته های آینده نخواهید بود؛ چرا که یک نقشه راه کامل دارید.

با استفاده از تکنیک طوفان فکری، طوفان به پا کنید!

برای تولید محتوا می توانید تکنیک های مختلف طوفان فکری را استفاده کنید. استفاده از چند مورد از این تکنیک ها معمولا بهتر جواب می دهد. با این حال فرقی نمی کند کدام تکنیک را انتخاب کرده اید. نکات مهمی را در آخر برای شما قرار داده ایم تا بتوانید با استفاده از این تکنیک بهترین و جذاب ترین ایده های تولید محتوا را به دست بیاورید:
• هر هفته یا حداقل هر ماه، زمان مشخصی را برای استفاده از طوفان فکری اختصاص دهید. اگر تولید ایده را اولویت اول تولید محتوا قرار دهید، به محتواهای منحصر به فردی می رسید که مخاطب نمی تواند دست از دنبال کردن آن بردارد.
• محدودیت زمانی برای خودتان تعیین کنید. وقتی بازه زمانی مشخصی را برای استفاده از این تکنیک تعیین می کنید، طوفان فکری موثرتری را تجربه خواهید کرد. 15 تا 30 دقیقه می تواند زمان خوبی برای یک طوفان فکری پیوسته باشد.
• به هیچ عنوان برای استفاده از تکنیک طوفان فکری ایده ها یا خودتان را قضاوت نکنید. نقطه عطف طوفان فکری، خلاقیتی است که همیشه در ذهنتان زندانی بوده و حالا آزاد شده است. پس بگذارید ذهنتان باز بماند.
• هدف شما کمی و کیفی نیست. پس از نوشتن ایده ها نترسید، چرا که قرار است به مرور کامل و کامل تر شوند.

بیشتر بخوانید
6 ترفند سریع برای کشف بهترین ایده تولید محتوا

منبع:
https://www.vandelaydesign.com

مقاله مرتبط: 10 راهکار برای تولید محتوای یونیک و خاص

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت