اهداف سئو

اگر شما هم یک کسب و کار اینترنتی داشته یا مسئولیت یک وب سایت را به عهده گرفته باشید، نکات زیادی از بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر شنیده اید. اما فکر نمی کنم اهداف سئو را تعیین کرده باشید و مطمئن باشید که قرار است به چه نقطه ای برسید!
در واقع باید اعتراف کنیم که بیشتر مدیران وب سایت برای بهینه سازی همه کار می کنند، اما نتیجه چیزی نیست که انتظار دارند. چرا این اتفاق می افتد؟! چون مشخص نکرده ایم در چه نقطه ای قرار داریم و قرار است به چه نقطه ای برسیم.

زمانی که مقصد سفر مشخص نباشد، احتمال این که به جاده خاکی بزنید هم بیشتر می شود. پس برای بهینه سازی سایت، اولین قدم تعیین اهداف است. اما تعیین اهداف آداب خاص خودش را دارد که در این بخش می خواهیم با آن آشنا شویم.

اهداف سئو چیست؟

اهداف بهینه سازی سایت، مقاصدی مشخص و قابل اندازه گیری هستند که به صورت دوره ای باید آنها را تعیین کنید. هر هدفی که در لیست اهداف خود قرار می دهید باید به هدف نهایی سئو یعنی افزایش جستجوی ارگانیک و بالا بردن نرخ تبدیل کمک کند.

چرا باید برای سئو هدف گذاری کنیم؟!

اهدافی که برای سئو سایت خود تعیین می کنید اهمیت بسیار زیادی دارند. زیرا زمانی که یک هدف مشخص تعیین می کنید، تمرکز و وضوح استراتژی های سئو بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید
چطور رتبه بندی وب سایت را بهبود بدهیم؟

اگر هدفی برای سئو سایت خود نداشته باشید، مثل این است که در تاریکی مشغول عکاسی باشید و از کیفیت پایین عکس ها گلایه کنید! پس اگر قرار است چیزی را در وب سایت خود تکان دهید، اولین و مهم ترین قدم، تعیین اهداف سئو مشخص است.

چطور برای ارتقای سئو سایت، هدف گذاری کنیم؟!

وقتی می گوییم برای سئو هدف گذاری کنید، ممکن است این گزاره خیلی سریع به ذهنتان برسد: «من می خواهم ترافیک ورودی به سایتم بیشتر باشد.»

مشکلی که این گزاره و این دست هدف گذاری ها دارد این است که به چگونگی رسیدن و این که اصلا قرار است به کجا برسیم، توجهی نمی کند. چطور می خواهید به ترافیک بیشتر برسید و اصلا ترافیک بیشتر چه معنایی برای شما دارد؟!
به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای هدف گذاری عجله نکنید و راهنمای اهداف سئو را بخوانید تا بتوانید مانند حرفه ای ها برای وب سایت خود هدف سئو تعیین کنید.

3 قدم هدف گذاری برای سئو سایت

• هدف نهایی را تعیین کنید. هدف نهایی یعنی جایی که قرار است به آن برسید به علاوه بازه زمانی که برای رسیدن به آن تعیین کرده اید. آن را مانند یک مسابقه یا تورنومنت تصور کنید که باید برای پیروزی در آن تلاش کنید.
• هدف نهایی را به اهداف عملکردی تقسیم کنید. اهداف عملکردی، اهداف کوچک تر و قدم هایی هستند که باید برای رسیدن به هدف نهایی طی کنید. این اهداف هر کدام به نتیجه می رسند. مثل مسابقات انفرادی که پیش از یک تورنومنت بزرگ در آنها شرکت می کنید.
• اهداف عملکردی را به اهداف فرآیند تقسیم کنید. اهداف فرآیند، اهداف کوچک و کاملا تحت کنترل شما هستند.

بیشتر بخوانید
روش هایی برای تست سرعت سایت وردپرسی

اگر قرار است به بالاترین طبقه یک ساختمان بدون آسانسور برسید، باید پله ها را یک به یک بالا بروید (اهداف فرآیند)، طبقه به طبقه را فتح کنید (اهداف عملکردی) تا در نهایت به طبقه نهایی ساختمان برسید.
بیایید از نزدیک تر نگاهی به مراحل تعیین اهداف سئو بیندازیم.

1. تعیین هدف نهایی

هدف نهایی سئو باید با اهداف سازمان یا کسب و کار شما هماهنگ باشد. پس اول از خود بپرسید که:
چه نتایجی از سئو می تواند به نیل اهداف تجارت کمک کند؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال می توانید نگاهی به بیانیه ماموریت تجارت بیندازید، از سوالات متداولی که در جلسات پرسیده می شود کمک بگیرید و مواردی از این دست. اگر لازم است حتی با صاحب یا مدیر کسب و کار مشورت کنید.
حواستان باشد که در دام «ترافیک بیشتر برای سایت» گیر نیفتید. افزایش ترافیک سایت می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا به اهداف خود برسید، اما این هدف، یک هدف کلی و نامشخص است. هدف نهایی شما باید SMART باشد: مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، مرتبط و مبتنی بر زمان.

بنابراین یک هدف بهتر از «افزایش ترافیک ورودی» این است که مثلا «در 6 ماه، سایت را برای 3 کلمه کلیدی با ارزش بالا رتبه بندی کنیم.»
این هدف مشخص، مرتبط، قابل اندازه گیری و دارای بازه زمانی مشخص برای رسیدن است. از طرف دیگر می توانید با آنالیزهایی که انجام می دهید بررسی کنید که آیا دست یافتنی است یا نه.

2. تعیین اهداف عملکردی

اهداف عملکردی دروازه هایی هستند که برای پیروزی باید توپ‌تان را به سمت هر یک از آنها نشانه بروید. پس برای تعیین این اهداف سئو به سوالات زیر پاسخ دهید:
کدام پیروزی در کوتاه مدت می تواند ما را به هدف نهایی نزدیک تر کند؟!
شما می توانید یک تا چند هدف علمکردی داشته باشید. اما حواستان را جمع کنید که اهداف عملکردی شما هم باید ویژگی SMART را داشته باشند. در غیر این صورت هیچ راهی وجود ندارد تا بفهمید به موقع به این اهداف رسیده اید یا نه.

بیشتر بخوانید
نکاتي در خصوص انتخاب نام دامنه

هدفی که پیش تر مثال زدیم را در نظر بگیرید. اگر قرار باشد در عرض 6 ماه برای 3 کلمه کلیدی رتبه بندی خوبی به دست بیاورید، یکی از اهداف عملکردی خوب می تواند این باشد که «در عرض 6 ماه 40 بک لینک با کیفیت بالا در سایت داشته باشیم.» این هدف تمام ویژگی های SMART را دارد. از طرف دیگر با رسیدن به آن، رسیدن به هدف نهایی هم محتمل تر خواهد بود.

3. تعیین اهداف فرآیند

پیش تر هم گفتیم که اهداف فرآیند، اهداف سئو کاملا تحت کنترل شما هستند. برای تعیین آنها از خود بپرسید:
برای رسیدن به هدف عملکردی X، باید چکار کنم؟
اگر به مثال گذشته برگردیم باید ببینیم برای رسیدن به 40 بک لینک با کیفیت چه باید کرد. برای این کار می توانیم یک کمپین تبلیغات ایمیلی اجرا کنیم. اگر نرخ تبدیل این کمپین به طور متوسط 5 درصد باشد، برای رسیدن به 40 بک لینک، باید 800 ایمیل ارسال کنیم.
از آنجایی که هدف ما 6 ماهه بود می توانیم 800 را بر 6 تقسیم کرده و متوجه شویم که باید هر ماه حداقل 133 ایمیل ارسال کنیم.
با محسابات و آنالیزهایی که از کسب و کارمان داریم، خیلی راحت می توانیم اهداف فرآیندی را تعیین کنیم. این اهداف کوچک ترین قدم هایی هستند که در کنار هم شما را به آخرین طبقه ساختمان و هدف نهایی سئو می رسانند.
با روندی که در این جا توضیح دادیم، خیلی راحت می توانید اهداف سئو خودتان را تنظیم کنید.

منبع:
https://ahrefs.com

مقاله مرتبط: چگونه از سایت های بزرگ رقیب برای انتخاب کلمات کلیدی رقابتی استفاده کنیم؟

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید
گوگل ترندز و آنالیتیکس ابزارهایی برای بازاریابی دیجیتال
طراحی سایت