وب سایت تلوبیون

وب سایت تلوبیون به عنوان اولین سرویس پخش زنده برنامه های صدای و سیمای جمهوری اسلامی شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر این وب سایت علاوه بر پخش زنده، کامل ترین آرشیو برنامه های تلویزیونی 9 شبکه تلویزیون ایران را دارد.
تلوبیون با طراحی یک اپلیکیشن کاربردی توانسته به یکی از محبوب ترین اپ های فارسی زبان تبدیل شود. به گفته این سایت بیش از 9 میلیون نفر اپلیکیشن آنها را دانلود کرده اند و ترافیک روزانه وب سایت آنها بیش از 1.5 میلیون نفر است.

البته با بررسی رتبه این سایت، این اعداد و ارقام خیلی هم دور از ذهن نیستند. در این بخش می خواهیم سئو تلوبیون را از جنبه های مختلف بررسی کنیم.
اگر می خواهید یک وب سایت پخش زنده داشته باشید و در حوزه استریم فعالیت کنید، خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

بررسی و تحلیل وب سایت تلوبیون با ابزار آنالیز سئو الکسا

برای بررسی تلوبیون ابتدا به سراغ الکسا رفتیم که ببینیم آمارهای این سایت چه رتبه ای برای تلوبیون در نظر گرفته اند.
جایگاه جهانی این وب سایت سه رقمی و 192 است که یکی از بهترین رتبه بندی ها در سطح جهانی محسوب می شود. با این حال رتبه تلوبیون در 90 روز گذشته سیر نزولی داشته و این وب سایت از جایگاه 170 به این رتبه سقوط کرده است.
اما جایگاه تلوبیون در بین سایت های ایرانی واقعا فوق العاده است. این وب سایت در بین 10 سایت برتر ایرانی و در رتبه 5 قرار دارد.
از میان بازدیدکنندگانی که از تلوبیون استفاده می کنند، 85 درصد ایرانی هستند. 2.5 درصد ipها متعلق به ایالات متحده و 1.6 درصد هم مربوط به کره جنوبی است.
با بررسی میزان فعالیت بازدیدکنندگان در این سایت متوجه می شویم که هر کاربر بیش از 3 صفحه از سایت را به طور میانگین پیمایش کرده و نزدیک به 3:57 دقیقه در سایت باقی می ماند.
اما یکی از عجیب ترین آمارهای الکسا مربوط به نرخ پرش یا Bounce rate وب سایت تلوبیون است. این سایت با داشتن نرخ پرش 29.5 درصدی، رقابت را برای سایر وب سایت های مشابه با خودش بسیار سخت کرده است. این درصد نشان می دهد که فقط 29.5 درصد از بازدیدکنندگان سایت تنها روی یک صفحه باقی می مانند و از سایت خارج می شوند.

بیشتر بخوانید
7 راهکار طلایی برای ارتقای رتبه بندی سایت در سال 2021

البته نرخ پرش پایین این سایت به محتوای خاص آنها که تماما ویدیویی است هم مربوط می شود. همان طور که می دانید در سال های اخیر محتواهای ویدیویی در جذب کاربران عملکرد بهتری داشته اند.
بد نیست به بک لینک های دریافتی این سایت هم اشاره کنیم که به طور کلی نزدیک به 3000 بک لینک دریافت کرده است. تعداد بک لینک های تلوبیون به نسبت محتوای تولیدی در آن پایین است.

تحلیل سئو داخلی و سئو خارجی تلوبیون

وب سایت تلوبیون در زمینه تولید محتوای متنی فعالیتی ندارد و تنها توضیحی کوتاه در رابطه با سریال ها و برنامه های مختلف در آن دیده می شود. به همین دلیل تعداد پایین کلمات کلیدی در آن که 63 هزار کلمه است، چیز عجیبی نیست. اما باید گفت که بیش از 47 هزار کلمه کلیدی این سایت را Keyword Gaps تشکیل می دهد.
کلماتی نظیر «پخش زنده شبکه 3»، «تلوبیون»، «telewebion»، «شبکه سه زنده» و «تلوبیون شبکه ۳» به ترتیب بیشترین سهم را در ایجاد ترافیک ورودی به این سایت داشته اند.
ترافیک ورودی به این سایت نزدیک به 50 درصد است، در حالی که رقبای تلوبیون به طور میانگین 36 درصد ترافیک ورودی دارند. از طرف دیگر نرخ پرش تلوبیون در برابر رقبا که 41 درصد محاسبه شده، بسیار پایین است. تمام این عوامل در جایگاه فوق العاده این سایت نقش داشته اند.
اما جالب است بدانید که سایت tv3.ir سهم بیشتری از ترافیک ناشی از جستجو در موتورهای جستجوگر را از آن خود کرده است. تلوبیون در جایگاه دوم ترافیک ورودی از جستجوها بعد از ترافیک 73.3 درصدی سایت رسمی شبکه 3 قرار دارد.
بیشتر بازدیدکنندگان از طریق سرچ در گوگل به این سایت وارد می شوند. بازدیدکنندگان وب سایت تلوبیون قبل یا بعد از رصد این سایت به ورزش 3، آنتن، آپارات و سایت شبکه 3 مراجعه کرده اند.

بیشتر بخوانید
بررسی سئو وب سایت خبری yjc

رقبای این وب سایت را هم باید وب سایت های اشتراک ویدیو و خبرهای ورزشی دانست. طبق آمار الکسا irib.ir، سایت ورزش 3، فیلیمو و سایت tv3.ir رقبای تلوبیون هستند که مخاطب های یکسانی دارند. در این بین ورزش 3 را باید یکی از جدی ترین رقبای تلوبیون دانست که به واسطه تولید محتوای قوی، جایگاه فوق العاده ای را از وب فارسی از آن خود کرده است.

تجزیه و تحلیل تگ های به کار رفته در سایت تلوبیون

در تجزیه و تحلیل تگ های مهم سئو که در صفحه نخست این سایت به کار رفته اند، متوجه شدیم که تلوبیون از دو تگ مهم تایتل و دیسکریپشن به خوبی استفاده کرده است.
تگ تایتل این سایت با تعداد کاراکتر بهینه «تلوبیون | مرجع پخش زنده و دانلود فیلم ، سریال و سایر برنامه های تلویزیون» است که خدمت اصلی سایت را نشان می دهد. در تگ دیسکریپشن هم این سایت از عبارات پرطرفدار مثل آرشیو فیلم، سریال، فوتبال، خندوانه، دورهمی، نود و… استفاده کرده که می تواند در جذب ترافیک بیشتر به آن تاثیرگذار باشد.
یکی دیگر از تگ های مهم که اغلب وب سایت های فارسی آن را نادیده می گیرند، تگ کنونیکال (Canonical) است که URL هر صفحه را منحصر کرده و از خطای محتوای تکراری جلوگیری می کند. وب سایت تلوبیون از این تگ هم به خوبی استفاده کرده است.
تگ Keywords یکی دیگر از تگ های مهمی است که تلوبیون آن را از قلم نینداخته و از عبارات کلیدی مهمی همچون «پخش زنده شبکه ۳، پخش زنده شبکه ورزش، پخش زنده شبکه، دانلود سریال، دانلود فیلم، خندوانه، دورهمی، نود، اخبار بیست و سی، اخبار ایران و جهان» برای آنها استفاده کرده است.
تلوبیون برخلاف بسیاری از سایت های ایرانی تگ های مهم h1 و h2 را در صفحه نخست خود به کار برده و عبارات مناسبی را برای قرار دادن در این تگ ها انتخاب کرده است.
نقطه قوت دیگر این سایت که رتبه بندی آن را ارتقا بخشیده، استفاده از تگ alt یا متن جایگزین تصویر است که از بین 169 تصویر در صفحه نخست، بیش از 90 درصد آنها تگ alt دارند.
تمام این عوامل در کنار قالب ساده و کاربرپسند وب سایت تلوبیون باعث شده که این سایت در جایگاه پنجم وب فارسی قرار گرفته و مخاطبان بسیاری داشته باشد.

بیشتر بخوانید
یک ابزار جدید و نکاتی برای جستجوی امن با گوگل

منبع:
https://www.alexa.com

مقاله مرتبط: فیچر اسنیپت (Featured Snippet) چیست و چه نقشی در سئو دارد؟

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت