فیچر اسنیپت (Featured Snippet)

زمانی که صحبت از سئو و رتبه بندی می شود، تمام وب سایت ها دوست دارند که به رتبه اول SERP برسند؛ اما با وجود قابلیت فیچر اسنیپت (Featured Snippet) باید بگوییم که رتبه یک بعد از این باکس که رتبه صفر را دارد، قرار می گیرد!
فیچر اسنیپت یکی از قابلیت های گوگل است که به کاربر اجازه می دهد جواب سوال خود را حتی بدون این که وارد سایتی شود، فقط از بخش نتایج جستجو به دست بیاورد.

در میان وب فارسی هنوز امکان استفاده از این قابلیت وجود ندارد؛ با این حال در زمان جستجو به زبان فارسی، اگر اطلاعاتی به زبان انگلیسی در پایگاه داده گوگل وجود داشته باشد، نتایج را به شکل فیچر اسنیپت به شما نشان می دهد.
در ادامه بیشتر با این ویژگی آشنا می شویم و تاثیر آن در سئوی وب سایت را بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

فیچر اسنیپت (Featured Snippet) چیست؟!

قطعا شما هم در زمان جستجو در گوگل بارها با این قابلیت روبرو شده اید، اما اسمش را نمی دانستید یا این که فکر نمی کردید در سئو سایت اهمیتی داشته باشد.
برای این که منظور از باکس اسنیپت را متوجه شوید، همین حالا این عبارت را در گوگل جستجو کنید: «کارگردان فیلم میان ستاره ای».
زمانی که روی جستجو کلیک می کنید، بدون این که وارد سایتی شوید، باکسی در بخش بالای SERP ظاهر می شود که نام «کریستوفر نولان» را به شکل بزرگ به شما نشان می دهد.
این همان قطعه اسنیپت گوگل است که جواب سوالتان را بدون این که وارد بخشی از وب سایت ها شوید، در اختیار شما می گذارد.

بیشتر بخوانید
گوگل یا بینگ، کدام موتور جست‌وجو بهتر است؟

در رابطه با جستجوهایی که به فارسی انجام می شود، معمولا نتایج از ویکی پدیا به شکل فیچر اسنیپت به شما نشان داده می شود. مثلا اگر عبارت «سن جواد عزتی» را جستجو کنید، می بینید یک باکس مشابه جستجوی قبلی به شما نشان داده می شود که سن این بازیگر در آن مشخص است.
البته فیچر اسنیپت ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با آنها آشنا می شویم. اما چرا این باکس باید در سئو سایت ها اهمیت داشته باشد؟!

چرا فیچر اسنیپت (Featured Snippet) در سئو اهمیت دارد؟!

بالاتر اشاره کردیم که قبل از جایگاه نخست گوگل، جایگاه زیرو (zero) یا صفر قرار دارد که مختص باکس های اسنیپت است. زمانی که محتوای وب سایت شما در این بخش قرار بگیرد، بالطبع فرصت های بیشتری برای دریافت ترافیک دارید.
طبق تجزیه و تحلیل متخصصان سئو، 8 درصد کل کلیک های گوگل، مربوط به فیچر اسنیپت است که اصلا درصد کمی نیست. از طرف دیگر حواستان باشد که جواب تمام سوالات مخاطبان یک کلمه ای نیست که نیازی نباشد وارد سایت ها نشوند.
مثلا اگر عبارت «best camera lens for portraits» را جستجو کنید، یک لیست نیمه کاره به صورت اسنیپت به شما نشان داده می شود که برای دیدن تمام بهترین لنزهای پرتره، باید وارد سایت شوید.

با وجود باکس بزرگی که این نتیجه در SERP دارد، کمتر کسی به سراغ وب سایت های دیگر می رود. در نتیجه ترافیک ورودی بسیاری از طریق فیچر اسنیپت به دست خواهید آورد.
در ضمن زمانی که محتوای شما در این بخش قرار بگیرد، میزان جستجوهای بدون کلیک سایت هم بیشتر می شود و این موضوع روی سئو و رتبه بندی سایت تاثیر مثبت دارد.

بیشتر بخوانید
استانداردهای دسترس پذیری برای وب سایت های دولتی

انواع فیچر اسنیپت که در نتایج گوگل ظاهر می شود

به طور کلی فیچر اسنیپت (Featured Snippet) را می توان در 4 دسته طبقه بندی کرد که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

1. باکس مربوط به تعاریف، معانی و مفاهیم

این باکس که به آن باکس پاراگراف هم می گویند، شامل متنی است که یک مفهوم را توضیح می دهد. مثلا عبارت «Digital Marketing» را جستجو کنید؛ یک پاراگراف ظاهر می شود که در چند خط به شما توضیح می دهد این واژه به چه معناست.
این پاراگراف ها معمولا بین 40 تا 60 کلمه هستند و زمانی که کاربری فقط یک عبارت را جستجو می کند یا آن را با «چیست» سرچ می کند، به او نشان داده می شود.

2. باکس جداول

این فیچر اسنیپت برای هر نوع اطلاعاتی که بتوان آن را در قالب جدول ارائه داد استفاده می شود. مثلا با جستجوی «feet to meters» یا «ریال به دلار» جدول این تبدیل واحدها در اختیار شما قرار می گیرد.

3. لیست های ترتیبی

یکی دیگر از انواع فیچر اسنیپت (Featured Snippet) لیست هایی هستند که ترتیب در آنها اهمیت دارد. در واقع این لیست ها می توانند مراحل انجام یک کار را نشان دهند.

4. لیست های بدون ترتیب

در آخر هم فهرست ها و لیست هایی در قطعه اسنیپت گوگل ظاهر می شوند که ترتیب در آنها اهمیت ندارد. مانند مثالی که بالاتر برای بهترین لنزهای پرتره زدیم.

چگونه محتوایی را برای فیچر اسنیپت گوگل بهینه کنیم؟!

در حال حاضر این قابلیت برای وب سایت های فارسی زبان فراهم نیست و اگر نتیجه جستجوی فارسی شما در قالب قطعه اسنیپت نشان داده می شود، به دلیل وجود اطلاعات به زبان انگلیسی در پایگاه داده هاست.
مثلا زمانی که سن یک بازیگر ایرانی یا فیلم های یک کارگردان ایرانی را جستجو می کنیم، به دلیل وجود این اطلاعات در پایگاه انگلیسی ویکی پدیا، نتایج به شکل اسنیپت نشان داده می شود.
با این حال با توجه به برنامه های سریع گوگل در رابطه با به کارگیری هوش مصنوعی برای رمزگشایی از زبان های مختلف، دیر یا زود این قابلیت به وب فارسی هم اضافه می شود. پس برای این که برگ برنده را در جیب خودتان داشته باشید، از همین امروز شروع کنید.
اول این که ببینید کدام نتایج به شکل اسنیپت ظاهر می شوند. می توانید مدل های انگلیسی زبان را جستجو کنید. این کار فرصت های بالقوه برای قرارگیری در فیچر اسنیپت (Featured Snippet) را به شما نشان می دهد.
بعد از آن 4 نوع اسنیپت رایجی که معرفی کردیم را بررسی کنید. اسنیپت جایی است که گوگل می خواهد جواب کاربر را به شکل کوتاه، مختصر و مفید نشان دهد. در نتیجه استفاده از 4 الگوی رایج نتایج اسنیپت، شانس شما را برای کوچ به رتبه صفر گوگل را بیشتر می کند.
استفاده از عناوین سوالی که به تعریف یک مفهوم می پردازند، می تواند احتمال نمایش سایت در اسنیپت را بیشتر کند. در نهایت این که باید جستجوی دقیقی برای کلمات کلیدی انجام دهید و با الگوی جستجوی کاربران حوزه کاری خود آشنا شوید تا محتوای شما جوابی باشد که گوگل آن را انتخاب می کند.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت و نقش آن در سئو

منبع:
https://backlinko.com

مقاله مرتبط: بهترین ابزارهای سئو گوگل

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت