رسانه تعاملی یا VOD

رسانه تعاملی یا VOD واژه ای است که در سال های اخیر بیشتر به گوش می رسد. این رسانه با پتانسیل خود می تواند فرصت های مناسبی برای تبلیغ انواع کسب و کارها فراهم کند.
نام هایی مثل نتفلیکس، هولو، آمازون پرایم و مواردی از این دست برای شما هم آشنا هستند. این نام ها که در دسته رسانه های تعاملی قرار می گیرند، در سال های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده و شاید حتی بسیاری از افراد آنها را جایگزین رسانه های دولتی کرده باشند.

در ایران هم حتما خبرهایی از فعالیت رسانه های مختلفی مثل نماوا و فیلیمو به گوش شما رسیده است. این سرویس های تعاملی تازه کار در صدد بر عهده گرفتن نقشی هستند که رسانه های معتبر بین المللی دارند. اما VOD چگونه می تواند برای سایر کسب و کارها مفید واقع شود؟!
در این بخش می خواهیم بیشتر با ساختار رسانه های تعاملی آشنا شویم و نقاط مثبت و منفی آنها را بشناسیم. پس همراه ما باشید.

ظهور رسانه تعاملی یا VOD در دنیای مالتی مدیا

برای شناخت رسانه تعاملی ابتدا باید ببینیم VOD مخفف چه عبارتی است: Video On Demand عبارتی است که برای سرویس های تعاملی انتخاب کرده اند و به زبان ساده می توان آن را هر رسانه ای دانست که محتوای ویدیویی در اختیار کاربرانش قرار می دهد. در واقع با وجود این رسانه ها، کاربران می توانند هر زمان که بخواهند، برنامه ها یا سریال های مورد علاقه خود را دنبال کنند.
در حقیقت این رسانه ها را باید سرویس های توزیع کننده محتواهای ویدیویی دانست. موضوعی که با فعالیت سنتی رسانه های دولتی کاملا متفاوت است. از طرفی برای استفاده از این سرویس ها به تجهیزات سنتی نیازی نیست و از طرف دیگر محتواهای ویدیویی بدون محدودیت زمانی در اختیار کاربر است. این دو ویژگی محبوبیت رسانه تعاملی یا VOD را در مقابل رسانه های سنتی مثل تلویزیون، بیشترکرده اند.
اگر بخواهیم Video On Demand را معنا کنیم بهترین عبارت «ویدیو هر زمان که خواستم» است که به خوبی نحوه کار این سرویس ها را هم نشان می دهد.

بیشتر بخوانید
مقایسه دو سیستم پشتیبان گیری ابری و غیر ابری

قرن 21 با توسعه زیرساخت هایی که برای شبکه جهانی اینترنت به همراه داشت، بسیاری از رسانه های سنتی را که تا قرن پیش بر جهان سلطه داشتند، کنار زد. این روزها بسیاری از افراد حتی برنامه های تلویزیونی را در گوشی تلفن همراه یا لپ تاپ خود دنبال می کنند و این موضوع با ظهور رسانه های VOD قطعا خبر خوبی برای رسانه های سنتی نخواهد بود!

انواع رسانه های تعاملی VOD کدام اند؟!

رسانه تعاملی یا VOD بسته به خدماتی که می تواند به کاربران ارائه دهد و نحوه درآمدزایی که برای کسب و کارها دارد، در انواع مختلفی طبقه بندی می شود. معمولا برای VOD سه گروه اصلی در نظر می گیرند که عبارت است از:
• SVOD
• AVOD
• TVOD

مقاله مرتبط: هوش مصنوعی و نقش آن بر روند مدیریت محتوا

در ادامه هر یک از این دسته ها را به اختصار معرفی می کنیم.

SVOD یا Subscription Video on Demand

این رسانه تعاملی را با نام سرویس های استریم هم می شناسند که کاربر آزادی عمل بیشتری در آن دارد. در این سرویس ها کاربران با پرداخت حق اشتراک به صورت دوره ای، از محتوای رسانه تعاملی یا VOD استفاده کرده و در صورت عدم رضایت آن را ترک می کنند. در واقع کاربر برای تماشای هر محتوا مبلغ جداگانه ای نمی پردازد و با خرید حق اشتراک به کتابخانه رسانه دسترسی دارد. نتفلیکس، دیزنی پلاس و HBO در این دسته قرار می گیرند.

AVOD یا Advertising-based Video on Demand

این دسته از رسانه ها هزینه ای را از کاربر دریافت نمی کنند؛ بلکه با نمایش تبلیغات به کاربر اجازه دسترسی به محتوا را می دهند. این رویکرد بی شباهت به رسانه های سنتی و تلویزیون نیست. یوتیوب شناخته شده ترین مثال این دسته است و از نمونه های ایرانی می توان به آپارات اشاره کرد. این روش در میان بسیاری از کاربران محبوب تر محسوب می شود.

بیشتر بخوانید
دستگاه هوشمند یا Smart Device چیست؟

TVOD یا Transactional Video on Demand

این رسانه نقطه مقابل SVOD است که کاربر به ازای هر بار تماشای محتوا باید هزینه جداگانه پرداخت کند. اپل آیتونز، اسکای باکس آفیس و مواردی از این دست، در این گروه از رسانه های تعاملی قرار می گیرند.

مزایای استفاده از رسانه های تعاملی برای کسب و کارها و کاربران

رسانه تعاملی یا VOD را می توان یکی از بخش های پر رونق سال 2020 در نظر گرفت. این موضوع با وجود پاندمی کرونا بیش از پیش پر رنگ شد. پیش بینی می شود که صنعت رسانه های تعاملی تا سال 2024 حدود 90 میلیارد دلار در کشورهای خارجی رشد داشته باشد. البته با وجود نام های بزرگی چون نتفلیکس و دیزنی پلاس، این رقم خیلی هم تعجب برانگیز نیست.
برای کاربران و دنبال کنندگان یک برند، VOD یک روش فوق العاده برای دنبال کردن محتواهای ویدیویی طولانی از جمله سریال ها است. از آنجایی که مخاطب نیازی ندارد طبق جدول زمان بندی برنامه ها به دنبال آنها باشد، مخاطبین این رسانه ها قطعا از رسانه های سنتی بیشتر خواهد شد. کاربران این رسانه ها برای تماشای ویدیوها هیچ محدودیتی ندارند؛ نه تنها زمان تماشای ویدیو بر عهده آنهاست، بلکه مجبور نیستند یک محتوا را به طور کامل تماشا کنند و می توانند آن را تا جایی که زمان دارند، دنبال کنند.

در سمت دیگر رسانه تعاملی یا VOD که کسب و کارها قرار دارند هم مزایای بی شماری نصیب‌شان می شود. داشتن درآمد ثابت حاصل از فروش محتواهای ویدیویی تنها بخشی از این درآمد است. انواع رسانه های تعاملی که پیش تر با آنها آشنا شدیم، می توانند از طریق روش های گوناگونی، درآمد بالایی برای کسب و کارها رقم بزنند.
در نتیجه کاربر و کسب و کارها در یک بازی برد – برد قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید
AI و طراحی وب؛ پایان توسعه و طراحی وب با هوش مصنوعی!

چه آینده ای در انتظار رسانه تعاملی یا VOD است؟

با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی افراد به چشم می خورد پیش بینی می شود که در سال های آینده افراد بیشتری کابل ها را قطع می کنند و به سراغ رسانه های تعاملی مدرن می آیند. هرچه تعداد کاربران این شبکه ها افزایش داشته باشد، بالطبع کسب و کارهای بیشتری هم رسانه تعاملی خود را ایجاد می کنند. هرچند وجود غول های رسانه های تعاملی (نتفلیکس، دیزنی و…) مسیر را کمی دشوار خواهد کرد.
با این حال قرن 21 زمان خوبی برای ورود به این رسانه ها خواهد بود. بسیاری از کسب و کارهای کوچک، رسانه تعاملی خود را راه اندازی کرده اند و با تولید محتوای حرفه ای و با ارزش، توانستند کاربران زیادی را به سمت خود جذب کنند. اگر شما هم قصد ورود به این صنعت جدید و پول ساز را دارید، زمان را غنمیت بشمارید!

منبع:
https://www.mazsystems.com

https://vimeo.com/

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت