بررسی وب سایت رقبا

معمولا زمانی که کسب و کاری شروع به فعالیت در دنیای وب می کند، به او می گویند روی وب سایت و کار خود تمرکز داشته باش. اما بررسی وب سایت رقبا که بتواند دید گسترده تری به شما دهد و انقلابی در استراتژی های حرکتی‌تان ایجاد کند، ایده بدی نیست.

در واقع اینکه نوع فعالیت رقیبان خود را بررسی کنید و ببینید در چه حوزه هایی فعالیت دارند، می تواند ایده های بسیاری برای ادامه مسیر در اختیار شما قرار دهد. با این کار می توانید فرصت های جدید را بدون صرف هیچ هزینه ای شناسایی کنید و در کسب و کار خود به کار ببرید تا به موفقیت برسید.
اما برای شروع تجزیه و تحلیل وب سایت رقبا از کجا باید شروع کرد؟! اگر نمی دانید در این بخش همراه ما باشید تا به شما بگوییم.

با بررسی وب سایت رقبا چه چیزی عایدتان می شود؟!

پیش از اینکه به تجزیه و تحلیل رقبای خود بپردازید، ابتدا باید تعیین کنید در وب سایت های رقیبان باید به دنبال چه چیزی بگردید. وگرنه این کار تبدیل به یک اتلاف وقت واقعی برای شما خواهد شد. چرا که اگر خود را بیشتر و بیشتر مقایسه کنید، به کسب و کارتان بیشتر شک می کنید و شاید حتی نا امید شوید!
پس برای تجزیه و تحلیل رقیبان باید اهداف مشخصی داشته باشید:
• آیا می خواهید ترافیک سایت خود را افزایش دهید؟
• می خواهید فرصت های رقابتی را پیدا کنید؟
• رتبه بندی موتورهای جستجوگر برای شما اهمیت دارد؟
• می خواهید روند تبلیغات رقیبان را دنبال کنید؟
• یا به دنبال استراتژی های بهتری برای فعالیت در شبکه های اجتماعی هستید؟!

بیشتر بخوانید
برخی از شکل های اصلی تجارت الکترونیک به شیوه موسسه با مشتری

به دنبال هر هدفی که هستید آن را مشخص کنید. این کار به شما اجازه می دهد زمان خود را بیهوده هدر نداده و در ابزارهایی که برای بررسی وب سایت طراحی شده اند، به دنبال اطلاعات دقیق بگردید.

چطور رقیبان خود را پیدا کنیم؟!

احتمالا شما هم در هر زمینه ای که فعالیت دارید با تعدادی از رقبای خود آشنا هستید. اما بهتر است تعداد بیشتری از آنها را به لیست تجزیه و تحلیل خود اضافه کنید.
برای بررسی وب سایت رقبا ابتدا باید یک لیست 10 تایی از رقیبان خود آماده کنید. رقیبانی که تجارت مشابه شما دارند یا مخاطبان هدف شما یکسان است. برای اینکه رقیبان خود را بشناسید می توانید به سراغ ابزار SimilarWeb بروید. آدرس رقبایی که می شناسید را وارد کنید و از بخش Similar Sites تعداد بیشتری از رقبا را شناسایی کنید.

علاوه بر این می توانید با جستجوی عبارت کلیدی در گوگل هم این کار را انجام دهید. بعد از پیدا کردن 10 وب سایت رقیب، دامنه آنها را در SimilarWeb وارد کنید تا متوجه شوید کدام سایت ها از بقیه موفق تر هستند.

چه اطلاعاتی از وب سایت رقبا را باید ارزیابی کنید.

1. بررسی وب سایت رقبا با آنالیز محتوا

فقط به اعداد بسنده نکنید، گاهی ممکن است صفحه ای که بیشترین بازدید را داشته، محتوای به خصوصی نداشته باشد. پس تمرکز را روی صفحاتی بگذارید که با محتوای مناسب توانسته اند ترافیک بیشتری را به سمت خود بکشند. ایده های تولید محتوای خود را می توانید از دل همین صفحات بیرون بکشید.

بیشتر بخوانید
چگونه از آنالیز اینستاگرام برای برندینگ استفاده کنیم؟

2. برند و نام تجاری رقبا را ارزیابی کنید

برند رقبای شما چگونه است؟! از چه رنگ هایی در لوگوی خود استفاده کرده اند؟ چه شخصیتی برای برند خود در نظر دارند؟!
با ارزیابی برند یک کسب و کار می توانید متمایز از آنها فعالیت کنید. این کار ایده های جالبی برای طراحی شخصیت برند و لوگو هم به شما می دهد.

3. رقبا از چه ابزارهایی برای کسب و کار خود استفاده می کنند

بررسی وب سایت رقبا می تواند به شما نشان دهد که آنها از چه ابزارهایی برای ارتقای کسب و کارشان استفاده می کنند. برای این کار می توانید از سرویس رایگان Builtwith استفاده کنید تا ابزارها و پلاگین های رقیبان را شناسایی کنید.

مقاله مرتبط: 5 ترفند برای بازاریابی محتوا در سال 2021  

شما می توانید متوجه شوید که خدمات هاستینگ رقبا از کجاست و از چه سرویس های ایمیلی استفاده می کنند. با این کار برای استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای موجود، ایده های خوبی می گیرید.

4. شبکه اجتماعی رقبا را از قلم نیندازید

ابزارهای بسیاری وجود دارند که می توانند صفحه مربوط به شبکه اجتماعی رقبا را دنبال و آنالیز کنند. اما معمولا هزینه زیادی بابت این کار دریافت می کنند. ساده ترین کار این است که آنها را دنبال کرده و یک نمای کلی از نحوه فعالیت رقبا به دست آورید. پست هایی که بازخوردهای بهتری گرفته اند را آنالیز کنید و ببینید زمان پاسخگویی آنها در طول روز چگونه است.

5. برای بررسی وب سایت رقبا به صفحه قیمت گذاری آنها بروید

صفحه قیمت گذاری ها می تواند دید خوبی برای فرصت های رقابتی در اختیار شما قرار دهید. ببییند رقبا از چه طرح هایی برای تبلیغ یا تخفیف استفاده می کنند و در ازای قیمت خود چه خدماتی ارائه می دهند.
اگر رقبای شما صفحه قیمت گذاری ندارند، فرصت خوبی برای شماست. هیچ چیز به اندازه شفافیت در قیمت ها نمی تواند برای مخاطبان جذاب باشد.

بیشتر بخوانید
دستورالعمل بازاریابی شبکه های اجتماعی کسب و کارهای کوچک

6. تصویری از استراتژی های سئو و ترافیک رقیبان به دست آورید

برای بررسی سئو و مواردی مثل لینک ها، کلمات کلیدی و مواردی از این قبیل می توانید با SEMRush به بررسی وب سایت رقبا بپردازید. البته این ابزار جزئیات زیادی را در بر دارد . اگر تازه کار باشید ممکن است شما را گیج کند. اگر به دنبال ابزار رایگان هستید از MozBar استفاده کنید که به شما نشان می دهد عملکرد رقبا در نتایج موتورهای جستجوگر چگونه است.

7. مشتری رقیب خود شوید!

شاید این ایده را هر کسی دوست نداشته باشد؛ اما غرور خود را ببلعید و در وب سایت رقیبان ثبت نام کنید بهتر است یکی دوبار از آنها خرید کنید تا کاملا متوجه روند بازاریابی و فعالیت آنها شوید.

این کار به شما اجازه می هد خلاهایی که در این زمینه از تجارت وجود دارد را راحت تر شناسایی کنید. مثلا شخصیت برند آنها را دقیق تر بشناسید و با روند تسویه و کاستی های آنها در امور مختلف آشنا شوید. این موضوع به شما کمک می کند فرصت ها را ساده تر شناسایی کرده و به نفع خود از آنها استفاده کنید.

بررسی وب سایت رقبا به عنوان ابزاری برای ارتقای وب سایت!

وب سایت رقبا چیزی نیست که از آن بترسید. برعکس تمام فرصت های طلایی کسب و کار شما در همین وب سایت ها پنهان شده اند. شما با آنالیز رایگان رقبای خود می توانید تصویر دقیق تری از تجارت‌تان داشته باشید و معیارهای مهم برای مخاطبان هدف خود را بشناسید.
علاوه بر این با پیدا کردن فرصت ها و خلاها می توانید اولین نفری باشید که آنها را پر می کند. پس به راحتی کسب و کار خود را متمایز می کنید.

بیشتر بخوانید
5 ترفند روانشناسی بازاریابی برای تأثیرگذاری روی تصمیم خرید مشتری

منبع:
https://www.jimdo.com/

خدمات سئو

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه سئو، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

سئو