هوش مصنوعی در گوگل

زمانی که در اواسط دهه 90 با ظهور اینترنت، کاربران به دنبال نیازهای خود در فضای سایبری می گشتند، پیدا کردن چیزی که مد نظر داشتند اصلا ساده نبود! اینجا جایی بود که گوگل به عنوان یکی از موتورهای جستجوگر هوشمند، نیاز کاربران را شناخت و به دنبال راه حلی برای آن گشت. هر چند در آن زمان صحبت از هوش مصنوعی در گوگل با توجه به چیزی که امروزه می شناسیم، مسخره به نظر می رسید. با این حال گوگل هر روز به دنبال راهکار جدیدی می گشت تا بتواند کاربران این فضای جدید را به چیزی که می خواهند نزدیک و نزدیک تر کند.

گوگل نسبت به دهه های گذشته، جهش های فوق العاده ای داشته، به طوری که این روزها با نوشتن ف در کادر جستجو، گوگل تا فرحزاد هم می رود! اما این جهش ها و قدم های بزرگ میسر نمی شدند اگر چیزی به نام هوش مصنوعی ایجاد نمی شد. پس گوگل به تنهایی از پس دنیای سایبری امروز بر نیامده و بیشترین قدرت خود را از این دانش نوظهور دارد.
در این بخش می خواهیم بیشتر با تاثیر هوش مصنوعی بر موفقیت ها و عملکردهای گوگل آشنا شویم. پس همراه ما باشید.

هوش مصنوعی در گوگل لقمه را مستقیم در دهانتان قرار می دهد!

در قلب موتور جستجوگر گوگل، توانایی درک سوال کاربر و نمایش نتایج مرتبط مهم ترین چیز است. گوگل بیش از هر چیز روی درک زبان، سرمایه گذاری کرده است. در سال گذشته گوگل از الگوریتم BERT رونمایی کرد که کمک شایانی به نمایش نتایج مرتبط با سوالات کاربران می کند. BERT امروزه می تواند تقریبا به هر سوال انگلیسی، یک جواب کامل و دقیق دهد. مهم تر این که این جواب ها کاملا باکیفیت هستند و نیاز کاربر را برطرف می کنند.

بیشتر بخوانید
روند تصمیم گیری هوش مصنوعی که برای انسان غیرقابل فهم است!

از طرف دیگر گوگل از پیشرفت جدید خود برای رتبه بندی جستجوها هم رونمایی کرده است که طبق آخرین تحقیقات و با استفاده از هوش مصنوعی در گوگل امکان پذیر شده است. در ادامه نگاهی به این پیشرفت های جدید خواهیم داشت.

مشکل نو ظهور غلط های املایی!

یکی از تفاوت های فاحش در نسل جدید، عدم اهمیت به نحوه نوشتن کلمات مختلف است. به همین دلیل غلط های نگارشی بیش از پیش دیده می شوند. اما گوگل با سیستم پیشرفته خود همیشه اشتباهات تایپی و حتی نگارشی را اصلاح می کند. جالب است بدانید از بین هر 10 جستجویی که در این موتور جستجوگر انجام می شود، یک غلط املایی وجود دارد. این موضوع با وجود حجم روزانه جستجوها می تواند در محبوبیت گوگل تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. به همین دلیل روی الگوریتم هایی که می توانند این اشتباهات را شناسایی کنند نیز سرمایه گذاری کرده است.

مقاله مرتبط: 5 افسانه درباره هوش مصنوعی که واقعیت ندارد!

الگوریتم های املایی جدید گوگل که با استفاده از یک شبکه عصبی عمیق طراحی شده اند، اشتباهات را رمزگشایی کرده و کاربر را به نیازش می رساند. جالب اینکه آمار گوگل نشان می دهد استفاده از این الگوریتم ها در کاهش اشتباهات املایی کاربران هم تاثیرگذار بوده است. این الگوریتم های هوش مصنوعی در گوگل در کمتر از 3 میلی ثانیه اشتباهات املایی را تشخیص می دهند و منظور شما را متوجه می شوند!

گذرگاه جدید گوگل!

یکی از مشکلاتی که گوگل همواره با آن روبرو بوده و به دنبال راه حل آن می گشته، جستجوهای خاصی است که افراد یک عبارت خاص را جستجو می کنند که شاید نمایش نتایج مرتبط با آن سخت تر باشد. از آنجایی که جمله ای که به جستجوی کاربر جواب می دهد می تواند در دل یک مطلب طولانی در وب گم شده باشد، این کاربران از جستجوی خود نا امید می شوند.
اما گوگل به کمک AI و الگوریتم های جدید خود، گذرگاه هایی ایجاد کرده که کاربر را مستقیم به این جمله در دل یک وبلاگ می برد. این موضوع در رتبه بندی سایت ها در جستجوهای مختلف هم تاثیر داشته است. گوگل با هوش مصنوعی و الگوریتم های جدید خود ادعا کرده که حتی سوزن را در انبار کاه پیدا می کند!

بیشتر بخوانید
بیگ دیتا Big Data یا کلان داده چیست؟

الگوریتم هایی که گوگل برای این هدف طراحی کرده می توانند درصد ارتباط تک تک جملات یک وبلاگ را با جستجوی کاربر بسنجند تا مرتبط ترین جواب را برای او آماده کنند. البته این ویژگی در حال حاضر برای زبان انگلیسی فعال است و اگر یک سوال مشخص و خاص داشته باشید، گوگل مرتبط ترین جواب شما را به شکل هایلایت از دل یک وبلاگ بیرون می کشد!

اضافه شدن زیرمجموعه ها

یکی از جدیدترین تاثیرات هوش مصنوعی در گوگل را باید برنامه ای که این کمپانی برای اضافه کردن زیرمجموعه ها در نظر دارد، معرفی کرد. گوگل در سال 2020 اعلام کرد که تا پایان سال می خواهد از سیستم هوشمندانه تری برای نمایش نتایج استفاده کند. در این سیستم جدید زمانی که کاربر یک عبارت را سرچ می کند، گزینه های متنوع تری به او نشان داده می شود.

مثلا اگر عبارت «وسایل ورزشی مناسب برای خانه» را جستجو کنید، زیرمجموعه هایی مثل «وسایل ورزشی ارزان» یا «وسایل ورزشی مناسب فضاهای کوچک» هم به عنوان نتایج زیر مجموعه در جستجوها ظاهر خواهد شد. این الگوریتم های جدید برای جستجو هنوز تکمیل نشده اند و برای زبان انگلیسی کار خواهند کرد. اما دیر یا زود تمامی امکانات جدید جستجوی گوگل وارد زبان های دیگر هم خواهند شد.

درک لحظات مهم محتواهای ویدویی

با استفاده از رویکرد جدید هوش مصنوعی در گوگل، این موتور جستجوگر می تواند لحظات مهم و عمیق محتواهای ویدیویی را هم تشخیص داده و آنها را به کاربر نشان دهد. در واقع گوگل این لحظات را به صورت اتوماتیک برچسب گذاری می کند و می تواند مانند فصل های یک کتاب در اختیار کاربر قرار دهد.

بیشتر بخوانید
7 وب سایت کاربردی برای ارزیابی کاربرد هوش مصنوعی

این فناوری جدید گوگل از سال 2020 ایجاد شده و در سال های آینده می تواند تاثیر زیادی در روند جستجوهای کاربران داشته باشد.

ماموریت گوگل دسترسی به اطلاعات با کیفیت بالاست!

کووید 19 به عنوان بحران جهانی سال 2020، روی گوگل و الگوریتم های هوش مصنوعی که به کار می گرفت هم تاثیر بسیاری گذاشت. از آنجایی که موج ترس و وحشت در کل جهان به راه افتاده بود و وبلاگ های مختلف به تشدید این ترس دامن می زدند، گوگل به عنوان بزرگ ترین موتور جستجوگر، الگوریتم هایی را به کار گرفت تا خیلی سریع اطلاعات اشتباه را در خصوص این زمینه از دنیای سایبری حذف کند.
از طرف دیگر هوش مصنوعی در گوگل باعث شد تا کاربران بتوانند به صورت لایو از میزان ازدحام موقعیت های جغرافیایی مختلف مطلع شوند و نسبت به ایمنی خود تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. با پیشروی کووید 19، برنامه های گوگل در زمینه جستجو و نقشه گوگل، کامل تر و کارآمدتر شدند. اطلاعاتی که گوگل به صورت لایو در اختیار کاربران می گذاشت از الزامات شغلی گرفته تا به روز رسانی ساعات کاری فروشگاه ها و مشاغل مختلف را شامل می شد.

منبع:
https://blog.google

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت