تست A/B

موفقیت کسب و کارهای دیجیتالی در دنیای وب، وابسته به ارائه تجربه کاربری مناسب است. اما نمی توان به سادگی از سلیقه مخاطب آگاه شد و مطمئن بود که اولین طرح، همیشه بهترین است. به همین دلیل یک راهکار به نام تست A/B به وجود آمده تا کسب و کارهای مختلف بتوانند به کمک آن، رفتار مخاطبان خود را تحلیل کرده و خدمات خود را بهتر و کاربرپسندتر ارائه دهند.

برای این که متوجه شوید این تست دقیقا چیست و در دنیای دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای اینترنتی به چه کاری می آید، ما را در این بخش همراهی کنید. می خواهیم مزایا و مراحل طراحی این تست را با شما در میان بگذاریم.

تست A/B چیست؟

این تست، که به عنوان تست دوگانه یا split testing هم شناخته می شود، فرآیندی است که به طور همزمان دو متغیر را در معرض ارزیابی قرار می دهد. از این تست بیشتر از هر جا در طراحی سایت استفاده می کنند. در واقع به طور همزمان، صفحه مشخصی از سایت برای کاربران به صورت تصادفی به دو شکل مجزا به نمایش در می آید. این تست را در مدت زمان مشخصی اجرا می کنند و سپس به تحلیل و آنالیز رفتار کاربران می پردازند.
در دنیای کسب و کارهای اینترنتی، هر چه بازدیدکنندگان وب سایت شما بیشتر باشند، یعنی فرصت بهتری برای جذب مشتری و ارتقای کسب و کار خودتان دارید. هر چه تعداد بازدیدکنندگانی که تصمیم به خرید از شما بگیرند بیشتر باشد، اصطلاحا نرخ تبدیل وب سایت شما بالاتر است. برای بالا بردن این نرخ و شناسایی نقاط ضعفی که در صفحات مختلف سایت دیده می شود، از تست A/B استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید
5 قدم برای نوشتن پست وبلاگی مخاطب پسند و تاثیرگذار

در حقیقت زمانی که متوجه تجربه کاربری بهتر یک طراحی مشخص می شوید، می توانید از آن برای جذب مشتریان بیشتر و در نتیجه فروش بالاتر استفاده کنید. با استفاده از این تست می توان اطلاعات کمی و کیفی کاربر را جمع آوری و از آنها برای درک مشتریان بالقوه و بهینه سازی قیف فروش استفاده کرد.

چرا باید از تست دوگانه A/B استفاده کنیم؟

اگر تجارت B2B شما مشتریان راغب کمی دارد یا یک فروشگاه اینترنتی دارید که افراد زیادی سبد خرید خود را رها می کنند؛ یا حتی میزان بازدید از وبلاگ و مجله اینترنتی شما پایین است، زمان استفاده از تست A/B است. در زیر به چند مزیت این تست اشاره خواهیم کرد.

نیاز واقعی یا Pain Point بازدیدکننده را می شناسید

بازدیدکننده برای هدف خاصی که در ذهنش دارد، به وب سایت شما سر می زند. مثلا ممکن است بخواهد اطلاعاتی در رابطه با یک محصول به دست بیاورد یا قصد خرید داشته باشد و یا حتی در حال گشت و گذار اینترنتی روزانه خود باشد. هدف کاربر هر چه که باشد، ممکن است در زمان رسیدن به هدفش با نقاط درد و نیازهای واقعی اش روبرو شود. در این زمان دیدن دکمه CTA با عنوان «همین حالا بخر» یا «درخواست عضویت»، او را گیج می کند.

این موضوع به تجربه کاربری بدی برای بازدیدکننده تبدیل خواهد شد. تست دوگانه با تحلیل رفتار بازدیدکنندگان از طریق نقشه های حرارتی، گوگل آنالیتیکس و نظرسنجی های وب به شما کمک می کند تا نیاز واقعی مخاطبان خود را بشناسید.

بیشتر بخوانید
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) در بازاریابی به چه معناست؟!

نرخ بازگشت سرمایه بهتر با ترافیک موجود

مقاله مرتبط: نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) در بازاریابی به چه معناست؟!

هزینه دستیابی به هر نوع بازدید باکیفیتی بسیاری زیاد است. اما تست A/B به شما اجازه می دهد تا از ترافیک موجود خود، بیشترین بهره را داشته باشید. با استفاده از این تست می توانید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را با انجام تغییرات جزئی، به طور محسوسی ارتقا دهید.

نرخ پرش یا Bounce Rate را کاهش می دهید

یکی از مهم ترین معیارهایی که در رتبه بندی وب سایت ها اهمیت دارد، نرخ پرش است. اما از آنجایی که وب سایت ها اهداف مختلفی دارند، نمی توان یک راهکار برای از بین بردن نرخ بالای پرش معرفی کرد. با این حال تست دوگانه A/B می تواند با ارزیابی رفتار مخاطبان، به شما در بهبود تجربه کاربری و پایین آوردن این نرخ کمک کند.

اصلاحات و تغییرات کم خطر

با استفاده از آزمون A/B لازم نیست کل صفحه وب از نو طراحی شود؛ بلکه چند تغییر جزئی در صفحه ایجاد می کنید تا رفتار کاربر را بسنجید. با این کار خطری برای نرخ تبدیل حال حاضر سایت به وجود نمی آید.

چگونه یک تست A/B طراحی کنیم؟

طراحی این تست می تواند از تغییر رنگ یک دکمه CTA تا تغییرات جزئی متن و حتی تغییر کل صفحه باشد. برای این که تست خوبی طراحی کنید، 5 مرحله زیر را دنبال کنید.

1. تحقیق و جمع آوری داده ها

قبل از طراحی تست باید اطلاعات کاملی از عملکرد وب سایت جمع آوری کنید. از تعداد بازدیدکنندگان گرفته تا میزان بازدید هر صفحه از سایت و موارد دیگر. با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics، Omniture، Mixpanel و موارد دیگر، داده های دقیق را گردآوری می کنید. ابزارهای Heatmap یا نقشه های حرارتی هم که از هوش مصنوعی بهره می برند، می توانند نشان دهند کاربران بیشتر زمان خود را در سایت چه کرده اند. تحقیقات کمی و کیفی مهم ترین مرحله طراحی این تست هستند.

بیشتر بخوانید
زیرساختهای کسب و کار BPM در سازمان های فرایندمحور

2. فرضیه سازی و هدف گذاری

با توجه به داده هایی که به دست آوردید، فرضیه ها و اهدافی برای افزایش نرخ تبدیل و نزدیک شدن به اهداف تجاری خود تنظیم می کنید. ابزارهای تحقیق فقط داده ها را در اختیارتان قرار می دهند، در این مرحله نوبت شماست که آنها را تحلیل کنید.

3. ایجاد تغییرات

در این مرحله بر اساس اهدافی که تعیین کردید، تغییری ایجاد می کنید. یک نسخه فعلی وب سایت و یک نسخه با تغییر وجود دارد. این تغییرات باید بر اساس داده های مرحله یک و نقاط ضعف سایت، انجام شود.

4. اجرای تست

برای اجرای تست A/B یکی از روش های آن را انتخاب کرده و مدت زمان مشخصی برای اجرای آن در نظر می گیرید. محدوده زمان باید براساس داده های مرحله اول تعیین شود.

5. تجزیه و تحلیل نتایج

تست دوگانه A/B بدون تجزیه و تحلیل نتایج هیچ جنبه مثتبی برای وب سایت شما نخواهد داشت. در واقع این تست با آنالیز مداوم نتایج معنی می گیرد. پس بعد از آزمون لازم است معیارهایی مثل درصد افزایش بازدید، تاثیر مستقیم و غیر مستقیم تغییرات بر سایر فاکتورها وغیره را به خوبی تحلیل کنید. اگر آزمون نتیجه مناسبی نداشت، می توانید از داده های حاصل از آن برای طراحی آزمون های بعدی استفاده کنید.
تست A/B به شما امکان می دهد تا برای بهبود نرخ تبدیل هر بخش از وب سایت، از آن استفاده کنید. کافی است داده ها را به درستی جمع آوری و آنالیز کرده باشید تا تست شما موفقیت آمیز باشد.

بیشتر بخوانید
تفاوت طراحي سايت سازماني و طراحي سايت تجاري چيست؟

منبع:
https://vwo.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت