الگوریتم گوگل پاندا

گوگل برای هدایت کاربران خود به دقیق ترین چیزی که جستجو کرده اند، از الگوریتم های مختلفی استفاده می کند. الگوریتم گوگل پاندا ، مرغ مگس خوار و گوگل پنگوئن از مهم ترین الگوریتم های این موتور جستجوگر محسوب می شوند که هر کدام روی نقاط خاصی از محتوای وب سایت ها تمرکز می کنند.
در واقع گوگل با طراحی الگوریتم های مختلف، استانداردهای مد نظر خود را به دارندگان وب سایت ها و وب مستران نشان می دهد. گوگل پاندا برای اولین بار در سال 2011 بود که معرفی شد و توانست انقلابی در جستجوهای اینترنتی ایجاد کند. چرا که تمرکز اصلی این الگوریتم، کیفیت محتواهای تولیدی بود.

البته گوگل هیچ گاه به شکل واضح از الگوریتم های خود پرده برداری نکرده است و اهداف خود را از طراحی الگوریتم های مختلف توضیح نمی دهد. اما شواهد بسیاری نشان می دهند محتواهای بی کیفیت، قربانی گوگل پاندا خواهند شد.
پس در این بخش همراه ما باشید تا با آشنایی بیشتر با پاندای گوگل، از زیر تیغ جریمه های آن جان سالم به در ببرید!

الگوریتم گوگل پاندا و داستان ظهور آن

فضای وب سرتاسر از محتواهای مختلفی پر شده است که گاهی پیدا کردن محتوای مرتبط برای کاربران در این فضای شلوغ و سرسام آور، غیر قابل ممکن بود. از آنجایی که بسیاری از وب سایت ها تنها با جستجوی کلمات کلیدی پر تکرار، آنها را در ساختار خود جای می دادند تا بتوانند رتبه های بالاتری در جستجوی گوگل بگیرند؛ کمپانی گوگل برای رفع این تقلبات که باعث سردرگمی کاربران می شد، به فکر طراحی گوگل پاندا افتاد.
الگوریتم گوگل پاندا به طور رسمی در 23 فوریه 2011 معرفی شد و به طور کلی قرار بود روی رتبه بندی وب سایت ها از نظر محتوای تولیدی آنها نظارت کند. اینکه محتوای منتشر شده در وب سایت با کلمه جستجو شده کاربر مرتبط است؟! آیا کاربر می تواند به این محتوا اعتماد کند یا شدت بالای تبلیغات در لابه لای متون، تجربه کاربری ضعیفی را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید
روش هایی برای تست سرعت سایت وردپرسی

مقاله مرتبط: هوش مصنوعی گوگل، آن را شطرنج باز می کند!

گوگل پاندا تمام وب سایت های اینترنتی را زیر نظر می گیرد و فقط به محتواهای تکراری کار ندارد؛ حتی فراتر از آن می رود. Amit Singhal یکی از مدیران کمپانی گوگل یک پرسشنامه راهنما برای وب سایت ها تهیه کرده است که با پاسخ دادن به این 23 سوال متوجه می شوند الگوریتم پاندا به سراغ آنها خواهد رفت یا نه. اما به طور کلی می توان معیارهای پاندا را در 5 دسته طبقه بندی کرد که در ادامه بیشتر آنها را می شناسیم.

الگوریتم گوگل پاندا چه معیارهایی را بررسی می کند؟

گوگل پاندا را می توان یکی از الگوریتم های گسترده گوگل به حساب آورد که یک وب سایت را به طور دقیق، از سرعت گرفته تا محتوا بررسی می کند. این الگوریتم که یکی از اصلی ترین الگوریتم های گوگل است برای کمک به کاربران طراحی شده تا فضای وب از هرزنامه ها و وب سایت های غیر مفید و بی استفاده، پاک شود.
5 حوزه اصلی وجود دارد که پاندا تمام آنها را زیر نظر می گیرد. این 5 حوزه را در ادامه خواهیم شناخت.

1. کیفیت محتوا

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم هدف اولیه از طراحی این الگوریتم بررسی کیفیت محتوا بود. زمانی که از کیفیت صحبت می کنیم ممکن است کمی گیج شوید و ندانید از نظر گوگل چه معیارهایی نشان می دهد محتوای شما با کیفیت است.

در وهله اول اگر محتوای شما با عنوان یا کلمه کلیدی انتخاب شده مرتبط نباشد، الگوریتم گوگل پاندا آن را بی کیفیت تشخیص می دهد. علاوه بر این محتوای تکراری یا محتوایی که حجم بسیار کمی داشته باشد نیز از نظر گوگل فاقد کیفیت خواهد بود.

بیشتر بخوانید
موانع دسترس پذیری در وب

2. بررسی تجربه کاربری

پاندا علاوه بر محتوا، به سراغ وب سایت هایی می رود که تجربه کاربری خوبی را در اختیار مخاطبان خود قرار نمی دهند. اگر سرعت بارگیری وب سایت شما پایین باشد یا در طراحی سایت خود المان های مربوط به UX را رعایت نکرده باشید، منتظر جریمه های پاندا بمانید!

همچنین مواردی مثل خطای 404 و سایر خطاهای داخلی وب سایت، تبلیغات بیش از اندازه، پیوندهای زیاد و نامرتبط و تغییر مسیر به یک دامنه دیگر می تواند شما را درگیر جریمه های الگوریتم گوگل پاندا کند.

3. بهینه سازی بیش از اندازه

بسیاری از افراد با استفاده از تکنیک های کلاه سیاه یا بهینه سازی بیش از اندازه سعی می کنند رتبه بندی وب سایت خود را ارتقا دهند. تراکم بالای یک کلید واژه مخصوص، پنهان کردن متن یا مخفی سازی ها، تراکم بالای لینک دهی های داخلی و مواردی از این دست به سادگی توسط پاندا شناسایی می شوند. بنابراین بهتر است از این تکنیک ها برای رتبه بندی بالاتر خودداری کنید.

4. میزان اعتماد کاربر به وب سایت

اعتماد به وب سایت با پارامترهای مشخصی توسط گوگل ارزیابی می شود و در صورتی که وب سایت شما این فاکتورهای را نداشته باشد باید با الگوریتم گوگل پاندا گلاویز شوید!

قابل اعتماد بودن برای گوگل در مواردی همچون استفاده از پروتکل HTTPS، میزان پایین تبلیغات، عدم وجود انواع غلط های املایی و نگارشی، وجود اطلاعات تماس و داشتن سیاست حفظ حریم شخصی تعریف می شود.

5. نشانه هایی از رفتار کاربران نسبت به وب سایت

در نهایت الگوریتم گوگل پاندا رفتار کاربران را نسبت به وب سایت های مختلف می سنجد تا مطمئن شود یک وب سایت، محتوای با کیفیت و مرتبطی ارائه داده است یا نه.

بیشتر بخوانید
اعتبار دامنه Domain Authority یا DA چیست؟

یکی از مهم ترین رفتارها، زمان کم ماندن کاربر در یک صفحه مشخص است. این موضوع اهمیت تولید محتوای با کیفیت و جذاب را بیش از پیش نشان می دهد. همچنین میزان کلیک پایین و درصد پایین بازگشت کاربران قدیمی به یک وب سایت نیز نشان دهنده پایین بودن کیفیت محتوا در یک منبع است که جریمه های گوگل پاندا را به دنبال خواهد داشت.

به جای مبارزه، با گوگل پاندا رفاقت کنید!

پاندای گوگل الگوریتمی است که به کاربران خود اهمیت بسیاری می دهد؛ به همین دلیل در جریمه کردن وب سایت ها شوخی ندارد! اما می توان به جای تقلب و گلاویز شدن با این پاندا، با او رفاقت کرد. با تولید محتوای جدید و با کیفیت، حذف مطالب تکراری و کمتر کردن بنرهای تبلیغاتی وب سایت خود می توانید از جریمه های الگوریتم گوگل پاندا در امان باشید.
اگر میزان ترافیک ورودی وب سایت شما همزمان با بروز رسانی این الگوریتم کمتر شده است، باید وب سایت خود را بررسی کنید تا متوجه جریمه های این الگوریتم شوید.
آیا وب سایت شما تا به حال با گوگل پاندا جریمه شده است؟! چه اشتباهاتی در وب سایت‌تان وجود داشت که جریمه شدید و برای رفع آن چه کردید؟! برای ما هم بنویسید.

منبع:
https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/panda-update/#close

خدمات سئو وبسایتکس

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه سئو، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

سئو